DEL 8 - Mat Lenge før jeg reiste til Argentina, fant jeg ut at argentinere spiser mye biff. Så jeg bestemte å gjøre det samme som det argentinske folket. Mens jeg var i Argentina, hadde jeg minst et biffmåltid daglig. Enkelte dager hadde jeg til og med biff både til lunsj og middag. Etter å ha traske rundt flere bydeler i Buenos Aires, kan jeg konkludere at det er ikke vanskelig å finne steder som serverer biff i Buenos Aires. Jeg besøkte alltid nytt sted hver gang jeg skulle ha biff og jeg ble ikke skuffet en eneste gang! Her er noen bilder av biff jeg fikk: Kanskje biff smaker bedre når de er stekt på kullgrill? Iskald øl passer veldig godt til biff, særlig når det er varmt ute! Da synes jeg det er meget praktisk at det er mulig å bestille 1 liters flaske. Man blir heller ikke blakk av å drikke øl på spisesteder i Buenos Aires da en liter øl koster et sted mellom 17 og 20 kroner. Enkelte lunsjer endte jeg opp med empanada. Markeder Når det er helg, kan man sette av tid og besøke markeder som er flere av i Buenos Aires. Jeg valgte å sette av noen timer og besøkte markedet i nabolaget San Telmo tidlig søndag ettermiddag. Jeg endte opp med en håndlagd ring til kona.
Del 9 - La Boca Den eneste gangen jeg hadde følelse av å være i en turistfelle under hele Buenos Aires-oppholdet, var da jeg besøkte La Boca. Suvenirer var priset høyere enn andre steder i Buenos Aires og folk kledde seg som tango-dansere som ville ta bilde sammen med besøkende mot betaling. Kollektivtransport Det å komme seg rundt i Buenos Aires med kollektivtransport er uproblematisk. Byen har et veldig godt utbygd nettverk av busser og t-baner. Før man reiser kollektivt, trenger man å skaffe seg et "Sube"-kort og fylle på med penger. Jeg skaffet Sube-kortet mitt på t-banestasjon like ved hotellet jeg bodde på. Ved flere anledninger reiste jeg med buss. Om man vil reise med buss i Buenos Aires, må man fortelle bussjåføren hvor man skal ved påstigning slik at riktig pris tastes inn før man betaler med Sube. Hvis man reiser med T-bane, betaler man pr. reise som kostet 30 pesos(ca. kr 1,50) uavhengig hvor langt man skal. Selv om det var over 100000 smittede daglig mens jeg var i Argentina, var det ingen anbefaling om å holde en meters avstand. Den eneste gangen jeg observerte folk holdt litt avstand til andre folk, er da de sto i kø for å teste seg. Trygghet Under hele oppholdet følte jeg meg veldig trygt uansett hvor jeg gikk. Jeg ble ikke utsatt for kriminalitet som f.eks. tyveri, ran eller noe lignende. Så lenge man ikke oppsøker tvilsomme nabolag, som er veldig få av i Buenos Aires, etter at sola har gått ned, er sjansen for å bli utsatt for noe kriminelt minimalt. Demonstrasjon Det sies at det er demonstrasjon i Buenos Aires nesten daglig. Jeg trodde at det var en overdrivelse, men det stemte nok. I løpet av syv dager observerte jeg tre demonstrasjoner. Alle tre var av den fredelige typen. Hotellet Jeg valgte å bo på "Hotel Grand Brizo" som ligger veldig sentralt i Buenos Aires. Hotellet har også et lite utendørsbasseng på taket. Rommet var rent og ikke preget av slitasje. Frokostbuffet var helt greit og jeg observerte Avianca-crew et par ganger.
Du verden, nå fikk jeg enda mer lyst til å dra til Argentina! Biff i store mengder kan jo ikke bli annet enn bra, ikke sant? Akkurat når man drar blir jo et spørsmål siden juleferien allerede er booket og betalt...
