Bør gullstua bli Diamantstue

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 03. sept 2019.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Vi som har frekventert gullstua fra tilbake til den gang EBG var noe som var eksklusivt minnes tider da det var godt med sitteplass uansett når man reiste. Det var variert og god mat og drikkeutvalget bestod av mer enn folkøl og noen enkle viner kjøpt på kaia i Kiel.

    Men, det er fint å få med familie og venner på stua og, når man skal ut og farte.

    Lav terskel for å oppnå gull samt iherdig sponsing fra kredittkortselskaper har gjort at Gullstua har mistet sin eksklusive status. Om det i utgangspunktet har vært en ønsket utvikling har det vel neppe vært i våre tanker at resultatet skulle bli nesten stående buffet.

    Hva ønsker vi oss?

    Gjøre EBG stor igjen? Dvs gjøre det vanskeligere å komme inn...

    Gjøre Gullstua til Diamantstue og sende EBG m familie til biz stua etter mønster av OW og Silverstatus der...

    Eller er det ok slik det har blitt?

    Kjør debatt
     
  2. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Er faktisk helt enig.

    Gjør om "Gullstua" til Lounge kun for Diamond, samt reisende som skal fly SAS Business long-haul. Dette må selvsagt kombineres med at kvalitet på spesielt mat må økes et par hakk. Det må også serveres varm mat...

    Nåværende SAS Business lounge kan da døpes om til "SAS Plus lounge" og også gi tilgang til EB Gold og andre Star Alliance Gold.
     
  3. OyvindN

    OyvindN Skydiver

    Innlegg:
    442
    Likes mottatt:
    3,050
    Bonuspoeng:
    93
    Godt spørsmål!
    Jeg kom meg opp til EBG i fjor og EBD i år, om enn på hengende håret, og ble overrasket over hvor stor Gullstua var sammenlignet med Plus-avdelingen. Som du sier er det til tider offsleg fullt der inne, en begrensing til EBD ville definitivt gjort noe med ledige seter der inne. SAS er jo ikke akkurat de som gjør mest forskjell på folk, og det er ikke slik at man merker stor forskjell om man er EBG eller EBD sammenlignet med vanlige reisende i Plus. Ekstra perks som eksklusive lounger kunne jo være en måte å belønne de beste kundene på, spørsmålet er hvordan dette ville bli mottatt av de som er EBG.
    For min del ville jeg heller ha tilbake Contract Lounges på en del flyplasser fremfor avgrensing av tilgangen på OSL. Kanskje også litt mer enn bollestuer på BGO, TRD, SVG og TOS hadde vært kjekt om de brukte penger på?
     
    Storbaba and Sonictravel like this.
  4. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet er at da blir det ikke nødvendigvis noe ekstra for Diamond, men nedgradering av Gold. Sett bort fra kredittkort, er det veldig mange som flyr mer enn 45 legs i året, og tror det ville vært katastrofalt for SAS å ta bort fordeler.

    Personlig har jeg aldri hatt problemer med å finne plass i loungen. Lettere på OSL, enn på ARN eller CPH, etter min erfaring.
     
    mathiasfe, Arvid1410 and NordicLane like this.
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,325
    Likes mottatt:
    35,284
    Bonuspoeng:
    293
    At det er fullt gjeld vel òg gullstuene på Kastrup og Arlanda?

    I og for seg er eg heilt einig i at det gjerast for liten skilnad mellom EBG og EBD, men eg er kanskje mest for at ein faktisk må fly for å få statuspoeng. No er det jo sånn at eg kan vifte med eit EBG-kort omtrent utan å ha sett snurten av eit fly.

    Dette vil truleg gi færre besøkande i gullstuene.

    Eit anna spørsmål er om gullstua på Gardermoen kan utformast litt annleis for å gi plass til fleire sitjeplassar utan at det går altfor mykje ut over komfort (vil ikkje ha pinnestolar), men det blir kanskje litt på sidan av temaet her.
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,880
    Likes mottatt:
    57,481
    Bonuspoeng:
    293
    Nå har jeg EBD, så det er vanskelig å være uenig i dette..

