Begynte å planlegge en tur til Asia i mai. Målet er å besøke Bangladesh, Nepal, Bhutan samt Laos og Myanmar. Booket OSL LHR PEK BKK med SAS, Air China First og Thai Business. For under 2 uker siden åpnet det seg med LHR HND ANA first class så valget ble enkelt. Fikk i samme sleng 2 seter på TG F HND BKK og med 9 timer i Tokyo blir det en tur til byen. Vært i Japan 2 ganger tidligere og det er topp 3 land i verden jeg liker. Her er det som er booket med poeng og CT, 2 personer og 195000 poeng: Og dette er booket for penger:
OSL-LHR med a320 SAS plus. London er en flott by Ankommet LHR. Fikk skrevet ut boarding pass og guidet til loungen. Her får man bil fra terminal 2 til SQ sin first lounge. Bra service det. Egen lounge for first og et seperat område til Star gold og SQ C.
Det stemte ganske bra! 3 stk i first. Så her er det bare å ta de setene man ville under flyvningen sa de. Blir spennende å se hva ANA har å by på i forhold til SQ, TG, LH, OZ. Skål (Tusen takk til @Gullars som tipset om 2 seter på denne flighten. Fortsatt i sjokk over at det dukket opp på datoen vi likevel skulle bortover).
Akkurat landet i Tokyo Haneda og ANA F var konge! Skal prøve å komme med litt tanker og vurderinger av vår flyvning. Kabinen: Ble ønsket varmt velkommen ombord og hadde sete 1D og 1G. Førsteinntrykket var at det var vanskelig å kommunisere når man reiser sammen to personer (derfor de bare slipper 1 award sete for det meste ?). Her er alle andre selskap vi har testet i first mye bedre å kommunisere med hverandre for par, og favoritten er Singapore Airlines suites. Det er to rader med 1-2-1 konfig. Selv om man velger vindusplass må man strekke seg langt frem for å klare å se ut av vinduet. Og med setebeltet fastspent (som man har under take off), så er det ikke så mye man får med seg uansett. Nesten helt tom kabin. Kun oss to og en japaner på rad 2A. Han brukte 2D som seng / sove. Kabinen var litt slitt her og der men ikke noe voldsomt som man tenkte over. En del riper på skjermen og slitasje. Slikt blir det på 9 år. Ingen problem å ha setene i midten selv om man ikke reiser sammen med noen. Veldig privat og flott med god plass i både stol og seng. 2 toaletter fremme som er bare for first og kabinpersonale / cockpit. De var en del mindre enn Thai A380 sitt «gigantiske» lavatory.
Maten: Jeg tok japansk og fruen western. De hadde ikke kaviar på japansk-menyen, men siden min bedre halvdel ikke liker det, så fikk jeg hennes Menyen: Forrett nr 1: denne fikk begge selv om vi valgte ulike menyer. Forrett nr 2: japansk. De så at jeg fikk hennes kaviar så da kom de med en ekstra til meg og tilbehør. Snakk om å være forberedt og følge med på hva man liker og gjør Plusspoeng til ANA der. Forrett nr 3: misosuppe med tilbehør. Hovedrett som består av flere retter på menyen og en misosuppe til. Japanere elsker misosupper!! Desert kunne man velge fritt. Var rimelig stappet og for min del holdt det med litt iskrem. God kvalitet og smak. Likte den veldig godt. Man kunne få mer av alle retter om man ønsker men jeg måtte kaste inn handkleet her. Ingenting å utsette på maten eller ventingen. Veldig fornøyde med alt og det falt i smak. Hadde flyturen vært lenger hadde jeg prøvd meg på en anytime food order og bestilt sushi og nudler. 11 timers var for kort denne gangen
Sovetid: Etter vi var ferdig med alle måltidene sjekket jeg igjennom utvalget av filmer. Her var det litt dårlig. 75 filmer totalt men flere av dem var versjoner med engelsk tekst, japansk eller kinesisk tale osv. Så totalt så det ut som det var rundt 25-30 filmer +/- og ikke noe veldig spennende. Smak og behag. Dette var ikke så viktig for min del men tenkte å ta det med. Mer enn lang nok seng. Komfortabel og god å ligge i. Sov veldig godt og skulle gjerne hatt mer enn 5 timer søvn. Synes ikke frokost på fly er så mye å hoppe i taket for, men ville ikke gå glipp av frokosten her. Ble vekket 1.5-2 timer før vi skulle lande. Raske med å levere maten og den smakte. Synes Lufthansa, Asiana, Thai har samme kvalitet på sengen, ganske fornøyd, men så kommer Singapore suites øverst så klart. Dobbelseng.