Takk for fin tråd og god informasjon ... Skal etter planen lande i Buenos Aires 16.09.2022 og skal spise biff
Del 10 - Siste ord før hjemreise Jeg har enda flere bilder liggende på mobilen som jeg kan laste opp, men jeg tror jeg har fått fram poenget mitt at Buenos Aires og Argentina er verdt et besøk. Så jeg tror jeg lar være å bombardere dere med enda flere bilder. Mange av oss har fått med seg at Argentina har gjennom lange tider slitt med høy inflasjon. Jeg fant menyen fra et spisested jeg besøkte på nettet. I løpet av noen få år, har samme rett(Ojo de bife) gått fra 200 pesos til 1150 pesos(januar 2022). Om dere planlegger en reise til Argentina, vær obs på at priser i pesos som dere finner på nettet ikke nødvendigvis er den samme som dere vil oppleve når dere er i Argentina. Og en liten ting til. På restauranter er det forventet at gjester tipser, på samme måte som i USA. Jeg er blitt fortalt av hotellansatt at tips på restauranter ligger gjerne på 10-15%. Et alvorlig brudd, trodde jeg... Før jeg reiste til Argentina, gjorde jeg ganske grundig research på regler rundt innreise. Jeg var på den sikre siden og fylte ut alle papirene som kunne fylles ut. Men en regel bommet jeg på. Før jeg reiste ned til Argentina, registrerte jeg at Argentina krevde ny PCR-test i løpet av 5-7 dager etter innreise. Så jeg hadde hele tiden planlagt å ta en ny test på dag seks, slik at jeg hadde gyldig test på vei hjemover hvis noen skulle sjekke. Og jeg tok testen som planlagt. Likevel fant jeg dagen før hjemreisen ut at den gjeldende regelen var 3-5 dager og ikke 5-7 dager. Så jeg var litt bekymret og lurte på om jeg ville bli sjekket av noen på vei ut av Argentina. Men nei da, ingen sjekket om jeg tok PCR-test i henhold til regelverket. Regelen som gjelder pr. mars 2022 har endret seg enda en gang og krever ingen ekstra test etter innreise og antigentest er tillatt ved innreise. Hjemreise - innsjekking Innsjekking på EZE var dessverre litt rotete. Lenge før innsjekkingen startet, begynte passasjerer å stå i kø. Da innsjekkingen startet, var det ingen informasjon om det var prioritert innsjekking for reisende i business klasse. Så jeg måtte spørre en ansatt. Det neste som skjedde var at jeg ble geleidet forbi alle som sto i kø og fikk beskjed om å gå til neste ledig skranke. Jeg gleder meg alltid til dialog med agenten hver gang jeg sjekker inn. Ikke minst fordi jeg snart skal fly, men også fordi enkelte ganger får jeg spørsmål eller tilbakemelding jeg ikke forventet å få. Her er dialogen med Avianca-agenten: Avianca agent(AA1): "Sir. What's your final destination today?" Jeg: "Oslo". AA1: "Hum?" (Så spørrende ut) Jeg: "Oslo, Norway... Noruega" AA1: "With Avianca?!" Jeg kunne se at agenten hadde et litt forvirrende ansiktuttrykk. Så jeg tok frem billetten som jeg printet ut før avreise og viste den til henne. AA1: "Ok!" (Og hun begynte å snakke med sidemannen.) AA2: "Sí... Sí... Sí..." (Det virket som AA2 var litt oppgitt/utålmodig) AA1: "Sir. Do you have vaccine certificate?" Jeg: "Yes." (Jeg tok like greit frem hele papirbunken) Jeg: "And here you have the Spanish PLF, Colombian registrations for entrance and departure and confirmation of negative test result, too." AA1: "Wonderful!!!" (Nå så hun veldig fornøyd ut og med et bredt smil.) Et par minutter senere fikk jeg alle boardingpassene og jeg kunne fortsette ferden mot sikkerhets- og passkontroll. Det er tydeligvis ikke mange som har vært bort i det nye norske passet. Immigrasjonsoffiseren studerte passet mitt ekstra nøye før hun scannet det. *A-lounge på EZE Vi begynner med konklusjonen først: Jeg liker *A-lounge på EZE veldig godt! Denne loungen er ikke stor, ingen ekstravagant utvalg av mat og drikke, men veldig koselig og tilbyr alt jeg ønsker meg. Det er greit å vite at denne loungen er døgnåpen i tilfelle man skal reise med en veldig tidlig eller veldig sen avgang. Jeg satt her i litt over en time før jeg beveget meg mot gaten.
