Bør jeg velge meg en hotellkjede for å få status, eller bør jeg gå for viatrumf?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av holmen, 15. nov 2016.

  1. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Ser ut som. Om de gir litt ut i 2018 i første omgang. Og de fleste sier den fornyes om man har aksjer og mailer, noen får det ikke. Så litt tilfeldig kanskje..
     
  2. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,447
    Likes mottatt:
    29,512
    Bonuspoeng:
    183
    Bor nok til å beholde CCG, Hilton Diamond, IHG Platinum/Elite og Melia Gold. Ca 120-150 døgn pr år totalt. Om man ikke bor nok for å beholde status, og dra nytte av det så er det muligens bedre å trumfe seg til litt ekstra poeng.

    Bor på Hilton 2-3 dager pr uke for tiden, greit å booke det billigste rommet, med konsekvent oppgradering til Executive, tilgang på lounge og de byr på frokost i lounge eller sammen med de andre. Om jeg velger å ha med en person ekstra så er det greit..
     
  3. KRS

    KRS Senior Medlem

    Innlegg:
    722
    Likes mottatt:
    3,789
    Bonuspoeng:
    93
    Svaret avhenger vel av hvor mye tid du vil bruke, og hvor gøy du syns det er å regner ut beste deal for deg. Følger du med på det meste av promotions så er det ofte lurt å shoppe rundt litt, selv om man ikke nødvendigvis opparbeider noe status.

    Jeg bruker veldig mye "Best Rate Guarantee" hos Marriott, Hilton, Starwood og andre innimellom og det sparer en god del penger. Det krever ofte en del innsats, men gir opptjening hos kjeden og laveste tilgjengelige pris.
    2 for 1 hos Radisson er gull når det er tilgjengelig, og også x antall opphold hos IHG for å trigge accelerate bonus hvert kvartal.

    Booker også (nesten)alltid via cashback site som kickback eller andre. Jeg bruker quidco og har over GBP2000 utbetalt derfra (på 8 år riktignok).

    Accor kan du også få med aksjekjøp, men gjelder vel bare ett år nå, og kun for Gold.
     
  4. kaijoar

    kaijoar Bonusnisse

    Innlegg:
    511
    Likes mottatt:
    620
    Bonuspoeng:
    93
    For ordens skyld: Jeg matchet EBD til CC Gold for fire uker siden, og fikk status til februar 2018 :)
     
    NoLimit and holmen like this.
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er nok en av de som booker stort sett alle mine hotellovernattinger direkte på hotellkjedene sine nettsider. Jeg synes dette som oftest er det mest ryddige og nå som mange kjeder også garanterer at de har lavest pris på nettsidene sine så synes jeg som oftest prisene er ok også. Jeg bestiller stort sett alltid en rate som er fullt refunderbar også og da har kjedenes egne nettsider ofte de beste prisene og betingelsene pluss at man enkelt kan forandre/kansellere bookingene om nødvendig.

    Jeg er en av de som ikke bor nok på hotell til å opptjene noe særlig status hos de forskjellige kjedene, men innehar pga statusmatch bl.a. Choice Platinum, CC Concierge, Hyatt Platinum og Hilton Diamond. Spesielt Radisson (CC) og Hilton er stort sett veldig bra på anerkjennelse av disse statusene og jeg føler fleksibiliteten og enkeltheten med å booke direkte oppveier priser som noen ganger kan være litt høyere.
    Det er vel også noen kjeder som tilbyr ekstra perks om man er medlem av programmet deres og bestiller gjennom deres offisielle kanaler, som f.eks. gratis internett, frokost, lounge-tilgang osv.
     
    lMartin, kaijoar, Spurs and 1 other person like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Da er neste spørsmål, hva matchet du fra for å få disse statisene?
     
    kaijoar liker dette
  7. oystein

    oystein Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Stemmer det at Radisson Blu ikke gir poeng ved innsjekk om man har bestilt via tredjepart?
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen hotell kjeder gir det. Får du poeng er du heldig :)
     
    kaijoar liker dette
  9. oystein

    oystein Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Nå var jeg kanskje litt upresis her, og mente Eurobonus og EBB-poeng. Så vidt jeg har skjønt tilbyr Radisson BLU dette?
     
  10. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Du får verken kvalifiserende netter mot kjedens bonusprogram, eller SAS poeng om kjeden tilbyr det om det er bestilt via en tredjepart.(reisebyrå telles og gir poeng).
     