    Jeg har ofte undret meg over det litt kunstige skillet mellom de to delene av loungen på OSL utenriks. Det er jo ikke sånn at det er fullt i biz lounge, og god plass i gull-lounge. Ofte er det motsatt, i alle fall på de tidspunktene jeg reiser.
    Det er ikke mye man får i gullstua som man ikke får i biz lounge(?). Correct me if I'm wrong.
    Jeg har ved et par anledninger satt meg i biz lounge, rett og slett fordi det er bedre plass der.

    Jeg tror ikke EBG-folket vil mangle noe i dagens biz-lounge sett opp mot dagens gullstue.
    Men, det er kanskje ikke "mange nok" EBD til at man kan forsvare å dele av en hel avdeling til dem? Eventuelt må man lage Diamant-stua mindre enn gullstua, hvis ikke SAS vil vise hvor stor pris de setter på EBD-folket.

    For øvrig også enig med @haakonks om at de som reiser biz long haul også burde komme inn i Diamant-stua. Det må da også gjelde for reisende med SAS biz fra ARN/CPH, da de fleste long haul går derfra.

    (Dette er litt på siden av saken; men jeg synes også at reisende med SAS biz burde få automatisk seat block på siste leg fra ARN/CPH til OSL. Det er helt latterlig at man har kjøpt en biz billett, også kan man ende i midtsete på SAS Plus på siste leg.)
     
    Gribb, Arvid1410, drsyk and 2 others like this.
  7. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er litt usikker. Jeg kan ikke husker mer enn et par ganger hvor jeg har hatt problemer med å finne sitteplass, så jeg kan ikke si jeg synes det er et stort problem.

    Innenriksloungen kan imidlertid gjerne bli mer restriktive på hvem som slipper inn. Jeg tilbringer nok mer tid der i løpet av et år enn i gullstua og finner stort sett aldri sitteplass.
     
    EgilSk, Sjefen1234, LL_Air and 4 others like this.
  8. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er jeg usikker på hvor mange som har gull kontra diamant, og hva som er praktisk gjennomførbart. Registrerer at det ofte er flere mennesker i gullstua enn biz loungen, men har selv alltid funnet meg en plass. Personlig hadde jeg satt større pris på om SAS kunne utvidet mat- og drikketilbudet, eventuelt delt gullstua inn i en Gold og en Diamond del hvor det var et klart skille mellom hva man faktisk fikk.
     
  9. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Er ikke EBD men skulle Gull stua bli Diamant stua måtte mat og drikke vesentlig oppgraderes begge steder! Både for at det skal bli mere eksklusivt for EBD og ikke mindre eksklusivt for EBG. Ser ikke poenget med at Biz da eventuelt skal inn i Diamant stua da Biz som det er nå kun har tilgang til Biz og hvis kvaliteten økes der er burde det holde. Burde også vært strenger regler for antall gjester inn i EBD stua for å holde eksklusiviteten oppe.
     
    drsyk liker dette
  10. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,325
    Likes mottatt:
    10,157
    Bonuspoeng:
    183
    Trenden uten i verden (United, Air Canada, Singapore Airlines, med flere) er jo at man gir bedre loungetilbud til egne (og for United sin del alle) "long-haul" Business-reisende også.

    Dagens "SAS Business" lounge kan helt fint videreføres med dagens serveringsnivå og være en helt ok lounge for SAS Plus og Star Alliance Gold.
     
    Avixlo, drsyk and paron like this.
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293

    Totalt enig med @haakonks og @holmen , jeg har ofte vært på Biz delen og et par ganger på Gull stuen, kan ikke si det er vesentlig imponerende, der er Premium OSL Lounge hakke over! Om de virkelig øker servicen, nivået på mat og drikke, kjør på EBD og andre *A Gold i biz class tilgang. Om disse forandringene kommer, taes de i mot med åpne armer og et glass real bobler:)
     
    Arvid1410 liker dette
  12. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Tviler på at det er noen god ide av flere grunner:

    1. Det vil innvitere flere kortselskaper som Amex, Priority Pass og Diners til ha sin plass i premium lounge på OSL, ARN, CPH.

