Hadde et spørsmål jeg håper de litt mer reisevante kan svare på. På vei til Kenya kom ikke bagasjen seg videre fra Amsterdam til Frankfurt. I bagasjeområdet gikk jeg beskjed av en ansatt om å scanne en QR-kode på en brosjyre han stakk i hånden min, og registrere den forsinkede bagasjen Det har jeg gjort, oppgitt bosted i Nairobi og fått bekreftelse på mail med ref.nummer. Jeg leser imidlertid at ved forsinket bagasje skal man varsle til flyselskapet på flyplassen for å få det såkalte PIR-rapporten, mtp bla.reiseforsiking. Sitter her i Frankfurt og lurer på om jeg må ut av sikkerhetskontrollen for å gjort dette, eller om det er dette jeg har gjort digitalt og at referansenummeret jeg mottok på mail er de jeg skal jeg bruke hvis jeg er nødt til å bruke reiseforsikringen?
PIR-referansen har et ganske gjenkjennelig format. For eksempel er OSLSK12345 en referanse der rapporten er registrert på OSL når du har fløyet med SAS (SK) og resten er bare et referansenummer.
Du har allerede gjort det rette ved å registrere den forsinkede bagasjen og motta et referansenummer via e-post. Dette referansenummeret er det du trenger å bruke hvis du ønsker å bruke reiseforsikringen. Du trenger ikke å gå ut av sikkerhetskontrollen for å få den såkalte PIR-rapporten, da du allerede har gjort den digitale registreringen.