Del 11 - AV218 EZE-BOG - sete 1K Da var det tid til å fly igjen. Hjemreisen startet med en nattflyving fra Buenos Aires til Bogota. Turen tok ca. seks timer i en A320. Faktisk er denne flyturen den lengste jeg har hatt i en narrowbody så langt. Det var ingen priority boarding for business-passasjerer, så alle måtte stille i samme kø. Ingen informasjon ble gitt på engelsk, kun på spansk. (Litt frustrerende). Det var ikke så mange passasjerer, så ombordstigningen gikk veldig raskt selv om det var litt kaotisk. Biz-seter til Aviancas A320 tilbyr grei bein- og albueplass. Jeg personlig ville ha klart ganske greit i dette setet hvis det er en seks-timers dagflyvning. Men foretrekker absolutt flat bed sete når det er nattflyvning. Halvfull kabin. Det var ikke mye servering i løpet av flyturen. Jeg fikk tilbud om en simpel matboks i begynnelsen av turen, men jeg takket pent nei til den. Bogota Med en gang jeg gikk av flyet, skyndte jeg meg til passkontroll. For jeg hadde ca. åtte timer på meg til neste fly og ville så gjerne ta en tur innom Bogota. Passkontroll gikk kjempefort siden mange immigrasjonsoffisere var på jobb. Jeg fikk spørsmål om hva jeg skulle i Bogota. Siden jeg var på transitt, fikk jeg stempel i passet kjapt uten flere spørsmål. Etter å ha skaffet meg litt colombianske pesos, tok jeg en drosje til Bogota sentrum. Flere drosjer sto utenfor ankomsthallen da jeg kom ut og jeg ventet kanskje et minutt eller to før jeg satte meg inn i en drosje. Drosjeturen til Plaza de Bolivar som ligger sentralt i Bogota tok litt over 30 minutter grunnet morgenrush og jeg måtte ut med 32000 pesos. Returen fra sentrum tok litt over 20 minutter og kostet meg 27000 pesos. Begge drosjesjåførene brukte navigasjon på mobilen og fulgte ruteanbefalingen. Plaza de Bolivar Derifra gikk jeg litt rundt og tittet på livet før jeg havnet i Carrera 2 med en del fargerike malerier. Jeg hadde plan om å ta en tur med taubanen til Monserrate. Men jeg valgte å ikke dra opp likevel fordi jeg var veldig usikker på hvor lang tid jeg måtte bruke for å komme meg ned igjen. Litt kjipt hvis jeg ikke rekker neste fly, tenkte jeg. Ettersom jeg valgte å ikke dra opp til Monserrate, hadde jeg faktisk god tid til å finne et sted å spise lunsj. Jeg ville prøve lokal mat og endte opp på en liten cafe som heter "El mejor ajiaco del mundo". Der bestilte jeg Ajiaco som skal være meget populær rett i Colombia. Retten er altså suppe med kylling, potet og mais. Etter maten spaserte jeg litt til i nabolaget før jeg dro tilbake til flyplassen.
Del 12 - Avianca Lounge Bogota Tilbake til en nokså full og travel flyplass etter å ha vært på vift i Bogota. Det første jeg gjorde etter å ha passert sikkerhets- og passkontroll var å gå til Avianca Lounge. Selve loungen er lys og åpen og har eget område for reisende med småbarn. Men der stopper det positive. Mat- og drikkeutvalg var meget begrenset. På grunn av koronatiltak, fikk gjestene ikke lov å hente mat og drikke selv og all servering måtte gå via ansatte. AV18 BOG-BCN - sete 6K Det skal bli godt å reise med widebody igjen! Det var ikke annonsert priority boarding for business-reisende da boradingen begynte. Så jeg stilte meg i samme kø som alle andre. Mens jeg sto i kø, gikk et par Avianca-ansatte rundt og sjekket boardingpass. Da boardingpasset mitt ble sjekket, fikk jeg beskjed om å gå fremover og stille meg først i køen. I dag valgte jeg sete 6K som er i den lille business-kabinen. Første inntrykk av seter i businessklasse er meget positivt. Sammenlignet med United Polaris sete, er det mindre privatliv hos Avianca. Til gjengjeld får man mer plass. Ikke overraskende var det ingen velkomstdrink eller snacks før takeoff. Det tok imidlertid ikke lang tid før matservering begynte. Det ble kylling med ris og salat på meg. Kaffe fikk jeg og etter maten. Siden jeg ikke sov så godt på nattflyvningen fra Buenos Aires til Bogota, valgte jeg å innta soveposisjon etter å ha konsumert kaffen. Frokostserveringen startet ca. halvannen time før landing. Da fikk jeg omelett med ost og potet og litt frukt. Kort oppsummert synes jeg Avianca tilbyr et godt hardware på sine 787. Det eneste som trekker litt ned er at IFE tilbyr meget begrenset utvalg av filmer. Da jeg reiste med United på utreise, hadde jeg problem med å bestemme meg hvilke filmer jeg skulle se på fordi det var ganske mange filmer å velge mellom. Men på denne flyvingen slet jeg med å finne filmer som jeg kunne tenke meg å se på fordi det var for få filmer å velge mellom.
Del 13 - Sala Pau Casals Lounge - BCN Denne loungen er en meget bra lounge! Stor, mye lys, åpen og bra utvalg av mat og drikke. Alkoholholdig drikke og kaffe måtte jeg få av en ansatt, mens mat og alkoholfrie drikke kunne jeg hente selv. Soner med ulike møbeltyper er også bra. Her kan man velge mellom kontorpult, sofa, lenestol osv, alt ettersom hva slags behov man har. LH1811 BCN-MUC - sete 1F Da er jeg enda et skritt nærmere Oslo. Det var ikke mange reisende på denne flyvningen og jeg fikk hele raden for meg selv. Matservering ble det også. Etter over en uke med mye sol og varme, føltes godt å se litt snø igjen. Det er vel ingen tvil om hvilken flyplass jeg var på. Lufthansa Senator Lounge - MUC Det ble en liten tur innom Senator Lounge på meg før flyet til Oslo gikk. Før jeg fikk lov å gå inn i loungen, fikk jeg beskjed at jeg måtte skaffe meg et FFP2-munnbind først. Vanlig munnbind var ikke godt nok. Så jeg måtte gå til en taxfree-butikk og skaffet meg et FFP2-munnbind som kostet meg 0,99 Euro. I tillegg måtte jeg vise fram koronasertifikatet mitt. Appen "Luca" er anbefalt hvis fremvisning av koronasertifikat fortsatt er krav for å komme inn på diverse offentlige plasser i Tyskland når man reiser dit. LH2454 MUC-OSL - sete 1F (Operert av Air Dolomiti) Enda et nytt flyselskap å stifte bekjentskap med. Denne gangen Air Dolomiti. Hardwaremessig er dette flyet som andre E195 jeg har reist med tidligere. Så det er verken noe positivt eller negativt å nevne. Når det gjelder servering, fikk jeg servert kake og kaffe. Det jeg likte godt, er mintpastiller som fulgte med serveringen. Skulle ønske alle flyselskapene kunne tilby noe lignende etter matservering. Etterord En 11-dagers tur til Argentina ble avsluttet med tygging av mintpastiller. Enda en gang har jeg fullført en tur uten negative hendelser. Jeg fikk såpass godt inntrykk av Latin-Amerika at jeg booket enda en tur til samme område neste år. Da skal Chile og Uruguay besøkes. Til dere ennå ikke har besøkt Argentina; Argentina anbefales på det sterkeste! Jeg tror det skal mye til at man blir skuffet av en ferie i et så fantastisk land som Argentina.
Takk for et supert reisebrev! Så mye bilder og inntrykk, jeg tror jeg må lese det en gang til. Og, lagre tråden til jeg selv får rotet meg til å dra til Sør-Amerika. Skulle egentlig til Brasil og Argentina i februar, men turen ble ikke noe av. En vakker dag blir det min tur.
Takk til dere som har lest gjennom hele reisebrevet! Neste bonusreise skal en tre åring bli med. Så vi får se om det blir et annerledes reisebrev.
Takk for fantastisk reisebrev til et land som er høyt på lista. Takk også for praktisk info rundt veksling og kurser. Er det noen andre med fersk erfaring fra måter å håndtere valuta og veksling i landet? Lurer også litt på prisnivå generelt. Greit med høy inflasjon. Men stiger prisene målt opp mot $ raskt eller der det kursen som faller? Noen refleksjoner?
Skikkelig god biff til lunsj og middag hver dag, det høres ut som en drøm for meg altså, rovdyr som jeg er. Takk for herlig inspirasjon.