Avixlo reiser til NYC på sin aller første business Class (reisebrev nr. 10)

Tråd i 'Reisebrev' startet av Avixlo, 23. juni 2022.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Avixlo sin forhistorie til denne turen

    Da er denne dagen jeg har ventet på lenge endelig kommet. Men det hele begynte i pandemien også kjent som 2021. Jeg gikk på universitet og skulle snart på tur til Frankrike. Jeg hadde lyst på en langtur. Så leste jeg at United Airlines skulle starte direkterute til NYC fra Bergen. Kult.
    Dermed spøkte jeg rundt med å spørre andre om de ville blitt med på en slik tur. @Finkster sa ja og noen dager etter fikk vi bruke en CT som faren hadde fått og jakten på bonusbilletter var igang.

    Hadde noen spurt om oss flyplasskaos og streik da vi Oktober skaffet oss billetter med Brussels Airlines? Hadde vi svart at flyvningene våres hadde fungert. Men den gang ei.

    Det ble Brussels Airlines SN2288 fra Oslo kl. 06:45 fredag 24. Juni og påfølgende SN501 videre til JFK. Vi fikk SN502 den 27. Juni med SK4746 tilbake den 28. Juni. Og alt dette i Buisness class.

    Avixlo må ringe SAS når Brussels Kansellerer
    Så tidligere denne uka så kansellerer SN flyet vårt fra Oslo. Jeg er på jobb den dagen så @Finkster må ringe inn. Sas finner ingenting mens Lufthansa gjør men vi må få SAS til å endre.

    Etter noen timer og jeg er ferdig på jobb så ringer jeg SAS. Vi finner en routing til EWR men mannen på andre siden trenger EuroBonus folkene til å godkjenne. 1 time etterpå hadde SN booket oss om via LHR med utgangspunkt i Brussels kl. 06:30

    Jeg ringte SAS! Damen som tok telefonen var svært hyggelig. "Det er ingen mulighet å rekke det Brussels flyet, jeg kan booke deg til London. La meg sjekke rutetidene" så klart landet sas forseint på fredag for å rekke BA117 som vi var booket om på. Så da spør jeg om vi kan ta et kveldsfly og dermed nå flyet. Hun sier ja og spør oss om hvilke fly vi ønsker den 23. Juni. Jeg svarer det siste så nå er reiserute våres.

    Torsdag 23. Juni
    SK815 OSL-LHR 20:15-21:35 sas plus bonus (sete 7A)
    Radisson Red by LHR 1 natt
    Fredag 24. Juni
    BA117 LHR-JFK 08:25-11:05 British Airways Club World (Sete 16A)

    Om ikke Brussels kansellerer hjemreisen også
    Mandag 27. Juni
    SN502 JFK-BRU 18:25-08:00(+1) buisness class
    SK4746 BRU-OSL 19:00-20:50 SAS plus bonus
    map (1).gif

    Avixlo forteller om reisebrevet
    Da er jeg klar som en liten guttunge som venter på å åpne julegaver til å fly Buisness class. USA here vi kjæm.

    Noen av dere har fulgt med på ombooking reisen så her får dere resultatet. Med alt av pågående streiker og varsler streiker så kan dette bli en spennende tur. Jeg reiser lett mens @Finkster (som forøvrig har sagt ja til bilde og at jeg bare skal nevne han) reiser med en innsjekket bagasje.

    Han kommer til å skrive sitt eget reisebrev som blir publisert i Facebook gruppa Frequent Traveller Norge og det kan hende han dukker opp her også (Prøver å få han aktiv her hehe)

    Så skal jeg prøve å holde det ordentlig og live for dere. Så er dere klare for å bli med på Avixlo sin første Buisness class trip? For det er sååååå jeg
     
    Kristian, kjeeli, Earl and 35 others like this.
  2. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Gøy! God tur
    Og så krysser vi alt for at hverken flyteknikere, franske flygeledere eller belgisk blå ødelegger for dere
    Og om så skjer, smil og vær glad. Det ordner seg alltid
     
    veeegard, braathens safe and Avixlo like this.
  3. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,243
    Likes mottatt:
    22,481
    Bonuspoeng:
    183
    Dette blir bra. Fyrste langtur i business var ein opplevelse eg neppe gløymer med det fyrste. Det blir sikkert ein like kjekk opplevelse for dykk. God tur!
     
    Finkster and Avixlo like this.
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,656
    Likes mottatt:
    34,855
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur ;) Og med Avios rikdommen!
     
    Avixlo liker dette
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,568
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Alltid stas med reisebrev fra deg. :)
     
    Avixlo liker dette
  6. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,243
    Likes mottatt:
    22,481
    Bonuspoeng:
    183
    Nerdespørsmål før avreise: Kva bookingklasse har de på billetten? Eg meinar å ha lese i andre reisebrev her inne at når ein vert booka om til business med andre alliansar so hender det at SAS bookar i bookingklassar som gir poeng (i dette tilfellet i eit One World program).
     
