Amex Centurion vs Amex SAS

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Kenneth82, søndag kl 00:33.

1. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Nå som Amex ikke lengre vil gi meg de 20 000 nivåpoengene og alt er avhengig av spend, samtidig at det ser ut som bonusreiser har blitt dårligere har jeg vel egentlig bestemt meg for å gi opp SAS og EB siden gull-status vil bli klin umulig for meg å oppnå uansett hvor mye jeg legger sjela mi i det og i dag så klarer jeg det så vidt.

Jeg snuser på Amex Platinum siden dining by Amex virker fristende og er noe jeg kommer til å benytte meg av, tilgang til lounge ser ut som er bra og Amexpoeng kan overføres til SAS og BA. Jeg har i dag SAS Amex Elite og SAS MC Premium, så kortavgiftene blir ikke den store forskjellen.

Hva mener folket? Er jeg på bærtur?

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,335
    Bonuspoeng:
    293
    Flyr du noe? Og hvor?

3. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Hovedsakelig innenriks og Europa som Tyskland, Belgia, Italia og litt Tyrkia.

RoadKing liker dette
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,634
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke på bærtur. Jeg gjorde det samme for snart ett år siden: gikk fra SAS Amex til Amex (centurion) Platinum.

Har ikke sett meg tilbake, og har fått hauger av fordeler som veier opp for kostnadene. Det hjelper at man reiser endel (jeg reiser mye) for å finne value i lounges, inkl Amex sine egne.

I Oslo er utvalget av restauranter på "gratis-månedene" veldig bra og på steder med skikkelig gode kjøkken. Utenfor Oslo, not so much har jeg sett og skjønt på andre fra IF. Ikke en gang stort i BGO eller SVG, som begge er bra byer for bra mat.

Reward points hos Amex går til British Airways for min del (kjøp ekstra points gain x4 for kr 100/mnd), og Avios ramler inn etter litt venting i mye større mengder enn hos SAS. I tillegg gir det tilgang til et vanvittig bra globalt rutenett, via hele OneWorld. Qatar, Asia rundtur og Miami for meg så langt. BA garanterer bonus-seter i både biz og turist på hver eneste flight. Men selvsagt mange om beinet.

PS: viktig punkt - ikke si opp de gamle kortene før du bestiller det nye. Går veldig fort og smertefritt å overføre credit limit fra gammelt kort til Platinum. Så slipper du hele mølla med ny kredittsjekk osv som tar tid.

Last edited: søndag kl 09:27
    btm, phileas, jgroneng and 1 other person like this.
  5. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    934
    Bonuspoeng:
    93
    Må ha mye høyere spend på Amex Platinum for å få til samme type tur du kan få mye lettere med Amex Elite på grunn av Companion Ticket. Anbefaler å sette opp regnestykket i forhold til hvor mye du pleier å dra på kortet per år, se om du får noe fornuftig ut av den mengden poeng.

F.eks gir 1 million i spend på kortene dette;
    Amex Elite; 2 Companion Tickets og 200.000 EuroBonus poeng. Nok til T/R i Biz hvor som helst i verden for to pers

Amex Platinum (med Points Plus); 4.000.000 MR, som f.eks er 210.000 Avios, eller 200.000 EuroBonus poeng, men da uten CT. Nok til T/R hvor som helst i verden (125.000 Avios med Finnair), men bare for en pers

Finnair er vel også det billigste alternativet, de andre selskapene krever flere Avios. Legger du til 740 Trumf kr i det første eksempelet ender du på 210.000 poeng med to CT. Nok til to T/R reiser i Biz for to pers til Nord-/Sentral-Afrika og Midtøsten som inkluderer f.eks Seychellene og Zanzibar.

Ingen tvil at du med 1 million spend får noe fornuftig ut av Amex Platinum også, men for noen vil det ta flere år å bruke såpass mye.

PS: Har både Amex Platinum og SAS Amex Elite selv.

themichael, Kenneth82 and Kniven like this.
  6. DJasko

DJasko Pharmacist

Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    33
    Ikke minst at du får 60k nivåpoeng hvis du har et forbruk på 1MNOK ila 1 år. Er nok de færreste som har 1MNOK spend. Uavhengig av spend så har man 6 nivåpoeng per 100 kr forbruk. Som i seg selv er ganske bra vil jeg si.

themichael liker dette
  7. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    CT har aldri vært ett mål når jeg startet som bonusjeger siden jeg ikke har nok spend, maks opptjening av poeng og status/tilgang til lounge har vært min prioritet og med poengene fra Amex Elite og SAS MC Premium har jeg klart det i kombinasjon med å fly.

