Skal leie bil 16 døgn i USA desember. Premium SUV (og minibuss) koster halvparten av øvrige biler ser jeg. Jeg har selvsagt slått til på en kategori L premium SUV her (Suburban). Har leid en god del biler tidligere, men ikke erfart slike prisforskjeller før.
Måten Avis har valgt å bygge opp sine systemer på gjør at disse tilfellene oppstår (ganske ofte faktisk). Dette har med måten de grupperer bilgruppene på i leiesystemet sitt (enkelte av dem følger ikke automatisk den dynamiske prisingen), og man kan se dette i Norge også. Dette gjør at man vil kunne få veldig store utslag i tilfeller hvor prisene enten settes kraftig opp eller ned. Det finnes rutiner som skal fange det opp, men i praksis tar det ofte lang tid. I USA vil bl.a Suburban være blant dem som ofte ender opp slik, så jeg har utnyttet dette mange ganger.
Budget og Avis bruker for det meste samme system i de land hvor de eier butikken selv, så det vil stort sett bli de samme prisforskjellene der (bortsett fra at Budget gjerne er billigere).
Regnet med dette kunne være grunnen ja. Det var ikke akkurat rimelige priser for 16 døgns leie dette i USA, så prisene er vel satt kraftig opp på det meste og Suburban er forholdsvis normalt priset kanskje.