  7. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm. Selv om det er en SAS billett så er det Brussels Airlines som booket oss om. Men skal sjekke
    På SK815 er det klasse I mens på BA117 så er det klasse J

    Forresten. Reisefølget mitt @Finkster landet med Widerøe fra Førde tidligere idag. Så nå har han kost seg i lounge før han skal på tur til Drammen for å møte ei. Så tilbake til OSL for å hente pass som familien hans tok med til Sørlandet
     
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,529
    Bonuspoeng:
    183
    J hos BA over dammen skal nok gi deg 140 TP i det minste. Avios kommer an på prising av billetten
     
  9. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,328
    Likes mottatt:
    10,163
    Bonuspoeng:
    183
    Hos BA er "J" fullpris Business, eller også kjent som Business flexible.
    Hvis du registrerer BA sitt bonusprogram så gir det segmentet deg 140 tier points og 8645 Avios.
     
    tobeornot999 and Flymunda like this.
  10. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Dette har vi alt sjekket ut. Og jeg har lagt inn mitt BA medlemsnummer
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Alltid kjekt med bonusopptjening på bonusbilletter :D
     
    Jeanette, Avixlo and holmen like this.
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,689
    Likes mottatt:
    32,582
    Bonuspoeng:
    293
    Blir gøy detta :)
     
    Avixlo liker dette
  13. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Avreise Oslo med SK815 i Pluss

    Jeg tok flytoget inn til OSL. So far so good. Men på OSL så ville ikke billetten min bli scannet så dermed var det å gå til billett mannen i luka og få han til å fikse. Så kom jeg gjennom.

    Opp begge rulletrappene og bort til SAS Buisness innsjekk ved skranke 1/2/3. Måtte vise pass. Og siden mitt EBD (EuroBonus diamant) ikke var registrert på reisen så fortalte han meg ting jeg egentlig viste om ifra før av.
    Det var litt kø i Fast Track men igjennom uten noen problemer. Stakk en tur opp i innenlands loungen da jeg trengte en dusj. Svettet da jeg ikke var helt varmt til det varme klimaet etter det gikk vi til gull loungen og spiste og koste oss. IMG_20220623_183618_MP.jpg

    IMG_20220623_183612_MP.jpg

    IMG_20220623_183626_MP.jpg
    Maten ble spist og nøyt litt Solo og hvitvin fra Sør Afrika. Men nå klokken nærmet seg 19:30 bestemte vi oss for å gå til Gate F16 som @Finkster var så fascinert over. Vi gikk gjennom passkontrollen uten problemer og måtte titte i den nye delen av terminalen. Som dere ser på bildene så var vi der IMG_20220623_193321_MP.jpg

    IMG_20220623_193523_MP.jpg

    IMG_20220623_193709_MP.jpg
    Jeg prøvde å se etter kameraten min som fløy til STN med Ryanair men han så jeg ikke. Tenk å fly lavpris selskap da. Hehe.
    Vi kom oss til Gate F16 og fikk omsider boarder. Vi hadde sete 7A & 7C på vei til London Heathrow og et ledig midtsete
     
  14. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    SK815 Oslo (OSL) - London Heathrow (LHR)
    Vi boarder! IMG_20220623_195150_MP.jpg

    IMG_20220623_195207_MP.jpg
    @Finkster smiler selv om det kanskje ikke er det beste bilde så bruker jeg det.
    Sas Plus hadde blitt flyttet en rad lenger bak og setet bestod knyttneve testen og det har jeg bevis for IMG_20220623_195345.jpg

    IMG_20220623_195339.jpg
    Dagens flymaskin var ei irsk registrert (EI-SID) airbus A320-251N maskin som var 4 år gammel som fløy oss over til LHR. Det som irriterte meg under hele turen og som jeg sa ifra til han ene kabinpersonalet var at WiFi ikke fungerte og det gjorde det ikke under hele flyvningen og ja jeg skjønner at noen steder over Nordsjøen så fungerer det ikke men vi fløy lenger enn så!
    Irritasjonsmoment

    På flyet så fikk vi Coca-Cola, muffins og pizza slice. IMG_20220623_213520_MP.jpg
    Maten var overraskende god. Og jeg ble mett for vi glemte å spise når vi kom hit. Men mer om det senere.
    Har noen bilder fra flyvningen: IMG_20220623_203620_MP.jpg IMG_20220623_204638_MP.jpg IMG_20220623_223042_MP.jpg IMG_20220623_224432_MP.jpg
    Vi kom oss til LHR og den delen tar jeg i neste del. Men nå skal jeg sove slik at vi kommer oss i lounge når de åpner. Da skal jeg få på plass neste del. God natt fra Radisson Red by LHR
     

    Attached Files:

  15. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har kommet hjem fra USA. En fantastisk tur hvor vi så utrolig mye og gikk så mye at foten min aldri har hatt så mye gnagsårplaster. men nå er planen å dele denne turen med dere! Så vær med

    Radisson RED by London Heathrow
    Da vi på mandags kveld fikk en ombooking fra Brussels til JFK via LHR med British s skjønte vi at vi åtte enten til BRU eller LHR kvelden før. Og da SAS sendte oss med SK815 på torsdag så gikk vi rundt for å finne hotell.
    @Finkster er gullmedlem hos Radisson så da måtte vi jo bare booke.

