Både DXB og DOH stengt

Tråd i 'Nyheter' startet av Jensemann, 28. febr 2026.

1. Adrian E

Adrian E Turbulensjeger

Likes mottatt:
    4,198
    Bonuspoeng:
    113
    Så ikke helt nytt. Legger dette noe ansvar på Pakistan og Turkmenistan om å sørge for grei avstand før de avhendes til ukontrollert afghansk luftrom?

2. JeanPaul

JeanPaul Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Har reise med KLM til Dubai i slutten av måneden, booket med eurobonus-poeng. Noen som har erfaringer med hva som kan være utfallet om KLM kansellerer flighten, vil jeg:

A: Få refundert alle poeng/utgifter og ingen reise.
    B: Få tilbud av KLM/app om annen valgfri avreisedato i 2026.
    C: Få tilbud av SAS/app om annen valgfri avreisedato i 2026.

Takker for eventuelle svar

3. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,012
    Bonuspoeng:
    183
    A: Ja
    B: Kanskje
    C: Neppe

4. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    11,065
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ganske mye ukontrollert luftrom rundt i verden. Der er det standard regler om hvordan man oppfører seg, hva som er lov og hva som ikke er lov.

5. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,027
    Bonuspoeng:
    183
    Standard regler i hele verden for ukontrollert luftrom. I prinsippet ikke noe forskjell på luftrommet under 10.000 fot i Østerdalen som det i Afghanistan. De som slipper inn og slipper ut trafikk til slikt luftrom har inget ansvar for det som skjer der

kongenamundsen liker dette
  6. morradi

morradi Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    I fall noen her - eller noen dere kjenner - trenger en poengbasert vei ut fra Emiratene, kan det være greit å vite at Oman Air flyr MCT-CPH (normalt med en eksotisk mellomlanding i BGN). Kan bookes med avios (BA) og det er noe ledighet fremover. Dette er kanskje en rute som ikke alle har på radaren og følgelig har noe bedre tilgjengelighet.

Da må man jo selvsagt komme seg til MCT, men det lar seg gjøre å praie en drosje dit.

7. Pepeu

Pepeu Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,112
    Bonuspoeng:
    93
    Nå har tydeligvis Iran begynt å sende droner mot det Aserbajdsjan, så nå begynner det å bli trangt...

IMG_7297.jpeg

8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,012
    Bonuspoeng:
    183
    Dronen traff mål i Nakhitsjevan (eksklaven) som ligger klemt inn mellom Armenia, Tyrkia og Iran. Alternativet å fly sørover, over Middlehavet, Saudia, Oman og ut i det indiske hav er kanskje ikke en veldig lang omvei for fly som skal til sørøst-Asia, om det måtte være behov for det. Nå sier vel Iran at Aserbajdsjan ikke var et mål, så det er vel en mulighet for at det ikke var med intensjon. Men ja, det kan jo være en taktikk fra Iran å lamme vesten ved å sørge for at det heller ikke kan flys gjennom Aserbajdsjansk luftrom, og da i praksis stenge hele korridoren.

Last edited: 05. mars 2026
  9. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    11,065
    Bonuspoeng:
    183
    upload_2026-3-9_12-49-18.png
    Dette er egentlig et fin illustrasjon om hvordan rutene er nå for europeiske flyselskap etter et man må unngå Iran og Persiabukta.

Den viser også hvorfor det er umulig for europeiske selskap og konkurrere med kinesiske flyselskap slik tingene er nå, men det er et annet tema... :)

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    9,012
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg lurer på hvorfor EU ikke har kommet på banen og lagt som krav at fly som flyr inn/ut av EU/EØS ikke kan fly i russisk luftrom. Air China flyr CPH-PEK på gode 8 timer, mens alternativet rundt er 11(?)

Jeg mener jeg så noen flighter fra/til Sør-Europa til SIN (og der omkring) som gikk den sørlige korridoren.

oddA liker dette
  11. JeanPaul

JeanPaul Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Hadde i utgangspunktet utreise Bergen - Dubai t/r med KLM og Virgin med EB-poeng neste uke. Naturlig nok har både KLM og Virgin kansellert og jeg har fått epost om dette fra dem. Derimot ligger fremdeles reisen som "planned" i SAS-appen/nettside og ingenting framstår som kansellert fra dem. Det nærmer seg avreise og jeg er ikke intr i å miste 450KR/person i gebyr ved å kansellere selv. Noen som har opplevd at SAS er sein med slike oppdateringer/kanselleringer ? Ringer nok inn til dem snart og "tvinger" dem til å kansellere i egen regi, slik at ikke jeg må gjøre det.

12. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    4,291
    Bonuspoeng:
    113
    Det er bare å ringe. Du trenger ikke å tvinge noen. Du får nok alt igjen uten å måtte smelle med kjeften...

13. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    13,127
    Bonuspoeng:
    183
    Bergensere smeller per def naturlig med kjeften ;)

indahla, DJasko and holmen like this.
  14. JeanPaul

JeanPaul Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    109
    Bonuspoeng:
    43
    Ja det blir slik når man blir hakket på uansett hvor man er, t.o.m på internett :)

indahla and OttoL like this.

Del denne siden