Jeg er nå i USA på en lang kjøretur med leiebil fra Avis. Jeg hentet den på Avis LAX. For 2 dager siden fikk den et sammenbrudd midt i ørkenen i New Mexico, langt fra nærmeste by. Jeg kunne ikke kjøre videre. Det var sol og 37 grader! Jeg prøvde først SOS knappen. "Sorry, you are not subscribed to this service". Så ringte jeg til "Avis emergency roadside assistance". Jeg endte opp med å høre på musikk i 3,5 timer før jeg ga opp. Politiet kom, og sa de skulle snakke med Avis. De måtte også gi opp. Bare musikk. Jeg ringte så til nærmeste Avis kontor i Santa Fe. Ingen svar. Så rinte jeg til Albuquerque, ca 220km unna. Da kom jeg til et sentralt reservasjonssenter for hele verden som ba meg ringe det nummeret jeg hadde ringt i 3,5 timer! Ingen hjelp! Da stoppet det en bil som tilbød å kjøre meg til Santa Fe. Vi kom til Avis kontoret der. "Sorry, we dont have any cars". Utrolig nok tilbød han seg å kjøre meg helt til Albuquerque, 220km. Der møtte jeg endelig en hyggelig mann som fikset en ny bil. Han sa: "Jeg er dessverre ikke overrasket. Jeg har jobbet i Avis i 25 år, og jeg kjenner ikke igjen firmaet". Jeg kan legge til at jeg hadde to leier i San Francisco i desember og januar. Som SAS Diamond skal jeg ha 1500 Eurobonus poeng pr. leie. Jeg bestilte på den rette siden. Jeg fikk bare 1000 poeng for hver. Jeg har helt siden det ringt og skrevet til Avis i Norge. Ringt over 30 ganger og skrevet 20 e-poster. Hver gang er de helt enige. "Vi ordner dette med en gang". Etter nesten 7 måneder har jeg fortsatt ikke fått poengene. Er det noen vits i å fortsette med Avis?
Jeg tror jeg aldri har fått de poengene jeg har krav på fra Avis. Ringer og sender mailer, ingenting skjer som du skriver. Dette skjer så systematisk at det er åpenbart noe de bevisst gjør for å slippe å betale ut de poengene man har krav på. Da blir det også lange køer på KS slik du opplevde. Mange kontakter Avis pga feil. Har sluttet å bruke Avis selv om jeg har Avis President status.
For å kontrabalansere her: jeg har hatt tre leier hos Avis USA det siste året, og alle har gitt riktig poengsum (er også EBD) inn på konto. Har til og med fått gratis helg-kupong automatisk denne gangen. Usikker på hva som har skjedd i deres tilfeller, men tror ikke det er så systematisk...
Det skjedde meg på de 2 siste leiene fra LAX før pandemien. Og det skjedde på de 2 første leiene etter pandemien (de jeg beskrev over). Det virker svært systematisk. Noe må jo være helt feil?
Mulig det bare er meg, men jeg synes hele leiebil-bransjen jevnt over er lite seriøs. Har topp-nivåene Chairman hos Avis, og Presidents circle hos Hertz. Og er jevnt over ikke særlig imponert med noen av dem. Eneste som fungerer så og si uten unntak (hos begge) er hurtig pick-up av bil som står klar. Å gå forbi køen gir ofte stor tidsbesparelse, spesielt på store USA-flyplasser hvor "alle" skal ha en leiebil. Oppgraderinger ser jeg sjelden noe til. Men gidder ikke pushe og spørre heller, så lenge bilen jeg får tildelt er ren og grei nok.
Merker du noen forskjell på PC og Chairman i USA? Min Amex Cent gir pr def mulighet for Chairmans i USA, men krever litt forarbeid.
Nei, ingen systematisk forskjell. De har begge ups and downs fra gang til gang , men men man kan aldri stole på god levering selv som "viktig kunde".
Jeg må si jeg er jevnt over godt fornøyd med Sixt som jeg bruker oftest. Men så har jeg i vanlige år bare 5 til 10 leier. Europcar bruker jeg også en sjelden gang, men dem har fungert godt for meg også. Viktigst for meg er at jeg klarer å ta kontakt med noen dersom noe skulle skje og at jeg ikke må påregne å få urimelige krav for skader som ikke er min skyld. Begge selskaper har så langt levert godt på disse to ting.
De har i alle fall mye morsommere biler en Avis. Jeg så en Porsche Taycan på Flesland i går. Selv om jeg fikk en stor Volvo så var det liksom ikke helt det samme
Da skal man absolutt gi dem en sjanse! Har ikke testet enda, men fikk en statusmatch til platinum. I USA har jeg konsekvent begynt å velge Hertz. Ikke fantastisk, men sammenlignet med null perks Avis gir det jo noe (en oppgradering her og der). Men muligens er Sixt det man skal gå for?
Som tidligere ansatt hos Sixt vil jeg pitche inn at målet er jo være litt mer eksklusive, men samtidig tilby biler i "alle klasser" Tar 5 min å status matche fra SAS til Sixt, og da skal en som regel få en liten upgrade hvis tilgjengelig Har selv leid mest fra Hertz i USA, og alltid hatt en god opplevelse. Leide fra Budget i Hawaii i november, gikk også smertefritt.
Skal definitivt prøve Sixt etter det jeg ser i tråden over. Hvilket nivå kan man regne med match til som SAS EBD?
Jeg hadde statusmatchet mot Sixt sommeren 2019 og leid en Cadillac XT5 på Manhattan (de har kun Cadillac der). Hadde snakket med de på chat og blitt «lovet» oppgradering til Escalade. Da jeg kom for å hente bilen fikk jeg beskjed om at oppgradering ikke ble tilbudt de som hadde statusmatch, kun «ekte» høyere nivå ..
Buh! Det var dumt! Ser forøvrig at svaret på mitt eget spørsmål er at de matcher både Avis president, chairman og Hertz president's circle til Sixt platinum. Og hos Sixt må man ha platinum før det kommer noen fordeler, ser det ut til (bla oppgradering). Men I så fall er det jo trist hvis de sier "you have matched status, we won't upgrade you after all" Jeg skal teste det nå, og hvis de er raske nok på matchen prøver jeg den ut i Florida om 2 uker.
Sixt på MIA ville gjerne oppgradere oss senest i mars selv om vi har matchet platinumstatus, så dette varierer nok veldig fra sted til sted
Er ikke litt av poenget med statusmatch å vise hva man kan få hos det selskapet for å friste å bruke de mer? Det er jo stort sett like enkelt/vanskelig å få bestilt bil uavhengig av selskap. Selskapet der man får inntrykk av å få mest for pengene vinner.
Det varierer veldig om man får oppgraderinger eller ikke og hvis dette er viktig, så tror jeg man kan nok bli skuffet av Sixt også. Det står jo en del ride reports her, så kan man se hva man kan forvente: https://insideflyer.no/forums/threads/ride-report-skriv-om-din-leiebil-her.392/ Som sagt påliteligheten virker i hvert fall bra. Jeg husker også at jeg flere ganger fikk bilen uten noe som helst kø i AGP, mens det tilsynelatende var timevis med venting hos noen av konkurrentene. Status match går nesten automatisk og EBG/EBD blir Platinum. Eier man minst en (?) Sixt aksje, så kan man også be om Shareholder raten som tilsvarer Diamant rabatten. Da er dem ofte ganske konkurransedyktige på pris også.