  11. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville primært gått for status om mulig, via kredittkort, aksjer, promotions, statusmatch, photoshop, ebay eller you name it. Men det er stort sett bare topp status som gjelder. Noen mid-tier kan gi noe upgrade, frokost og kanskje det viktgste; lounge. Det siste gjelder SPG/marriott og Hilton (ikke CC, Hyatt, IHG etc)

    I mangel av egen status ville jeg booket gjennom andre som har toppstatus, da dette stort sett alltid funker. Da er vurderingen om toppstatusbonusperks er mer verdt en noen skarve poeng med kjeden eller reisebyrået (hotels/expedia etc).

    Mange ting å vurdere, antall døgn, budsjett, type reise/reisefølge etc.
     
  12. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Det er nok fordi du booker rommene med Expedia eller hotels.com for å få trumf poeng. For å få nytte av gold / diamond status må du booke direkte med hhhonors siden :)
     
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Alle er booket gjennom HH appen. Får gratis frokost med har ennå ikke fått noe bedre rom. Ofte må jeg be om å få vann og snacks som jeg får som gold medlem. Men har fått like bra, på disse som før jeg bestilte direkte hos hilton.
     
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Beklager meget treg tilbakemelding på denne. For min del begynte det med at jeg fikk Club Carlsson Concierge gjennom MegaDO 2015. Denne har jeg så matchet videre til de andre når de har hatt statusmatch kampanjer.
     
    holmen liker dette
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Radisson gir EBpoeng for overnatting. Får man dette i tillegg til Club Carlson poeng? Så hvis jeg booker Radisson på egen hjemmeside gjennom Viatrumf får jeg trumf for prisen, Club Carlson poeng for prisen, OG 500 EBpoeng Per natt?

    Eller har jeg misforstått noe her?
     
  16. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Hmm. Hvilket rom bestiller du i utgangspunktet?

    Jeg bestiller (nesten) alltid hakket opp fra det billigste (heter som regel deluxe) og da har jeg alltid fått oppgradering til Executive-rom, hvis det finnes på hotellet. Hvis ikke har jeg fått en grei oppgradering uansett.
     
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    5 av 19 har vært Hampthon inn, og disse har i utgangspunktet ikke noe bedre rom en det jeg har booket. 4 av disse var Garden inn som også ikke hadde noe særlig utvalg av rom i neste klasse. Resterende 10 har vært Doubletree eller bedre som alle hadde et rimelig godt utvalg av rom som var bedre en det jeg hadde booket. Fikk tilbud om å betale for oppgradering engang, og tenkte at jeg skulle slå på stor tromma. Sjekket prisene etter på og fant ut at rommet med oppgradering kostet meg 20% mer en om jeg hadde booket samme rommet den dagen.
    Alle 19 har vært i USA eller England, så det er mulig de ikke er like sjenerøse angående oppgradering.
     
  18. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    USA er generelt kjent for å være litt kjipe med Gull, fordi det er så mange som har det der.
     
  19. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er også der det er letteste å finne hilton hoteller, så konklusjonene min er ennå. For de fleste privatpersoner så kan man komme bedre ut av å bestille de 20-30 overnattingen sine hos hotels.com og få godt med ebp ved å bruke viatrumf.
    Ofte finner man gode tilbud, der man får fire eller fem stjernes hotell til prisen av tre stjernes.
     
  20. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Høres ikke bra ut, jeg har nær 100% success rate på Hilton, men det avhenger vel av hva man anser som suksess. Jeg pleier som regel å få rom høyt oppe og med utsikt, da er jeg fornøyd.
    Har hotellet exec level har jeg som regel blitt oppgradert til det.
    Gratis frokost er nok den beste fordelen med status hos Hilton.

    Merk: Jeg er ganske freidig ;) hvis jeg bor på et fint hilton eller conrad, sender jeg alltid mail på forhånd, der jeg informerer om ankomsttid, og at jeg ser frem til å bo på hotellet, har hørt mye bra om det osv, smisk smisk.

    På innsjekk spør jeg om jeg har blitt oppgradert, hvis de sier Ja til et executive rom, så spør jeg om det er mulig å få en junior suite fesk ;) skader ikke å spørre. Av og til funker det fint, slik som på mitt 7 dagers stay på Conrad HKG i høst:)
     
    Fredrik81 liker dette

Del denne siden