**Bacon som i det stille har forsvunnet eller redusert til en vits – en devaluering av hotellfrokost

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av tqv, 03. okt 2026 kl 09:41.

1. tqv

tqv Nytt Medlem

Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    13
    Som (altfor) ivrig statusjeger - som utover å ha banket flere airmiles enn de fleste normale med vettet i behold burde - har jeg etter hvert i tillegg opparbeidet meg et tilsvarende usunt antall hotellnetter (som jeg så langt har unngått å forsøke regne om til «andel av livet tilbrakt på generiske hotellrom av varierende kvalitet og med varierende renhold»).

Jeg har også nådd det stadiet i bonuslivet hvor jeg (for en tilmålt periode) enkelte steder kan spasere inn, spise gratis frokost og gå igjen – uten engang å ha bodd på hotellet.
    Det er vanskelig å forklare dette til normale mennesker uten at det høres ut som jeg enten føler meg svært viktig eller driver med en eller annen ukjent frokostsvindel.

Uansett: den mest verdsatte biten av hotellfrokost er for meg de varmere delene av den: bacon, eggerøre, småpølser (prinskorv som svenskene kaller det: beviset på at det norske språket er fattig og lite kreativt) og diverse andre varme tilbehør som gjerne varierer litt fra hotell til hotell og land til land. Alt det andre har jeg jo gjerne lett tilgjengelig hjemme på kjøkkenet.

Men omfattende og hands-on feltarbeid over mange år i norske og skandinaviske frokostsaler (straks man inntar frokostsaler utenfor regionen er opplevelsen at utvalg og kvalitet mer varierende og tidvis 'kreativt' for en norsk mage (selv om jeg er åpen for at det kan handle mer om mine reisedestinasjoner)).

Uansett - over mange år med mer ellet mindre usystematisk reise-nerding har jeg avdekket en urovekkende trend:

**Bacon-benefiten er under devaluering.**

Før var bacon en selvfølgelig del av frokosten. En egen fylt kasserolle med varmt nystekt bacon. En tang. Frihet under ansvar.

Så begynte enkelte hoteller å fjerne bacon helt og andre har valgt en mer sofistikert løsning: Speilegg med **én liten baconbit oppå** som en slags hånlig langfinger.

Jeg antar dette internt omtales som *Bacon Benefit Enhancement™*.

Teknisk sett har du fått bacon. På samme måte som et hotellrom med utsikt mot en ventilasjonskanal teknisk sett har «city view».

Og jeg skjønner argumentene. Matsvinn. Kostnader. Bærekraft. Helse. Grisenes ve og vel.

Men det må finnes et nivå mellom «all you can eat bacon» og at kjøkkenet stryker et baconflak forsiktig over egget slik at det får smaken av minner.

Jeg er redd utviklinga tilsier at neste fase kan bli:

**Breakfast benefit:
    Complimentary bacon scent.**

*One (1) sniff of bacon scent per eligible elite member. Subject to availability. Not valid on weekends, public holidays or properties participating in the breakfast program.

Ikke fordi bacon egentlig lukter særlig godt, men kanskje hjernen kan lures til å bli fornøyd om frokostbufféen ihvertfall har lukta - hva vet jeg?

Da ser jeg for meg at vi selvfølgelig vil få rapporter på forumet om at noen fikk **to baconbiter på Gardermoen som Diamond**, hvorpå vi får side opp og side ned med diskusjon om dette er en publisert eller upublisert statusfordel.

Men - fellow reisenerder:

Er det bare mitt (for)skrudde hode som (tidvis/hver gang jeg spiser frokost på nytt hotell og skuffet innser at baconet er helt borte eller redusert til en liten (oftest overstekt) bit på toppen av et understekt egg med altfor mye hvit gugge
    Eller er det flere som også har observert **The Great Breakfast Bacon Devaluation™**?

Hva tenker reisefolket om fenomenet «én symbolsk baconbit oppå speilegget»?

Personlig mener jeg at dersom bacon først skal serveres (og det SKAL det når man har kastet bort altfor mange timer foran skjerm i hverdagen for å ha råd), bør mengden være stor nok til at man kan identifisere den uten lupe. Trass-ungen i meg sier at mengde bacon SKAL jeg selv bestemme (styrt av magen (og potensielt samvittighet) - for pokker!).
    Jeg har som stille protest vurdert forsyne meg med MANGE egg med baconbit når kommer over vederstyggeligheten - og la eggene stå igjen på bordet.

Hvor finner vi fortsatt hoteller med ordentlig baconservering – og hvor har man gått over til den stadig mer populære «symbolsk bacon»? (min egen liste bare nedskrevet i hjernebarken begynner bli altfor lang).

Jeg vurderer å begynne å føre regneark.
    Det er tross alt først når vi har solide data at vi kan bli ordentlig urimelige.

Last edited: 03. okt 2026 kl 22:10
    MarkSS, kiev, Wanderlust and 13 others like this.
  2. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    5,062
    Bonuspoeng:
    183
    Er nok innsparing på bacon som førte til Stordalen sitt rekordår i 25. :p
    Men jeg er enig, det føles litt stakkarslig ut å komme til speileggene som såvidt har litt bacon på seg, selv om dette føles ut som normalen på billigere alternativ som f.eks Comfort hvor de ofte ikke har bacon i det hele tatt.
    Er heller ikke noe særlig fan av kalkunbacon som jeg føler blir mer og mer normalt.

Uansett en kjip ting å spare inn på, spesielt i en tid hvor hotellene håver inn.

tobeornot999 and magnusant like this.
  3. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    2,075
    Bonuspoeng:
    113
    Tenkte faktisk på akkurat dette i dag, for jeg spiser ukentlig på Scandic Byporten der de har en baconbit på hvert egg. Akkurat i dag overnattet jeg på Scandic Victoria, og der var gleden stor da de hadde en hel bøtte med godt stekt bacon!

På de variantene som har én baconbit oppå hvert egg, plukker jeg bare en-to ekstra baconbiter fra noen av de andre eggene og lar de ligge igjen "nakne" på buffet-brettet. Min ikke så stille protest, for jeg mener også at jeg bør kunne spise så mye jeg vil av hva jeg vil, fra en frokostbuffet!

Eddie47 liker dette
  4. tqv

tqv Nytt Medlem

Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    13
    Og jeg satt fremdeles og spiste på St. Olavs pl da hjertesukket ble skrevet.

Jeg er jo (enn så lenge) høflig nok til å bare ta mitt tiltenkte speilegg med baconbit - men burde nok bare grepet etter tang og stjålet ALLE baconbitene på pur jævla f.

Du vil unngå
    Byporten
    St. Olavs plass (resten av frokost og lokale ellers fresht så jeg har ettet hvert forsøkt svelge kamelen og legge til side misnøyen med nevnte bacon og fokusere på at 'gratis er godt :p)

Har (fremdeles) bacon i valgfri mengde:
    Oslo City (litt enklere men grei frokost)
    Lillestrøm (fresheste Scandic-frokosten med best utvalg i området)

Preference liker dette
  5. espenlampe

espenlampe Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    Liker denne bacontråden! Kan vi gå samme og oppdatere listen, så vi iallefall får med hotellene som har rikelig med bacon?
    The Dock Tromsø, tynt med bacon sist fredag iallefall..

6. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,817
    Bonuspoeng:
    293
    Bacon er den viktigste delen av en hotellfrokost, er min holdning.

Svin, selvsagt. Ingenting annet kan kalle seg bacon, men burde i beste fall hete røkt kalkun eller noe slikt.

Thon (som ellers er kjent som en gjerrig kjede) pleier å alltid ha free flowing bacon på hotellene sine. De beste hotellene i Strawberry også. Men veldig hit or miss der.

Scandic er kjent som en klein kjede, og alle hoteller som serverer speilegg med 1 liten snipp av bacon oppå fortjener boikott.

Mest et norsk problem. Danskene feks, finner seg ikke i slikt. Her vært rundt på masse Scandic hoteller i DK, og der er det bacon i mengder.

Skal ikke se bort fra at dette også er et utslag av de helt ville kjøttprisene vi har påført oss selv i Norge ved ekstreme toll-murer, dysfunksjonelt landbruks-byråkrati, og manglende konkurranse i alle ledd for matvarer generelt.

7. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    9,406
    Bonuspoeng:
    293
    Observert ved frokost Quality Hotel Tønsberg som kjører baconskive på egg prinsippet er at ingen er fornøyd

1. "Alle" plukker av baconskiver fra de andre eggene som ligger der, noe som fører til at det fort blir tomt siden det ikke er så mange skiver i utgangspunktet.
    2. Baconspiserne er misfornøyd fordi det er lite eller ingen bacon og hvis det er noe så må de "jukse" til seg bacon fra andre egg
    3. Vegetarianere og andre raringer som ikke liker bacon må ta av bacon eller be om at personalet skaffer nystekt egg
    4. Og ikke minst: personalet må innom egg og baconstasjonen overraskende ofte for å rydde opp, legge på nye baconskiver og blir også innimellom plaget av gjester som vil ha baconfritt egg

Last edited: 03. okt 2026 kl 20:05

Del denne siden