    2. Andre flyselskaper har lavere krav for tilsvarende status, så da vil SAS miste masse kunder den veien også.

    3. Mange bedrifter min inklusiv har møter i OSL ca 30-40 ganger, så da vil vi flytte våre annsatte over på Norwgian da de vil slå SAS på pris fordi loungen er det som tipper skåla i favør SAS. Hvis SAS blir uten lounge for våres ansatte så bytter vi flyselskap ganske så kvikt.

    Jeg tror heller på det å gullkravet til 50.000 poeng og diamantkravet til 120.000 poeng og gi diamanter tilgang på kontranktlounger :)
     
    Last edited: 03. sept 2019
    eventyrer liker dette
  13. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Eneste gangene jeg har opplevd plassmangel i gullseksjonen er når det har vært fritt fram for biz-bermen. Men nå er jeg aldri på jobbreiser, så unngår kanskje rushtida?
    Har selv satt mer pris på en diamantlounge på TRD, der er det nesten alltid stappfullt :p
     
  14. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Da burde det minimum gjøres utvidelse på drikke fronten. Ser jo både United, Singapore og Canada som du nevner har jo mye bedre drikke utvalg på Lounger med Biz tilgang. Trenger ikke se lenger enn f. eks LHR. Man vil vel ha en form for bobler som EBG? :D
     
    drsyk liker dette
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Desidert innenfor, EBD bør ha obligatorisk bobler!
     
    Sunnfjordingen and Misterix like this.
  16. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Nå har jeg aldri kommet ut for at jeg ikke har funnet meg en plass selv i travle ettermiddagstider, men ser at det kunne vært tynnet ut litt. Kunne man ikke bare økt kravet til EBG litt da? Så vanner man ut medlemsmassen litt, gjør det litt mer eksklusivt?
     
  17. Smurfboy

    Smurfboy Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43

    Det spiller vel ingen rolle med tilgang til utenlands lounge om man reiser innenriks..
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel spriten som er forskjellen, og flere arbeidsplasser/tlf boots?

    Definitivt enig.
     
    tom_gunnar liker dette
  19. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    1. Hæ?

    2. Hvilke flyselskaper tenker du på da helt konkret? SAS er da generelt kjent for å ha relativt lave krav til gullstatus.

    3. Om man f.eks. gjør Diamant mer eksklusivt og lar Gull få tilgang til samme del som Biz/Plus så er det jo ingen som mister tilgang...

    Dette var vel også et av forslagene til trådstarter (Men du kan nepe forvente at SAS skal ta kostnaden med å betale for adgang til kontraktlounge på OSL så lenge de har sin egen lounge)
     
    jvsandem and drsyk like this.
  20. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Holdt på å la meg fullstendig avspore på jobb med en lang post, men nøyer meg med å kopiere inn ett av punktene i min post i "After work"eventtråden

    Tillater meg å være litt egoistisk i tankegangen og tenker å utforme spørsmål rundt de totalt mangelfulle fordelene for EBD (sammenlignet med EBG). Potensielle EBD-fordeler:
    (...)
    - Dedikerte sitteområder (sammen med EBP) i de mest overbefolkede loungene (OSL innland, EWR, CPH m.fl.)

    Når man ikke evner å prioritere / differensiere (tenk priority boarding på longhaul), blir ingen fornøyd. At SAS Plus passasjerer (og EBS(!) i ferietid) godter seg i samme lounge som EBD i Business, er absurd. En diskusjon om businesspassasjerer bør få tilgang til en mer eksklusiv lounge (enn f. eks. EBG- som reiser i Plus / Go), er jeg også positiv til. Money talks!

    Ville nok også sendt ganske mange flere EBGere ut på EBD-run, enn tilfellet er i dag (folk burde strengt tatt frarådes fra å gjøres det slik fordelene er fordelt i dag).
     
    Arvid1410, Jonkebassen and Kristian like this.

Del denne siden