AMEX blir kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Smyggen01, 16. mars 2022.

  1. Smyggen01

    Smyggen01 jakten på F

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!

    Ser i dag at Amex går nå fra å være faktureringskort til kredittkort f.o.m Juni.

    Tanker rundt dette? Vil dette påvirke oss på noen måte tro?
     
    travelislife liker dette
  2. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,244
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Blir vel ei kredittgrense som tel som gjeld om du skal søke bustadlån. Elles har det vel lite å seie om du betalar heile kredittkortfakturaen ved forfall.
     
    travelislife liker dette
  3. Smyggen01

    Smyggen01 jakten på F

    Innlegg:
    32
    Likes mottatt:
    14
    Bonuspoeng:
    8
    For min del, frykter jeg en lav kreditt-grense grunnet alder, inntekt etc. Som vil stoppe meg fra å kunne gjøre utlegg og bli stinn på poeng.....
     
    travelislife and markus like this.
  4. Flyrlavt

    Flyrlavt Senior Medlem

    Innlegg:
    1,304
    Likes mottatt:
    3,459
    Bonuspoeng:
    113
    Bestilte nylig platinum og fikk kredittgrense som så og si er den samme som den «usynlige» grensen jeg har på amex elite.
     
    travelislife liker dette
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,228
    Likes mottatt:
    5,089
    Bonuspoeng:
    183
    Da må du innbetale ekstra til kortet ditt slik at du har mer å gå på. Men dersom du har mange utlegg som langt overstiger inntekt, må du ikke bli overrasket om du får en telefon med spørsmål om hvitvasking ;)
     
    magnusant and travelislife like this.
  6. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opptok nylig amex platinum. Snakket med kundeservice. Ingen hard grense på mitt kort. Hvertfall ikke som hun kunne opplyse om. Når det blir kredittkort i juni så må de definere en grense og dette blir også synlig i gjeldsregisteret eksempelvis appen Horde. Man får heller ikke valget om man vil ha det som faktureringskort eller kredittkort. Det er det jo mange som synes er uheldig. Jeg kommer fortsatt til å bruke det som faktureringskort og betale alt ved forfall for å unngå renter og unngå å opparbeide gjeld.
     
    Jeanette liker dette
  7. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    3,277
    Bonuspoeng:
    113
    Er du sikker på at det er Platinum? Jeg mottok en mail med kredittgrense i det jeg fikk Platinum for ca 6 mnd siden. På Elite har jeg ikke noen kjent grense, men jeg vet det er romslig på begge. Naturlig nok står ingen av kortene oppført i gjeldsregisteret.
     
    Last edited: 16. mars 2022
  8. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, tror hun mente mitt platinum kort. Og ja, har kortet fysisk her, så er ganske sikker på at det er platinum kort og da :) Det er ikke så rent sjeldent kundeservice på amex eller rent generelt ikke har helt oversikt over alle egenskapene ved produktene etc og det er forståelig selv om det ikke er helt optimalt. Får vel satse på det går bra helt til jeg skal dra kortet ved kjøp av en bil (tenk så KULT det hadde vært og fått DEN poengsummen OG 2 CT, da måtte jeg brukt Elite kortet, viktig å huske på). Poengraten på Amex Platinum er jo effektivt 10 poeng / 100 kr spend fordi vekslingskursen er 1:10 fra poeng til EB points og du får 1:1 point : krone spend :) :)
     
  9. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Og heisann der poppet det opp en mail for noen minutter siden fra "Credit Norway" om at jeg hadde fått en definert kredittgrense. Den var så pass romslig at jeg neppe får noe praktiske utfordringer med det med mitt bruksmønster. Det gjaldt mitt SAS Amex Elite dette. Ikke skjedd noe på Platinum enda.
     
    NoLimit and Rscott like this.
  10. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje lage en off-topic tråd der alle som vil kan poste sin kredittgrense?
     
  11. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor ikke? Føler ikke finansiell informasjon er så sensitivt jeg. Det er mer tabu om å snakke om kreditter / lønn i Norge enn mange andre land. Kanskje har det litt med kultur å gjøre.
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen som sier at du ikke kan det, men skal det bli en greie; lag en egen off-topic tråd.
     
    travelislife and tobeornot999 like this.
  13. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk mail i dag om å bekrefte at jeg vil fortsette kundeforholdet, men har ikke fått en kredittgrense tildelt enda. Får man gjenpartsbrev hvis de sjekker gjeldsregisteret?
     
    travelislife liker dette
  14. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Absolutt alle AmEx kunder vil få en kredittgrense før utløpet av juni.

    Selv ser jeg ikke behovet for en tråd om dette, men hvis alle skal skrive sin grense så gjerne for meg - og da er @jgroneng sin ide om en separat tråd en god ide.
     
    travelislife liker dette
  15. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her også. Mail idag.

    Mailen var tydelig på at de stopper kundeforholdet med mindre man bekrefter at man vil fortsette på nye vilkår. Ikke AmEx sin egen avgjørelse, men en lovendring som gjør at de må gjøre det slik. Fra mailen:

    Viktig informasjon for ditt medlemskap
    På grunn av en kommende endring i Finansavtaleloven (LOV-2020-12-18-146) blir en kredittgrense satt for ditt American Express-kort. Det medfører oppdaterte vilkår som krever din godkjennelse for fortsettelse av medlemskapet.
     
    travelislife liker dette
  16. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk en annen mail. Kort nummeret er mitt SAS Elite. Tlf nr de refererer til er Green / Gold nummeret.


    Vi ønsker å informere deg om at din kredittgrense på [beløp] NOK er nå lagt til på ditt kort, og trer i kraft umiddelbart.

    Vi gjør deg oppmerksom på at i samsvar med medlemsvilkårene kan kjøp som overstiger grensen risikere å bli avvist, men du kan når som helst gjøre en innbetalning for å redusere totalbalansen på kortet slik at nye transaksjoner kan gjennomføres.

    Har du behov for ytterligere bruk av kortet utover din kredittgrense, så har du muligehten til å gjøre ekstrainnbetalinger når som helst for å frigjøre kreditutrymmet på ditt kort.

    Dersom du har spørsmål gjeldene informasjonen som fremkommer i denne mailen, så ber vi deg om å ta kontakt med oss på følgende telefonnummer: 24 05 52 63. Våre åpningstider er mandag til fredag fra klokken 08:00 til 18:00.

    VIKTIG INFORMASJON:

    Vær oppmerksom på at delbetalingsfunksjonen er planlagt å tre i kraft fra tidligst andre kvartal i 2022. Delbetaling innebærer at du har mulighet til å nedbetale benyttet kreditt, med nedbetalingstid på inntil (12) måneder Det vil ikke være mulig å delbetale før delbetalingsfunksjonen er aktivert, hvilket betyr at fakturaen må betales i sin helhet hver måned innen forfall. Du vil motta et særskilt varsel når delbetalingsfunksjonen er aktivert og er tilgjengelig for deg.



    Takk for at du velger American Express korttjenester.



    Med vennlig hilsen,

    American Express


    Online Sikkerhet

    [​IMG]
     
    NoLimit liker dette
  17. travelislife

    travelislife Will travel to my last day

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    2,690
    Bonuspoeng:
    93
    Hehe. Skulle faktisk stå: "Hvorfor ikke" som i hvorfor ikke i en uttalelse, ikke spørsmål. My fault :) Kunne ikke falle meg inn å nevne kredittgrenser i de ulike kort men samtidig, ikke så redd for å prate om slikt / lønn. / Oppklaring :)
     
  18. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Når er fristen for å signere? Orker ikke å ha en kredittgrense nå før boliglånet skal signeres..
     
  19. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk varsel fra Experiences appen, ingen Mail. Signert enda jeg ble medlem for 3 uker siden, så er det gjort.
     
    paramberg liker dette
  20. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    De oppgir ikke en direkte frist for å godkjenne.

    Men sier flere ganger i mailen at juni 2022 er tidspunktet de går over til å bli tradisjonelt kredittkort.

    Så min gjetting er at de vil purre igjen når det nærmer seg juni, hvis du ikke har svart før. De ønsker jo ikke å miste kunder, heller.
     
    paramberg liker dette

Del denne siden