Artikkel: Når må man skatte av bonuspoeng?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av BendikHa, 03. mai 2016.

  1. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Tja. Jeg tror regelverkene prinsipielt sett er nokså lik i flere land, men hverken i Norge eller ellers brukes det nok særlig mye ressurser på å håndheve fordelsbeskatning av bonuspoeng. Jeg tror heller ikke det er ting som tyder på at det blir noen innskjerpinger på denne fronten.

    Prinsipielt sett er det selvsagt også helt riktig at fordeler opptjent i arbeidet skal skattelegges, det være seg bonuspoeng eller betalte aviser o.l., men jeg tror ikke vi trenger være spesielt bekymret for at det kommer til å skje noe dramatisk her.
     
  2. Radio

    Radio Medlem

    Innlegg:
    167
    Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    thecoldfish liker dette
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er en håpløs sak. Hvordan skal man klare å regne en skattemessig verdi her?
    Oppstår verdien når man tar ut poeng eller tjener de opp?
     
  4. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig subjektiv artikkel, fremstår ikke som et seriøst stykke journalistikk, men mer som ett blogginnlegg.
     
    thecoldfish liker dette
  6. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Synes innlegget ditt minnet om en tweet av Trump. Ingenting feil med journalistikken selv om vi som forum helst vil at skattelegging av bonuspoeng ikke skal tematiseres.
     
  7. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    • Tippar det ikkje er ei flyreise.
    • 2000 for drikke og 2400 for loyngetilgang?
    Tips til journalistar som les dette:
    Ikkje bruk poenga dine til å betale om bord om du ikkje er ute etter å redusere skatten din ved å gjere poenga verdilause.
    Kjøp heller ikkje robotgrasklippar eller thermoskanne eller noko som helst anna med eurobonuspoeng.
    For mest mulig verdi og skatt, og best mulig samvittighet: EB-poeng er kun for LH F.

    Eg gledar meg til ein skal skatte pr antal meter TP brukt i arbeidstida på gratis toalett på jobb. Det kan sysselsette ein heil masse folk og utrydde arbeidsledigheta i landet.
     
    mhsalv, miura, kaijoar and 4 others like this.
  8. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Artikkelen fremstår også for meg som unødvendig tabloid, om det er det andre her kanskje tenker. 1,6 mrd SEK, 31,25% nordmenn, ca. 500 millioner SEK på oss da, eller 333,334 SEK per norske medlem. Ja, selvfølgelig er det SVÆRT ujevnt fordelt men allikevel. Når på året skal valutakonverteringen beregnes om dette skal skattlegges? Er en kr 4 eller 13,89 poeng? Hva med når ebpoeng overføres mot gebyr? Hva er verdien da?

    Dette feltet blir et mareritt å kartlegge og ikke minst å verdifeste og dette får meg til å undre: Cui bono? Hvem tjener på å sette søkelyset på dette?
     
  9. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Og om EB-poenga mine er skattepliktige, kan eg då føre opp flybilettane eg kjøper som "utgift til inntekts erhvervelse"?

    *Legg an ei tenksom mine og prøvar å rekne ut kor mykje skatt ein sparar på denne flybilletten til 2600,- til HKG.*

    Får ein forresten i tilfelle også skattefrådrag for flyseteavgifta? Eller vil denne vere unntatt på kvardagar når dei fleste jobbreisene foregår?
     
  10. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    dette er jo ikke vanskelig. Alle reise jeg har for bedriften min utgiftsføres. Privat kan man jo ikke det da.
     
  11. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Selvsagt vil det gi kronisk hodeverk å håndheve dette, men staten kan jo bare sette en verdi slik de feks gjør ved kjøregodtgjørelse for bil. Kanskje gidder de ikke i der hele tatt. Mer konkret er kanskje eksempelet med offentlig ansatte som rett og slett ikke har lov å ta ut bonusturer privat fra poeng opptjent i tjeneste. Det er nok mange av de her inne, men de forblir vel tause.
     
  12. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Så lenge vi får fratrekk for det håndtverkere bruker i vårt hus er det vel greit?
     
    Mbj and thecoldfish like this.
  13. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Bør ein skilje mellom mannlege og kvinnelege handverkarar med tanke på antal forbruksmeter/år?

    Nei, nok usakligheter frå meg no, kjem sikkert med meir utover dagen. Frokost! :)
     
    Eddie47 and Petter B-C like this.
  14. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Nei nei, vi snakker ikke sjablon fratrekk. Meter må måles og dokumenteres.
     
  15. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Sitter du i SilverKris på HKG, @Stuttfeiten? Gidder du å be de i resepsjonen om å snart postlegge kortet jeg ga til de lørdag 19/11? Skal til noen i Kristiansand... Ferdig frankert og greier, de har sikkert forlagt det :(
     
  16. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Ikkje før i morgon, men har notert meg bak øyret at eg skal undersøke saken med det savna postkortet :)

    Frokost på Hotell ICON, veldig bra! Kunne faktisk gjerne ha skatta for denne.
     
    Xflipper and Petter B-C like this.
  17. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Großartig, tusen takk! God tur hjem i morgen :)
     
    Stuttfeiten liker dette
  18. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, vent no litt...

    Eg har alt skatta for den :) 45% av dei ca 25 timane overtid på natt som eg jobba for å betale for hotellet. Stemmer!
     
  19. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Problemstillingen må gjerne diskuteres, men artikkelen oser av forutinntatthet fra "journalistens" side.
     
  20. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,315
    Likes mottatt:
    12,263
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg synes innleggene dine er litt for Trump-aktig. Henge ut en gruppe uten at du vet hva du snakker om.

    Ja. Offentlig ansatt og nei, poengene tas ikke ut. Det er riktignok ingen som helst måte å kontrollere dette på. En enkel måte å starte på hadde jo vært å la BH blokkere muligheten for å legge inn bonusnummer, men for min del går det på samvittigheten.

    Reglene er forresten tydelig for privat-ansatte også ;)
     
    view liker dette

Del denne siden