Hei, hvordan er reglene med vekt på bagasje hos SAS? Jeg har 3 kofferter på biletten min siden jeg har Gull kort. Om jeg har en pappeske på 26 kilo og 2 kofferter på 20kilo, blir det regnet overvekt siden ene kolli overstiger 23 kilo? Eller er det totalvekten på antal kolli som gjelder, så lenge ett kolli ikke er mer en 32kilo?
Jeg hadde 3 kg overvekt på en koffert fra EWR i desember, som eneste innsjekkete baggasje. Jeg hadde lov til på ha med 4x23 kg, men det var ingen nåde. De skulle ha så mye dollar for de tre kiloene at jeg kunne kjøpt fire nye billigkofferter. Så jeg hadde ikke tatt sjansen på overvekt, nei. Fikk heldigvis pakket om, og stappet masse i håndbagasjen min. Men jeg har lært meg å være forsiktig. Derfor kjørte jeg koffert i koffert sist jeg reiste til NY.
Hadde en erfaring med dette i Edinburg for drøyt ti år siden. Var EBG og reiste Biz (som det enda het den gangen). På innsjekk var kofferten 1 kg over. Dama bak skranken var ubøyelig. Greit nok, jeg hadde liberalt med kabinbagasje så en sjokolade ble handlet på nærmeste kiosk og pose forlangt. Tilbake ved innsjekk begynte jeg å flytte over i posen, hvorpå hun sa "ok, ok, forget the kilo".