    Ganske enkelt skal jeg fortelle litt om LHR terminal 2 og ankomst. SK815 landet 21:37 altså 2 minutter etter rutetid. Flyet var en Airbus A320neo fra januar 2018, EI-SID. Vi landet ved Terminal 2B. Terminal 2 blir kalt The Queens Terminal. Skal quote reisefølget mitt "Hvor langt er det å gå?" fordi i gikk og vi gikk og vi gikk. 1.jpg
    Da vi omsider endelig kom til passkontrollen ved LHR så gikk det relativt raskt. Ingen stempel i passet når jeg gikk igjennom selvbetjenings kontrollen, men vurderer neste gang å gå igjennom manuell for å prøve å få stempel;)
    Etter passkontrollen kom vi raskt til til bagasje område. Jeg reiste lett, jeg har sendt noen bilder, men viser ett her: 2.jpg
    Når vi kom ut av flyplassen skjønte vi at vi ikke kunne gå til Radisson så dermed tenkte vi Taxi. Uansett så skulle SAS eller SN dekke dette, meeeen der var det køøø. Så hvordan finner vi bussen. Undertegnede hadde aldri vært på LHR før og reisefølge hadde ikke vært der på en del år.
    Men vi fant bussen og der ble det virkelig trangt! Og siden vi har "hetebølge" her i verden så syntes jeg det ble klamt på bussen, så kjør! 3.jpg
    Vi kom oss til Radisson, vi så den lange køen til innsjekk så dermed så vi oss etter self check in og vi var inne. Her legger jeg ved noen bilder som taler for seg selv:
    4.jpg
    Inngangen til Radisson RED by LHR
    5.jpg
    Kø, kø og atter kø, men der sto ikke vi:) Fra nå av innser jeg at bildene ikke var helt supre, men dere ser.
    6.jpg
    Her er @Finkster og fikser innsjekk for oss. Han håper på oppgradering og gave, men det viser seg at hans nummer ikke var lagt inn(?) og han i resepsjonen prøvde å å forklare for oss at det ikke var så store greier i de gavene sine.
    7.jpg
    Ser at bilde er ikke helt optimalt, men det forklarer litt. Sånn så det ut. Reisefølget tok dobbeltsenga grunnet han la ut for hotellet.
     
    Last edited: 02. juli 2022
    Kristian, RoadKing, Upsaker and 8 others like this.
  16. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Insiderflyer lot meg ikke skrive mer en 1K ord så her kommer resten. Men flere likes da hehe.

    1.jpg
    Jeg tok den nederste senga der.
    2.jpg
    Kveldsutsikt fra hotellrommet
    3.jpg
    Nede i resepsjonen hadde de en bil

    4.jpg
    og slik var utsikten våres kl. 5 om morgenen fredag 24. juni.
    Rommet var stort og det så elegant ut. Vi hadde rom i 2. etasje (Britisk standard) og det tok litt tid før vi fant rommet ettersom det var 2905 om jeg husker riktig. Vi skulle bare overnatte der. Sengene var ålreit å ligge i og vi sovnet ganske raskt begge to. Vi hadde bestilt Taxi til kl. 04:45 men hva klarte vi? Jo, vi forsov oss for kl. 04:45 hadde faren til reisefølget mitt funnet nummeret mitt så jeg ble vekt av han. Klokka 05:05 ellernoe så hadde vi kommet oss på en taxi og vi var på vei til Terminal 5. Vi skulle besøke lounge!

    Neste del kommer iløpet av lørdagen. Nå skal jeg sove litt
     
    Last edited: 02. juli 2022
    Finkster, Kristian, RoadKing and 12 others like this.
  17. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,760
    Likes mottatt:
    7,704
    Bonuspoeng:
    183
    SAS sin nett-leverandør (Viasat) fungerer aldri over Nordsjøen. Men en periode på starten og en periode på slutten av flyvningen mellom Oslo og London er nettet på plass.

    Irriterende, helt enig, men er altså alltid slik på OSL-LHR ruten jeg selv også bruker ofte.

    Norwegian har tydeligvis annen leverandør av Internett i luften, for der er det non-stop dekning hele veien på London-ruten.
     
    Sunnfjordingen and Flymunda like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,568
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke om det bare er meg, men jeg ser ingen av bildene.. Får bare opp ett "innkjøring forbudt skilt"
     
  19. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,647
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Samme her
     
  20. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm. Merkelig. Jeg får sett dem fint fra telefon. Lastet dem opp fra PC igår kveld. Ser også bildene når jeg bruker en annen nettleser hvor jeg ikke er logget inn

    Er nå på saltfjellet en tur etter endt jobbreise. Så kommer med oppdatering av reisebrevet når jeg kommer tilbake til Bodø
     
    Flymunda and holmen like this.

Del denne siden