Bør man redde SAS?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av OttoL, 15. juni 2020.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Vi må jo ha fly!
    Fly et jo en nødvendighet .. både for @Tore og meg og ....
    Klart noen må redde SAS... jeg har gull inn i evigheten og det er jo helt ubrukelig uten SAS ..
    Jeg har også noen hundre tusen EB poeng og de er jo verdiløse uten SAS og vennene deres i *A ....
    Jeg har noen CTer som skal brukes hos SAS og vennene deres i *A ..

    Ut fra en helt objektiv vurdering må SAS reddes .. !!
     
    Petter B-C, drsyk, sutenai and 2 others like this.
  2. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Vi kan godt hive oss i en meningsløs semantikkdiskusjon eller prate om de gangene fjaset mitt slår feil.

    Hovedpoenget er at flyselskapene er viktige og har ikke fullgode alternativer. Alle tre flyselskapene binder landet sammen. Lokal- og regiontogene her på Østlandet er praktiske og det hadde vært kjipt uten, men det finnes fortsatt alternativer.

    Så ja, SAS og Norwegian bør reddes, med mindre vi har lyst til å kutte vekk noen landsdeler.
     
    Eddie47 and jgroneng like this.
  3. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Det var kanskje verdt at overveie....:p
     
    indahla liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Argumentet for at fly er tvingende nødvendig i dette landet er avstandene. Det er ikke alternativ til fly skal man på dag/helgetur til vår nordlige landsdel. Harstad/Narvik (nemlig!), Tromsø, Kirkenes... Vi kan nesten kjøre i storbytriangelet Oslo - Bergen, Oslo - Trondheim. Men skal du Trondheim - Bergen sliter du.
    Det er forskjellen.
     
  5. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Jaja, jeg har vært på de fleste flyplasser nord for polarsirkelen. Og alle søsknene bor lengre nord enn 69° 43′. Og da blir det kjipt å sykle til Longyearbyen :)

    Dette var det jeg opprinnelig kommenterte, ikke at fly er viktig eller ikke. Vask brilla’n og les på nytt.
     
    Mavo liker dette
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, min gode mann, det er nok du som må vaske brillene. Uten fly blir det dårlig med næringsliv utover det ganske land. Da blir det som konsekvens dårlig med det meste.
    I større sammenheng er heller ikke Oslo verdens navle, og er vel så avhengig av fly.
     
  7. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    *sukk*
     
    RoadKing liker dette
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Dette sporer snart inn i krangletråden, inkludert min spissede påstand :eek:

    Nå trenger vi alle en flytur i SAS Plus med loungesafari, så blir det harmoni.
     
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Blir fort litt harmoni med litt bobler :)
     
    drsyk, RoadKing and Adrian E like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    :)
     
  11. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,611
    Bonuspoeng:
    183
  12. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,151
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Det tror jeg ikke. Da vil man få problemer med å forklare hvorfor man ikke gikk inn i Norwegian. Og hvorfor man ikke vil gå inn i Widerøe.
     
    Smurfboy liker dette
  13. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Uenig. Man får til det man vil, og det vil ikke være vanskelig å ha en holdbar argumentasjon om å gå inn i SAS vs. NAS.
     
    puckno liker dette
  14. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    drsyk and Gullars like this.
  15. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Som hva da? Begge er i deep shit uansett, iallfall om de dystreste spådommene om hvor lenge dette varer skal slå til.
     
    Smurfboy liker dette
  16. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,827
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Den korte versjonen:
    - Norge som stat har historikken i SAS selv om vi solgte oss ut for 2 år siden
    - Sverige og Danmark kommer til å sprøyte penger inn i SAS. Paradoksalt om Norge står utenfor, som er mest avhengig av selskapet ift infrastruktur.
    - Med de to andre skandinaviske statene på eiersiden er risikoen for at SAS går nedenom og hjem svært liten sammenlignet med NAS, og det i seg selv tilsier at om Norge skal gå inn i ett flyselskap så går man inn i det med de beste forutsetningene for å overleve krisen
    - osv..
    Men Erna er nok ikke lysten på å gjøre det, vi får se.....
     
    Eddie47 liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke gitt at det er SAS. Mye lik i lasten der.
     
    drsyk liker dette
  18. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke så mange årene siden SAS var minutter unna skifteretten. Jeg håper begge selskapene klarer seg, men en kan ikke bare velge hva som bør reddes basert på følelser.
     
    Smurfboy and drsyk like this.
  19. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    "Hollj brilljan!"
    Ja, det syns eg. Slepp fri Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal. Republikken Vest-Norge... sukk!! Så kan vi gjerne betale grensegjerdet sjølv (etter at vi har kjøpt SAS, LH og Eurowings). :)
     
    drsyk, jgroneng and Eddie47 like this.
  20. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    .... jeg har bare 14 Cashpoints hos Norwegian og jeg har pengene fra kansellerte turer!

    .... jeg har voucher hos SAS og flere hundre tusen poeng tilgode!

    Likevel har historien vist oss at vi trenger minst to flyselskaper med muskler i Norge. Da SAS spiste Braathens fikk vi priser som gjorde at selv SAS sine ansatte var flaue ...
    Så kom «myggen» Norwegian og utfordret SAS og SAS slo etter den irriterende myggen, men bommet og Norwegian ble en reell konkurrent.
    Jeg har ingen tro på at noen, type Wizzair eller Ryanair, kommer inn på det norske innlandsmarkedet. Jeg prøvde å på begynnelsen av 2000-tallet å få flere flyselskaper til å fly i Norge, men ingen andre enn DAT (Danish Air Transport) bet på selv om jeg hadde ca. 400 MNOK i cargolast i hele Norge inkl. Svalbard som lokkemiddel.

    Tenker vi har behov for både SAS og Norwegian som store selskaper i Norsk innenriks for å beholde god konkurranse, så får myndighetene finne løsninger som gir konkurranse.
     
    Maggie, sirwinston, drsyk and 2 others like this.

Del denne siden