DEL 9 (Santiago - Easter Island)
Etter en fin dag i Santiago var det på tide å vende nesen lengre vestover og mot hoved-destinasjonen for denne turen, PÅSKEØYA!
Flight: Santiago (SCL) - Easter Island Matavari Intl (IPC)
Rute: LA 841
Flyselskap: Lan Chile
Klasse: Økonomi
Sete: 20D
Flytype: Boeing Dreamliner 787-9
Reg: CC-BGB
Helt stappa fullt fly til Påskeøya denne dagen, ingen prioritert innsjekk, kø eller bag drop. Ikke at det gjør meg noe, jeg flyr økonomiklasse på denne strekka så det var bare å stille seg i køen.
Fin maskin. Boeing Dreamliner 787-9. Ombord har de 2 klasser: Premium Business class og økonomiklasse.
283 økonomiseter totalt (av disse skal visst nok 51 stk være "space plus"-seter med noe bedre plass, satt meg ned og testet kjapt før jeg gikk bak til mitt sete, merket ingen forskjell...)
´
3-3-3 konfigurasjon.
Her skal det bli trangt og godt i 5 timer ja....
1 time etter take off får du servert dette (inkl i prisen). Var ikke så værst faktisk.
(Premium) Business class setene:
Stusset litt på hvorfor de kaller det Premium Business Class og ikke bare kaller det Business Class. De har flat beds, full servering, underholdning på skjerm +++. Prisen for business var ca dobbelt av økonomiklasse.
Etter nesten 5 timer i lufta nærmet vi oss Påskeøya. Jeg kjente at det skulle bli godt å komme seg ut av setet, ut i frisk luft og strekke på føttene igjen
787-9en var utrolig mye trangere enn jeg hadde sett for meg. Eller så er det bare at jeg alltid flyr med selskap som har god plass i økonomikabinen...
Fint fly. Det skal dem ha!
Min opplevelse på denne flighten (positivt +, negativt -)
+ God mat,
+ Akseptabel pris (4500 NOK pr pers, pr vei),
+ Spennende å få fly 787-9 istedenfor en A320 (som de brukte tidligere på denne ruten (?)).
- Ingen prioritert innsjekk for business class,
- dårlig system ved boarding (alle står i en klynge og nesten presser),
- trange seter i økonomiklassen,
- mye bråk pga fullt fly (en hel bråkete skoleklasse),
- kabinpersonalet sparer på smilet,
- dårlig engelsk blant de fleste (bare et par kunne engelsk),
Vis alt...