BA briljerer på OSL-LHR

Tråd i 'British Airways Executive Club' startet av tobeornot999, 17. juni 2026 kl 13:00.

1. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,975
    Bonuspoeng:
    293
    BA er, som jeg også har sagt før på IF, i en helt egen klasse på OSL-LHR-OSL i business.

Tenkte å poste på nytt, nå som jeg også har hatt muligheten til å sammenligne med SAS sitt nye business produkt en god del ganger på samme rute. SAS er som kjent eneste andre selskap med business seter på ruten.

Ingen tvil om at BA fortsatt er klart best:
    - raus og jevn service av drikke foran gardinen
    - aldri lukket gardin inn til front galley, crew ser tvert imot utover kabonen gjennom hele flighten og sjekker om noen møter blikket og ønsker service
    - 3 retter å velge mellom, med meny tilpasset tiden på dagen (alltid 2 varme og 1 kald)
    - 2 crew members deler systematisk på oppgavene og sørger for effektiv service
    - blir tiltalt med navn (som regel, ikke alltid) som gull medlem

SAS når ikke opp på noen av disse punktene, selv om Salmon-Always-Salmon kan være god.

Sitter akkurat nå i fronten av full business cabin på 5 rader a 4 seter, og allerede på returen av drink-serveringen gjennom kabinen kom champagne glass nr 2.

Braised lamb var også en av de bedre måltidene jeg har hatt i et short haul fly på lenge, og BA er flinke til å variere rettene slik at man som regel unngår samme rett igjen og igjen. Selv om man flyr ofte. I motsetning til SAS sin (velsmakende, for all del) laks med tortellini i fløtesaus.

Anbefales varmt!

Som kanskje kjent fra før: BA selger oppgraderinger ifm check-in online. Ikke alltid, men ofte ledige seter på denne ruten. Prisene varierer, men typ 1400-1800 kr for ėn sektor hvis man vil prøve ut short haul business class slik den bør være, uavhengig av hvor mye eller lite den opprinnelige billetten koster :p

20260617_120728.jpg

2. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    113
    Vil gjerne teste dette på min neste LHR-tur. Hva er beste/billigste måten å sikre seg plass i fremste del av kabinen på? Har en bunke med Avios hos BA

3. Points4Fun

Points4Fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,177
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan jo booke en enveis reise i biz med Avios til hhv 24.500 eller 22.000 poeng avhengig av om det er peak eller off-peak dato:) Så kan du vurdere om du vil betale noen flere kroner og færre poeng, avhengig av hvilken verdi du synes Avios har

Preference liker dette
  4. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    113
    Lønner seg kanskje å gjøre på LHR-OSL da, om man med billetten får lov til å lounge-hoppe innom Cathay og de andre OneWorld lounges på T3? Det var skikkelig gøy sist gang, selv om jeg sikkert skipper American sin på neste runde :p

5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    20,348
    Bonuspoeng:
    293
    Erfaringsmessig er forslaget BA kommer med det som gir mest verdi for BA, og ikke for deg :)

tobeornot999 and Points4Fun like this.
  6. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,975
    Bonuspoeng:
    293
    ....og de har en intern regel, kanskje pga toll eller bare matvare sikkerhet: resterende som står igjen på en åpnet vinflaske må tømmes i do før landing.

Jeg er jo britisk av meg, og svarte at jeg kjente reglen deres om å tømme flasken i do og "it would be rude not to" når de spurte om jeg ville ha et ekstra glass etter belter var på og alle glass-glass måtte samles inn.

Bare plastbeholder er lovlig i den settingen, men det funket jo også.....

20260617_133418.jpg

7. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,975
    Bonuspoeng:
    293
    Selvsagt. De driver jo butikk.

Men hva som er god pris for free flowing 2 timer champagne ombord, pluss beste loungen på LHR for avreise må jo alle vurdere selv :)

8. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,975
    Bonuspoeng:
    293
    Kan legge til det som er sagt av andre:

Avhengig av når og hvilken flight du booker, koster en retning helt ned i 700 kr.

Da er beste value uansett å se bort fra å bruke Avios å bare booke den billige billetten for penger, og oppgradere for penger.

Avios er en fin flyvaluta på long-haul. Ikke så mye på short haul. Se BA forumet på FT for masse detaljer og råd om hva som lønner seg :)

https://www.flyertalk.com/forum/british-airways-british-airways-club-446/

9. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    20,348
    Bonuspoeng:
    293
    Lounge-hopper nå og da på LHR med 1W. Starter som regel på American F, så Cathay F, og rekker en kjapp tur innom Qantas før hjemreise.

IMG_7612.jpeg

IMG_7634.jpeg

IMG_7640.jpeg

10. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,975
    Bonuspoeng:
    293
    Topp! Takk for update med menyer.

Er ikke så fan av American lounge selv, men både Cathay og Quantas er topp lounges. Man får litt ekstra følelsen av å være ute i bushen hos Quantas, det er noe de gjør som bare er posiitvt :p

jgroneng liker dette
  11. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    20,348
    Bonuspoeng:
    293
    Vi er et par IF´ere som skal på en 1W LHR T3 lounge hopper i midten av oktober …

Del denne siden