Det er ikke noe problem for meg å oppnå gullstatus hos SK eller A3, jeg flyr rett og slett ganske mye. Det er selvfølgelig bra at det er lettere å opprettholde status hos A3, men det er ikke så viktig for meg. A3 tar kanskje bare 90k t/r for USA-tur i C, men har de den samme tilgjengeligheten som du får som EB-medlem (regner nesten med det, men hos andre selskaper er det jo ingen selvfølge) og hvordan er det med YQ? Det som er fint med SAS, det er jo at det koster omtrent ingenting ekstra bortsett fra bonuspoengene. Tror det var sånn ca. 200 kr. Tar ikke A3 full YQ? Gratis oppgradering til A3 business har de forresten strammet inn på. Nå må man ikke lenger booke de billigste billettene.
Jeg vil tro de har samme tilgjengelighet, da jeg har funnet ledige seter flere ganger via ANA tool. ( har NH, så har også A3) Usikker på YQ, men det er det sikkert noen andre her inne som kan svare på. Jeg tenker at bruker du helst poengene dine på SK materiell, så lønner sikkert EB seg. Jeg bruker helst poengene mine på eksotiske steder hvor SK ikke flyr, og da blir det hips om haps
Ja, det er jo et poeng. Jeg synes vel egentlig at det er lite som lønner seg i Europa siden de fleste programmene krever YQ. Derfor tenkte jeg det kunne være fint med EB-poeng, nettopp fordi det er en mulighet å få C-billetter uten YQ. Ellers har jeg liten erfaring med *A-bonusbilletter, har bare brukt A3-poeng én gang, og det var for USM-BKK-DPS i Y. Den routingen hadde rett og slett de beste avgangstidene, men kontantprisen var på over 8k per hode. Litt drøyt...
Tilgjengelighet som EB? Hvilken tilgjengelighet? Hvor mange EB plasser i C finner du på SAS? Når A3 er med i *A, så vil jeg formode at de har likt tilbud fra andre selskaper på linje med SAS.
Ja, tilbudet hos andre *A-selskaper er sikkert likt. Det er ikke det jeg var bekymret for her. Jeg tenker mer på YQ osv. I tillegg har jo SAS ofte poengrabatt for EB-medlemmer, det har jeg litt mer bruk for enn billige bonusbilletter mellom greske øyer jeg ikke engang har hørt om før. Men som sagt, det er jo flere faktorer som spiller inn. Det nytter jo lite med billige bonusbilletter hvis det aldri finnes tilgjengelighet i C eller det tas høy YQ osv.
SAS tar 116€ i YQ utenom på sine egne flyvninger. A3 har vel maks 1 mellomlanding på poengreiser? SK har companion ticket, så jeg ville valgt SK såfremt man ikke flyr nok til å få SK*G.
Kan man få CT uten Amex-kort? Jeg bor ikke i Norge, så jeg får ikke SAS-kredittkort. (Jeg har faktisk norks konto og norsk kredittkort... Men uten norsk adresse i Folkeregisteret får man ikke engang sendt inn Amex-skjemaet...)
Tidligere har *A award i Europa vært svindyrt mtp. avgifter, men det har blitt litt bedre nå. Booket en litt last minute tur for påsken nå til Tyskland. SAS skal ha 20' poeng og ca 500kr i avgifter. Pga. meget utplukket awardmuligheter gikk jeg for en *A routing med både SK, LO og LH-flights. 30' poeng og ca. 900kr i avgifter. Normalt ingen god deal, men på aktuelle datoer har prisene ligget på rundt 8000kr dit jeg skulle.
Har du norsk arbeidsgiver og skatter til Norge er det en mulighet for at Amex kan avvike fra kravet om å være bosatt i Norge. Reiseforsikringen vil ikke være gjeldene da men.
Det hadde jeg tidligere, det var sånn jeg fikk det norske kortet jeg har, hvis jeg husker rett. Jeg har et tysk Platinum-Amex (samt en del andre kredittkort) med god kredittscore. Har hørt at det går an å "overføre" kredittscoren internt i Amex, men kortet utstedes jo av DNB, og de har visst en policy om at man må ha norsk adresse i Folkeregisteret.
Som Are skriver er får du maks én mellomlanding på poengbilletter hos A3, og ingen CT. Det er mye lettere å oppnå gull hos A3 og sweetspotet er at alle Plus-billetter gir 200%. 2 oppgraderte turer til LPA så har du gull for noen få tusenlapper, men husk at du begynner på 0 igjen når du passerer sølvkortstatus. Flyr du nok til SK*G hadde jeg lett valgt det pga trumf og CT.
Det var nyttig, takk! Jeg har jo faktisk norsk credit history (har som sagt et norsk MasterCard fra Danske Bank), men tror ikke DNB gir ut Amex-kort uten norsk adresse i Folkeregisteret (det var i alle fall det kundeservicen deres sa). Har heller ikke norsk personnummer, kun D-nummer.
Som sagt, jeg har A3 gull som er så godt som fornyet (og SK sølv). Klarer også SK gull, litt vanskeligere enn A3, men ikke noe stort problem. Jeg bor ikke i Norge, så har ikke mulighet til å få Trumf, CT osv. (så vidt jeg vet), er bare i Norge noen dager i måneden.