AmEx Gold - Membership Rewards - Generelt

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Willymiax, 17. juni 2016.

  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Det gjør du helt sikkert ikke.
     
  2. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Meg bekjent så gjør du det.
     
  3. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Snakket akkurat med Amex kundeservice på Chat og de bekreftet at på alle Amex kortene så får vi refundert resterende årsavgift ved oppsigelse midt i perioden. Så hvis jeg bestiller Gull nå i desember og sier opp i februar så får jeg refundert perioden april - desember. Da blir det billige 10.000 Eurobonuspoeng :)
     
    holmen and Upsaker like this.
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du sjekket, da er det jo bare en ting å gjøre.
     
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,473
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, da er det jo bare å avbestille kortet så fort man har betalt første faktura.. Takk for at du viderebringer info!
     
  6. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Så da når man har gjort det kan man bestille det "vanlige" AMEX kortet og få 25000 MR. 325 kr i årsavgift samt 100 kr for innmelding i MR.
     
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Vi kan vel bare ha 1 Amex kort og 1 SAS Amex kort samtidig? Er det noen andre som har kontaktet Amex chatten for å bekrefte at vi får refundert gjenværende årsavgift ved avbestilling av kortet? Kanskje greit at noen flere sjekker at dette er riktig. Men det er det svaret jeg har fått i hvert fall.
     
  8. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    Det er mulig men uansett så kan man søke hvis man sier opp AMEX Gold da.
     
  9. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Det har blitt meldt om at man får både 50.000 MR OG 10.000 EB-poeng ved å søke om Amex Gold Card nå, det står det verken noe om på nettsiden til Amex om og det avkreftes av DNB Kundeservice:

    Skjermbilde 2016-12-17 kl. 20.16.04.png

    Men, du får tilbakebetalt årsavgiften hvis du sier opp kortet før det har gått 1 år, helt ned til nærmeste dag. Jeg som betalte 300kr i årsavgift kan selvfølgelig håpe på å få tilbake 8-900kr, men der får vi vel håpe at de kan regne.

    Skjermbilde 2016-12-17 kl. 20.19.05.png
     
    RoadKing and holmen like this.
  10. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Har vurdert Amex Platinum grunnet Rewards sin mulighet til å la seg overføre til andre programmer - men tolker jeg riktig om dette stemmer:

    Amex Rewards i Norge, ved konvertering til Krisflyer Miles = 50%?
    Men for amerikanske Amex kortholdere mottas en konvertering til KF Miles = 100%?

    Dette var egentlig eneste grunn til at jeg vurderte kortet, men dersom man må opptjene 400.000 rewards for å sitte igjen med 200.000 Krisflyer miles, ja da ser det ut til at jeg dropper det.

    SQ First Suites er fremdeles en utopi langt langt der fremme....
     
    roundtheworld liker dette
  11. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Krisflyer er ikke en overføringspartner hos Amex Norge så det er ikke en reell problemstilling. Husk uansett at i Norge er 1MR = 1NOK mens i USA er 1MR = 1USD.
     
    bighc and Upsaker like this.
  12. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Så hvis det @bighc sa hadde stemt så måtte man omsatt for $100.000 for å få 100.000 KrisFlyer-miles, men bare 200.000 kr? Litt forskjell på 200.000 og 850.000kr.
     
  13. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, men det ikke er relle overføringsrater ettersom Amex Norge ikke har Krisflyer. Men et eksempel kan være EuroBonus.

    MR Amex Norge = 100NOK = 100MR = 20 EB-poeng (20ebp pr. 100kr)
    MR Amex ICC USD = 100USD = 100MR = 66 EB-poeng (7,5ebp pr. 100kr basert på USD/NOK på 8,71)
     
    Upsaker liker dette
  14. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    EB raten er spesielt god på de norske kortet. For de andre FFPeb er fasit 10 miles per 100 kr mot 7,5 på det amerikanske. Det er dog mer vanlig mer transfer bonus på US/UK kort så opptjening utenom EB vil jeg si er ganske likt.
     
    miura and Upsaker like this.
  15. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Bare litt nyttig info (forhåpentligvis); overføring av AmEx Membership Rewards poeng til SAS EB-poeng tar i beste fall så lite som én dag. Jeg ringte inn til AmEx nylig og ba om overføring og poengene dukket opp på EB-kontoen dagen etter. AmEx selv sier det kan ta opptil et par uker, men det må da muligens bare være under verst tenkelige omstendigheter (hva nå det enn måtte være).


    Snacky
     
    miura liker dette
  16. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg fikk etter litt frem og tilbake akkurat innvilget dette kortet. Måtte legge ved lønnsslipp som viser årsinntekt på over 450k.

    Fikk også bekreftet årsavgift på 300 kroner. Ikke at jeg helt skjønner hvorfor, ettersom jeg bare har SAS Amex Premium, men klager ikke :p
     
  17. bounce

    bounce Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg tenkte å si opp Amex Gold nå, har pressa nok bonuspoeng ut av det kortet. Jeg har faktisk noen hundrelapper i pluss på kortet også, jeg regner med disse blir refundert? Sånn rent praktisk, hvordan får man denne refusjonen? Inn på bankkonto?
     
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Et praktisk spørsmål, om enn kanskje mest av prinsippiell art:

    SAS fant det nettopp for godt (etter nær fire måneder...) å refundere en del av mine utestående kanselleringer fra i fjor høst, i alt nærmere 12 000 kr. Alt, eller i alle fall langt på vei det meste, av dette var betalt med Amex.

    Ettersom dette refunderes på denne siden av årsskiftet, betyr det at det teller negativt inn mot opptjening av årets CT? Nå hadde jeg riktignok over 250 000 i omsetning på Amex-kortet i fjor, så jeg tror ikke det har noen som helst praktisk betydning for min del, men rent prinsipielt er det allikevel interessant - desto mer ettersom refusjoner på Amex nettbank vises på original kjøpsdato for billettene, mens de nødvendigvis kommer med på inneværende måneds faktura og dermed teller opp mot årets omsetning heller enn fjorårets. Hvis det er slik det er, så har jeg straks større sympati for de som måtte finne på å ta, hmm, ekstraordinære grep for å sørge for at kalenderårets omsetning bikker 100K.
     
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,185
    Likes mottatt:
    3,119
    Bonuspoeng:
    113
    Mener @Are snakket om dette Just. Amex ordner opp om du ringer og forklarer problemet mener jeg Are sa. Mulig han kan bekrefte :)
     
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke om du har fått svar på dette, men hos Diners så kommer i alle fall pengene inn på bankkonto.
     

Del denne siden