Vurdering: Jeg synes det er vanskelig å lage en topp 5 liste her. Med dårligste til beste first class opplevelse. ANA F for 2 personer er noe av de vanskeligste man får tak i av det man får booket med eurobonuspoeng pt. Har prøvd loungen her i HND nå og bakkeopplevelsen er nok ikke på høyde med Thai og Lufthansa, ved departure og arrival. Tanker rundt bakkeopplevelsene: Jeg føler at ANA og Singapore på bakken er ganske like. Du blir ikke hentet med golfbil / Porsche, loungen er enkel med tilgang til dusj og restaurant område. De har det man trenger men man savner mulighet for massasje og det å bli følgt fra gate, lounge og til gate. Thai og Lufthansa er mer på det med at de henter deg, følger deg over alt og man føler man blir tatt hand om på en helt annen måte enn de på ANA og SQ. Også har man Asiana Airlines som jeg hverken har vært i loungen til eller blitt hentet / fått oppmerksomhet ved gate. Stusselig lounge i Frankfurt som er åpen for gullkort, den har dusj men må betale for massasje. Da er det bedre å la være. Så den havner på bunnen på bakkeopplevelse for min del. I luften er jeg sannelig ikke sikker på hvem som kommer dårligst ut av LH, NH, OZ, TG, SQ. Om jeg må velge 1 absolutt favoritt av disse 5 blir det Singapore Airlines pga totalopplevelsen på bakken og i luften.
Vi kom oss til Bangkok og hadde 5 timer til flyet til Dhaka gikk. Vi ankom med Thai first fra Tokyo og her endte vår CT reise på veien bortover. Har booket BKK DAC i TG Y. Var veldig spent på om vi slapp inn i thai first loungen med eco videre. Det var ingen problem og vi fikk 50 minutter massasje! Ikke nok med det ble vi hentet på gate med golfbil, guidet til immigration, de plukket opp baggasjen vår, tok oss med opp, sjekket inn på nytt og viste oss fast track. Selv om vi hadde seperat booking videre i eco! (Som thai ikke visste om siden det er betalt med penger og ikke del av CT reisen) 10 poeng til Thai.
Ja vi kom oss til Dhaka men visum on arrival var noe ******** greier!! Landet rundt 12:00, raskt ut av flyet og mot arrival. Fikk beskjed om å fylle ut 2 papirer med hotell og vanlig immigrasjon. Så gikk vi bort til skranken for visum, lang kø, 20 minutter å vente. Måtte fylle ut 2 nye papirer, så måtte vi registrere oss for at de skulle «forberede» visum. Så måtte vi betale 50 USD pp. Så fikk vi beskjed om å sette oss ned på noe som lignet en busstasjon stoler, på rekke og rad. 40-50 min der. Så ble vi ropt opp gruppevis med nummer på lappene vi fikk etter vi hadde betalt. Så måtte vi stille oss i en ny kø for å hente ut visum. Her spurte de om alt mulig som om det var nord Korea eller Afghanistan vi skulle besøke. Hotell bekreftelse og returbillett og Gud vite hva. Han bladde opp en og en side 3 ganger i passet mitt før han bestemte seg å stemple det på side 4 ved siden av India sitt stempel. Så hadde der gått 2 timer i den salen før vi kunne hente bagasjen vår på lost and found pga ingen hentet den ved bandet, selvsagt, vi kom jo oss ingen steder uten visum først. Der etter en ny sjekk med visum også ble man følgt av en vakt til taxi området også var man «fri» Velkommen til Bangladesh. Skal videre i morgen så det var mye styr for å ha en natt her
DHAKA Fremme i byen. Hadde booket hotell i Gulshan som skal være er av de bedre områdene for turister. Four Point by Sheraton. 1600kr for for 1 natt. Ganske nytt hotell men det var en ille lukt på rommet. Restauranten hadde en fin kveldsbuffet. Hektisk by som på mange måter minner om India. Så ikke en eneste turist på hele dagen. Snakka med flere av folka ved Pink Palace. Alle var lokale som sjenert spurte om å få ta selfier.
