AMEX blir kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Smyggen01, 16. mars 2022.

  1. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,410
    Likes mottatt:
    21,231
    Bonuspoeng:
    183
    For mitt vedkommende som har fått ca det som grense kan jeg bekrefte at jeg mer enn gjerne skulle ha ønsket at det var 10-20% av inntekten min. ;) (altså, inntekten min er en del lavere enn 1,7-3,4mNOK).
     
    freddyen liker dette
  2. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,757
    Likes mottatt:
    7,703
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her også. Dukket opp i dag.

    Kan kjøpe mye smågodt for en halv million :D
     
    DrJens liker dette
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Grensen min er vel en halv årslønn eller noe sånt :p går ikke raskt tom for kreditt…….
     
  4. Malmo

    Malmo Status: EBD

    Innlegg:
    380
    Likes mottatt:
    609
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her, hesus.
     
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Grensen er på nøyaktig 25% av årslønn… Men går heller ikke tom for kreditt med det første.
     
    ChrisTW and wilco like this.
  6. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Her kan en ta ferie et år :) Satser på at det går noen år før ubrukt kreditt blir linket til gjeldsregisteret. Helt utrolig hvordan et såkalt seriøst foretak kan gi slike store kreditter. Det er vel utarbeidet av de samme personene som står bak den lite brukervennlige nettbanken sin. Hadde det ikke vært for poeng fordelene med kortet så hadde det blitt sagt opp for lengst. Håper det raskt kommer en funksjon hvor en selv kan justere kreditten til et lavere nivå.
     
  7. geirek

    geirek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    257
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Grensen min er ca 10% av årslønn.
     
  8. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    921
    Likes mottatt:
    707
    Bonuspoeng:
    93
    Og der dukket det opp limit på drøye 3 % av årslønn på et gammel Classic som praktisk talt ikke har vært i bruk.
     
  9. Fleksnes

    Fleksnes Aktivt Medlem

    Innlegg:
    396
    Likes mottatt:
    709
    Bonuspoeng:
    93
    Ca 25% av årslønn for meg ser jeg. Overaskende høyt utgangspunkt synes jeg.
     
  10. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,363
    Likes mottatt:
    4,167
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skulle også gjerne sett at årslønnen var over millionen, men der er jeg altså ikke :)

    Vet ikke hva de har satt som basis, om de har tatt hensyn til eksisterende gjeld eller om de bare har tatt utgangspunkt i den hemmelige kredittgrensen man har fra før, men uansett grei nok så lenge den ikke står i gjeldsregisteret. Får eventuelt senke den hvis det skulle bli behov for flere kredittkort i fremtiden.

    Hadde problemer da jeg søkte om et kort i fjor, og det hjalp ikke å si "jammen, saldo på alle kortene mine står jo i 0, jeg samler bare bonuspoeng!"

    [​IMG]
     
    EndreD, AirMags, Mbj and 1 other person like this.
  11. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    I denne omgang fikk jo jeg grense når jeg fikk kortet i februar, og den er 2% av årslønn. Jeg stod da med mellomfinansiering og belånt til ca 6.5x årsinntekt.

    SASMCP sa blankt nei, men sendte dem en mail som forklarte situasjonen, og de innvilget da med grense på 1% årslønn.

    Nå er belåningen 3.3x årsinntekt, men de vil ikke endre grense før det har gått 6 mnd.
     
  12. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    34% av inntekt i kredittgrense, kommer aldri til å benyttes. Ligger vel på rundt 1/10 av kredittgrensen i forbruk typisk.
     
    fly4fun liker dette
  13. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,220
    Likes mottatt:
    17,304
    Bonuspoeng:
    293
    Ulempen kan jo være når dette havner i oversikten i gjeldsregisteret. Det dukker da opp et genialt kredittkort som man bare må ha… Og ender opp med decline på den søknaden.
     
    tobeornot999 and phileas like this.
  14. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Puslete kredittgrenser dere har fått, da....Slår jeg sammen elite og premium, så er grensen over årslønn o_O
     
    The_Dude, Erlingni and tobeornot999 like this.
  15. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,067
    Likes mottatt:
    1,756
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan kontakte dem og senke grensen.
     
  16. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Kredittgrensen min ble nøyaktig det samme som den gamle "hemmelige" bruksgrensen. Har Platinum (de har rotet bort to Elite søknader på rad, så det blir nok bare Platinum).
    For meg utgjør dette 8% av årslønn.
     
  17. anders8

    anders8 Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    320
    Bonuspoeng:
    63
    25% av årslønn her også. Det var da voldsomt. Jeg har heldigvis endel å gå på ift maks lån, så det går helt fint, men hadde ikke vært gøy å få den der halvveis ute i en budrunde på altfor dyr bolig.
     
  18. Pepeu

    Pepeu Aktivt Medlem

    Innlegg:
    444
    Likes mottatt:
    936
    Bonuspoeng:
    93
    Mulig bankene beregner forskjellig, men da jeg skulle by på bolig for et par år siden fikk jeg beskjed om at de tok kredittrammen, og beregnet 20% rente med nedbetaling over 5 år. Har man litt kreditt blir beløpet ganske betydelig pr måned.
     
    Last edited: 10. juni 2022
  19. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,441
    Likes mottatt:
    3,275
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte at dette kom til å bli årets skrytetråd når resultatene begynte å tikke inn. Det var ikke helt feil ser jeg. Her er det bare å finne frem popcorn og vente på etternølerne :p
     
    Last edited: 10. juni 2022
    shadow, Jeanette and Storbaba like this.
  20. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden