Bør man redde Norwegian (E24)

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av TElg78, 18. mars 2020.

  1. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
  2. gryteknut

    gryteknut Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Selvfølgelig må man det, dk og se redder sas. Norge må redde Norwegian.
     
    Pointless liker dette
  3. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. Vi bør la de gå konkurs.

    Så bør man eventuelt se på muligheten for å plukke opp den skandinaviske delen av selskapet og ta det videre. Store deler av Norwegian er et bunnløst sluk, og jeg ser virkelig ikke hvorfor norske skattebetalere skal eie et flyselskap som skal fly rundt mellom land i Europa.

    Edit:
    Her er hva jeg mener at det "nye Norwegian" (Nynorsk :p) bør gjøre:
    - Kvitte seg med Dreamlinere, slutte med long-haul (som nå primært har endt opp med å bli en aktivitet fra Europa til USA)
    - Kvitte seg med 737 MAX
    - Legge ned alle baser i Europa
    - Fokusere på 737NG i Skandinavia (med hovedfokus på Norge)
    - Bruke A320neo-ordren til å sakte men sikkert få en ny flåte med moderne fly som folk faktisk ønsker å fly med de neste årene. Kunne også sett om det var fornuftig med noen A321neo til bruk på populære destinasjoner.
    - Konvertere A321LR-ordren til A321XLR og bruke denne til long-haul fra Skandinavia, men kutte ned på antall fly. 30 er alt for mange.
     
    Last edited: 18. mars 2020
  4. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Det kan godt være Norwegian skal hjelpes, men hva er logikken bak argumentasjonen din med SE og DK hjelp? DK og SE er eiere i SAS, NO er ikke eier i Norwegian.
     
    fly4fun, Franco63 and Lars J like this.
  5. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    miura liker dette
  6. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Er det teknisk mulig å redde den "nordiske" delen av Norwegian og la resten seile sin egen sjø?
     
  7. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo selvsagt opp til kreditorene.

    Skal ikke lenger tilbake enn November 2019 for å finne sist gang Norwegian hentet inn penger, den gangen var det 2,5 milliarder kroner som ble hentet. På samme tidspunkt som denne emisjonen hadde Norwegian over 60 milliarder(!!) kroner i gjeld. Å gi de statlige lån nå vil dessverre bare være å helle penger i et bunnløst sluk, eller som vi på godt norsk ville sagt, pisse i buksa for å holde deg varm.
     
    Shyneno liker dette
  8. gryteknut

    gryteknut Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Logikken min er at folketrygdefondet eier 6.7% av NAS.
    Hva er logikken med din argumentasjon at Norge ikke har eierinteresser i NAS?
     
    milehigh liker dette
  9. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Folketrygdefondet har også eierandeler i mange utenlandske selskaper... Skal vi redde alle disse også?
     
  10. gryteknut

    gryteknut Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Det ble sagt at dk og se redder sas pga eierinteresser, og at norge ikke hadde eierinteresser i Norwegian. Det var det jeg svarte på. Hvem som bør hjelpes slipper jeg å ta stilling til, men jeg mener Norwegian bør få hjelp. Noe det ser ut som er i ferd med å skje :)
     
  11. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg mener at hvis det er slik at staten må redde ett av flyselskapene i Norge som ikke er SAS, så kan de redde Widerøe. Eierne bak Widerøe er jo blant annet Torghatten som driver med fergetransport i Norge samt busser. Så kan heller Widerøe ekspandere med innenriks trafikk så får det være god nok konkurranse mot SAS. Norwegian jobber jo i mot den norske modellen med å ha norske ansatte og ønsker å fly på utenlandske vilkår. Blir helt feil etter min mening å skulle redde ett selskap som uansett er på randen til konkurs før denne krisen kom.
     
  12. gryteknut

    gryteknut Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Ja, det lover bra for kunkurransen i norge om vi har to flyselskap som mer eller mindre er i lomma på hverandre.
     
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Men det er ingen logikk bak det. Som andre sier, staten Norge eier veldig mye indirekte via forskjellige ordninger. Forskjellen er selvsagt indirekte og direkte eierskap.

    Logikken min tror jeg du ser helt fint :)
     
  14. Ddan

    Ddan Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    38
    Bonuspoeng:
    28
    Ja, det blir rart å argumentere ut for eierskap her. Man bør argumentere for "kritisk infrastruktur" og "konkurransesituasjon" når man overveier om man bør redde Norwegian.
     
    milehigh liker dette
  15. gryteknut

    gryteknut Nytt Medlem

    Innlegg:
    35
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Det var jo du som brukte som argument at grunnen til at sas ble reddet var fordi se og dk hadde et eierskap her. Der jeg poengterer at norge har et eierskap til NAS. Men jeg bruker ikke det som et argument for at staten skal redde NAS. Jeg vil at de skal det for at vi fortsatt skal ha overkommelige flypriser. Logikken din er at du mener at Norge ikke har eierskap i NAS, som du skrev tidligere?
     
  16. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    @gryteknut Beklager, da misforstod jeg deg. Uansett mener jeg det ikke er noen automatikk i at NO skal gjøre det samme som SE og DK i denne situasjonen.

    @Ddan Ref kritisk infrastruktur og konkurransesituasjon har DN en leder om akkurat det temaet som anbefales. For en del år siden hadde jeg absolutt vært enig med deg, men nå er dette kapasitet som innen kort tid ville vært fylt av andre aktører i markedet. Hvilken del av flygningene til NAS er det som defineres som kritisk infrastruktur egentlig, og som ikke er ren kommersiell flygning? Det er kontrakter med diverse statlige foretak, helsetjenester etc. Men dette kan like gjerne overtas av andre som easyjet, WizzAir, Eurowings eller Ryanair for den saks skyld.

    Det mest relevante er etter min mening arbeidsplassene og den økonomiske betydningen dette har for Norge. Resten kan relativt enkelt fylles av andre aktører.
     
    Storbaba and milehigh like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Mye diskusjon om Norwegian og SAS, men hva med Widerøe?
     
    Gribb liker dette
  18. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Uff, er det ikke bare å ønske wizz, easyJet og Ryanair velkommen til norske markedet??? :eek:
     
  19. staroe

    staroe Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Staten bør selvsagt redde Norwegian ved å skrive aksjonærenes verdier til 0, og etter en stund selge selskapet på det private markedet igjen. Da unngår man å støtte private eiere av Norwegian og kanskje også å ta store tap på vegne av skattebetalerne.
     
    Kaffekopp and PederKM like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor ikke la staten redde Norwegian, så kan Norwegian med staten som eier kjøpe opp EasyJet RyanAir og Wizz for en hundrelapp, og virkelig få smake på stordriftsfordeler?

    Det er litt ironi her altså. Men det er også et poeng i at dette børskrakket kommer til å skape ( noe av) den konsolideringen i flynæringen i Europa og Asia som USA har vært igjennom.
     

Del denne siden