BIMAN BANGLADESH AIRLINES Fra Dhaka har vi booket Biman fra DAC til KTM. Istedenfor å bruke hele dagen på å fly TG via BKK. 2425 kr for business class flex billetter. Ankomst flyplassen i Dhaka. Møtte opp 2 timer før avgang, selv om hotellet anbefalte 3 timer. Ingen egen kø for business class. Om noen snubler i dette kan man risikere at dhaka blir uten flyplass en stund. Var slik over alt. Feller Når man har business class får man tilgang til Maslin lounge. Ikke noe å skrive hjem om egentlig. Lite folk og helt OK mat. Loungen har ikke egne toaletter. Slik så den ut når jeg skulle bruke den. Ikke så ille faktisk.
FLYTUREN DHAKA TIL KATHMANDU: BG 71 DAC KTM, 737-800, S2-AEQ De kjører Singapore stil, sikkerhetskontroll for hver gate. Buss til flyet fra våres gate. BIMAN flyr faktisk DAC LHR, BG 0001. 737-800 med business slik som Turkish og Ethiopian kjører blant annet. Når vi hadde satt oss og var klar for taxing sier kapteinen over høyttalerene: «allahu akbar, allahu akbar, allahu akbar» etterfølgt av noe arabisk. Trodde flyet var kapret først! Tenkte det var greit å lese denne da: Utsikten: Flyplassen: Noen fly: Det ble servering etterhvert. Fikk saltbørser som var tomme, både jeg og reisefølget, varm sprite, tomme for fisk og setet gikk ikke å legge bak (spaken var fjernet). Servicen var ellers meget bra og de var flinke i engelsk. Vi landet trygt i Kathmandu og Biman kan varmt anbefales for de som vurderer Bangladesh
Oj, dette var spennende, og så gøy med Biman da(i alle fall å lese om det)! Gleder meg til fortsettelsen!
Sommer er monsoon-tid i de sørlige delene av Himalaya. https://www.yr.no/place/Bhutan/Paro/Paro/hour_by_hour_detailed.html https://www.windy.com/VQPR?rain,27.401,88.325,7
Biman imponerte stort. Glad jeg ikke gikk for thai Airways via Bangkok som er testet 50 ganger tidligere fortsettelse kommer nu!
KATMANDU eller KATHMANDU om du vil. En stor by med mange folk og turister. Folk kjenner denne byen som en start og siste natt før de skal oppover mot Everest, først med fly til Lukla airport. Vi holdt oss i byen, og her var det tempel, tempel og tempel å se i alle retninger. Mange flotte og det kan bli for mye av tempel så vi så oss fornøyde etter 3 dager i denne byen. Skal du til Katmandu, så er det Marriott som gjelder. Dropp de gamle hotellene til Radisson og Hyatt. For dette hotellet er helt sinnsykt bra på service. Alle bukker og hilser. Alt fra vakter til butlerene og de som vasker rommene. Du føler deg som kongen. (Har bodd på over 300 hoteller). Hotellet er helt splitter nytt. Så 6-10 etasje var ikke klart fot gjester. Vi fikk 5 etasje og det luktet nytt!! De har åpning av hotellet i slutten av juli. De som jobber der er folk fra hele verden. Han ene vi snakket med jobber på JW MARRIOTT i Dubai men var fra Nepal. Så når marriott skulle åpne i Nepal så flyttet han hjem. Servicnivået var sykt bra. En annen vi snakket med kom fra Hilton Dubai. Ellers var gatene utenom turistområder slik: Og postkort er obligatorisk: