Poenget hans er vel at ingen har fått beskjed om at de er kansellert, og at den jevne forbruker ikke søker opp bookingen sin før en reise. Så lenge ikke BA sier I fra at dette er kansellert, vil jo det typisk kunne skje.
I såfall er det EU komp, og selskapet har spesifikt bevisbyrden for at du er infomert minst 14 dager før. Expect pushback though.
Da er en av billettene mine kansellert, påskeferien 2016: Sehr geehrte(r) Kunde Buchungsreferenz: XXXX Ihr British Airways Flug wurde auf ba.com storniert. Hadde booket en billett til nå førstkommende fredag og kanselleringseposten kommer nok snart på den også. Bookingen er fjernet i app'en. At de har brukt 4-5 dager på å forfatte denne eposten er litt merkelig. Burde vært sendt ut på fredag da kanselleringen faktisk skjedde (forsvant i MMB). Nå er det bare å håpe på en enorm valutagevinst ved tilbakeføringen
...og der kom det en epost til: Dear Customer, We are very sorry to advise that it has come to our attention that for a short period of time there was an obvious pricing error for First class seats from Germany. As such, your recent booking was concluded on the basis of the invalid fare and therefore your ticket is not valid for travel and will be refunded. We don't underestimate the disappointment this will cause you and would like to offer our sincere apologies for this error. The correct prices have now been reinstated and should you wish to rebook your journey, please go to ba.com or contact your local team at ba.com/contactus who would be happy to help you. Once again, please accept our sincere apologies. British Airways Customer Service
Ja den er søkk vekk men jeg har ikke blitt gjort oppmerksom på dette. Men epostene har begynt å tikke inn etter det jeg forstår...
Det er nok ikke no vits nei. Og jeg gidder ikke krangle med BA. Men formelt så er siste korrespondanse fra BA en epost med min eticket..
Kjenner folk som fremdeles ikke har fått kanselleringsmail eller penger tilbake på denne. Her er det jo total kollaps i kundehåndtering
Veldig lite imponert av BA her - informasjonen er så generell at man lurer på om BA vet de kan ha en dårlig sak dersom noen hadde forsøkt å ta benytte en rettsprosess eller lignende. Jeg vurderer å forsøke å klage litt til BA direkte for å se hva de er villig til å oppgi av begrunnelser osv. Men jeg regner jo ikke med å komme noen vei, dessverre. Føles som BA prøver å etablere en presedens - kunder behøver ikke å forsøke å snappe opp de beste tilbudene - de kan bli kansellert likevel.
Kloke ord. Jeg er noe overrasket over denne "jaja, you win some and you lose some"-holdningen som preger kjøpere de siste ukers torsdagskampanjer fra BA. For meg handler dette om to ting: 1. Prisene er på ingen måte en åpenbar feilprising 2. Prisene ble annonsert på BAs egne nettsider Nå er jeg klar over at punkt 2 trolig er en konsekvens av at BA har en automatisk sammenkobling mellom laveste tilgjengelige priser og tilbudsboksen på nettet, noe som medfører at feilsatte priser blir markedsført. De plasserer imidlertid ræven sin langt ned i den forbrukerbeskyttende hengemyren når de tar slike "snarveier". De fleste "feilpriser" blir nemlig aldri markedsført til et større publikum, men forblir en greie som folk med mye fritid og sære interesser lukter opp. KUL/SYD-prisene var derimot åpent tilgjengelig for alle å se. Det skaper en skummel presedens når et flyselskap etter eget forgodtbefinnende skal kunne massekansellere billetter som de selv har markedsført - og som etter mitt skjønn ikke er en åpenbar feil når man ser på prisen. Hvordan og når skal kunder da vite om en pris er gyldig eller ikke? I BAs tilfelle er det ingen styrke at de har fortsatt å "pøse" ut slike tilbud uke etter uke, med påfølgende kanselleringer overfor kunder. På hvilket tidspunt skal noen sette foten ned og si at bordet fanger? Joda, et stort økonomisk tap for BA (eller strengt tatt peanuts i den store sammenheng), men det er nå en gang slik at selskaper må av og til bite i det sure eplet og smake på de økonomiske realitetene etter egne feil, sælig når det skjer gang etter gang. Problemet hadde aldri oppstått om man hadde investert noen kroner i et system som f. eks. fanget opp slike uregelmessigheter, enten det betyr flere menneskelige ressurser eller teknologiske nyvinninger. Anyway, det er meget fristende å kjøre dette til rette forbrukerkjøpsinstans - sånn for å i alle fall få etablert noen retningslinjer for hvordan flyselskapene agere i slike tilfeller i fremtiden. For meg lukter det dårlig når E-ticket er utstedt for så å komme trekkende et døgn eller to senere og nekte for at man hadde gyldig billett. Legg til at de går flere uker før enkelte får refundert sine penger, med påfølgende valutatap, så er det ikke akkurat forbrukeren som står igjen som den med best rettigheter. Stikk i strid med europeiske forbrukerkjøpslover. Hva tenker juristene?
Jeg er ikke jurist, men jeg er veldig enig med deg. Men nå er ikke jeg noe "offer" i denne saken. For å si det sånn, jeg er rimelig sikker på at dette hadde blitt en class action law suit i USA med advokater på no cure, no pay. Enden ville blitt at BA hadde gitt etter.
De jurister jeg har snakket med sier at dersom motpart visste, eller burde visst, at det var en feil så kan en kontraktspart gå fra en avtale. Det gjelder Norge. Er gjerne litt annerledes i andre land. Spørs også hvilken jurisdiksjon ex-Tyskland og ex-Tsjekkia faller inn under.
Når selskapet reklamerer med SALE og prisen er 3-4 ganger hva man kan komme ned i for en t/r i økonomi interkontinentalt, da er det ikke åpenbart for meg at dette er en "feil". BA har jo selv solgt business billetter til omtrent denne prisen ved sine bedre tilbud, og de har hatt muligheter for business til first ved andre. (Dette gjelder meg personlig, saken kan sikkert stille seg annerledes for mer erfarene reisende) Jeg tenker at dersom dette var SAS eller Norwegian så hadde det bare vært å kjøre på med norske instanser. Vanskeligere med Engelsk selskap som fakturerer fra Tyskland, som flere er inne på her.
Det kan nok være en medvirkende årsak til at de lot ex-Norway reisene bestå, i tillegg til at det gjaldt J og ikke F.