8. Nuvolari

Nuvolari EBD

Likes mottatt:
    2,077
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at Amex ikke kan brukes alle steder så du bør ha et MC i tillegg. Med lav spend og kun feks 50% av det på amex blir det vel ikke allverden med omsetning på det amex kortet.

9. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har overraskende ingen probemer med å kun bruke Amex i hverdagen min og hvis jeg går inn for å bruke Bill Kill så kan jeg få en relativt akseptable spend på kortet. Men ja, SAS MC har uten tvil vært veldig lurt for meg å ha når Amex ikke har vært mulig.

tobeornot999 liker dette
  10. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    934
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du ikke har nok spend til én CT (150.000 kr i året) så ser jeg ikke noen vits med noen av kortene som er diskutert i denne tråden. Da bør du heller bruke de 6-9 tusen kronene på å betale deg inn i loungen de gangene du reiser og trenger det

NoLimit, phileas, themichael and 2 others like this.
  11. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Takk for ett ganske bra svar

12. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg ser den og jeg har gått noen runder med meg selv på det, men totalt så har det gått opp i opp hvis jeg skulle ha kjøpt meg inn og for meg så har det vært verdt det. Men takk for ett grundig svar.

Preference liker dette
  13. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    10,095
    Bonuspoeng:
    183
    Om du ikke har spend til CT så er det bare å droppe amex helt. Årsgebyret og det at du tenker å bruke bill kill da, kan du like gjerne kjøpe biz billetter når det er på tilbud. Bruk heller sas mastercard for poengopptjening.

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,634
    Bonuspoeng:
    183
    Ser poenget ditt, men med beløpene i eksempelet kan det fortsatt være lurere å gå for Amex Platinum.

Da gir ikke de 650 kr i mnd bare lounge-inngang, men også 6 inkluderte veldig bra middager pr år. For 2 personer. Til 7800 kr pr år.

Pluss masse ekstra bonus i form av Premium kort hos flere hotellkjeder - som feks hos Melia betyr 20% rabatt på overnatting 4x pr år. Samt ofte oppgraderinger både hos Melia, Radisson og flere.

15. Preference

Preference EBG

Likes mottatt:
    934
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig i forhold til eksempelet mitt, men i posten du siterer handler det om én som ikke en gang omsetter for 15% av eksempelet mitt fra tidligere. Da er begge kort ganske wasted imo. Må bruke lounge minst 20 ganger i året og sette veldig pris på de middagene da ;p

RoadKing liker dette
  16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,018
    Bonuspoeng:
    293
    Det er mulig å ha lav spend og samtidig reise mye. Hvis for eksempel alt av utgifter i forbindelse med jobbreiser går gjennom arbeidsgivers reisebyrå eller kredittkort

17. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,634
    Bonuspoeng:
    183
    Vi kan være enige om å være uenige :p

Og @Jorge sitt poeng kommer i tillegg.

Kenneth82 liker dette
  18. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg reiser litt i forbindelse med jobben og bruker da firmakort til det, da er det greit med tilgang til lounge når det blir lange mellomlandinger. Derfor har jeg Amex siden det er til god hjelp med tanke på status. Det er mitt foretrukkne kort og bruker det så ofte jeg kan, men jeg har bare ikke så stor spend på det kortet med vanlig kortbruk til at jeg får CT og det er helt greit for meg. Hadde Amex vært like utbredt som Mastercard eller Visa så hadde ikke vært noe problem. Det virker som for mange at CT er eneste grunnen til at man burde ha Amex Elite eller at man må ha 500k i spend for å ha Amex Platinum.

For meg så virker Amex Platinum veldig fristende siden jeg ikke lengre føler at jeg får nok verdi med Amex Elite når jeg ikke lengre får 20 000 nivåpoeng og at EB har tapt seg litt etter overgangen. Derfor jeg litt nysgjerrig på andre sine opplevelser med Centurion kortet til Amex

19. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,634
    Bonuspoeng:
    183
    Ja. Det har du fått.

Temmelig utfyllende fra meg i det du kalte "ganske bra svar".

Resten er veldig enkelt å lese seg til på Amex sine websider. Men om du lurer på noe konkret er det bare å spørre.

20. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    Det var en understatement fra min side, jeg tar det tilbake og oppgraderer det til "ett jævla bra svar"

Del denne siden