Baggasjeregler ved bruk av flere selskap

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av blystan, 28. mars 2015.

  1. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har akkurat blitt EBS og skal ut og fly med SAS og United. Hvor alt er booket igjennom SAS i en bestilling.
    Jeg ser på alt SAS har av informasjon at man som EBS får lov til å ha med seg 1 ekstra 23kg på alle SAS flyvninger, men ikke på Star Aliance flyvninger.
    Mens når jeg går inn på United sine sider for å se på hva det vil koste meg for å kjøpe mer baggasje så får jeg kun opp for hele turen (Noe som er naturlig siden ekstra baggasjen ikke kommer inn i bestillinga)
    Men det står også det at baggasje reglene for hele reisen inklusive flyvningene med united bestemmes av SAS.
    Vil dette si at selv om jeg flyr Star Aliance så får jeg en ekstra koffert på disse flyvningene også fordi jeg har SAS som hoved operatør på turen og har bestilt igjennom SAS?

    Noen som har efaring med dette og kan forklare meg hvordan det er. Veldig surt å komme frem og plutselig få vite at jeg må ut med 91 dollar for koffert nummer to hver vei når jeg kan ned prioritere mengden jeg skal ha med meg og skvise meg inn på 1 koffert. Selv om dette kan bli knapt på denne reisen.
     
  2. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Nei, det betyr at reglene er slik SAS oppgir de til å være. SAS har skrevet at du kun får en ekstra bagasje på SAS sine flyvninger.
     
  3. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Ok. Så jeg må da kanskje ringe United og snakke med dem om hvordan en eventuell baggasje nummer to vil betales for å tas med. Med tanke på at når jeg sjekker inn på Gardermoen så vil jo begge mine kofferter sjekkes inn direkte helt frem til reisemålet.
    Derfor jeg håper noen EBS medlemmer som har flydd med SAS og hatt transfer til Star Aliance og har reist med 2 innsjekkede kolli ser dette. Fordi da kan dem forklare hvordan det ble løst.
     
  4. knuttysnes

    knuttysnes Sunnmøring

    Innlegg:
    49
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    18
    Burde gå greit dette ifl. SAS:


    USA
    Ved reiser til/fra USA er det litt annerledes:

    • Første flyselskaps bagasjeregler gjelder både ut og hjem, uansett reisens varighet og stopp underveis
    • Det vil si at det er bagasjereglene til det flyselskapet som står først i din billett, som gjelder for hele reisen til/fra USA
    • Legg merke til om den første flyvingen din er en såkalte ”codeshare”-flyving, dvs. om det er et annet selskap som faktisk flyr. Det vil være bagasjereglene til det flyselskapet som du har bestilt og som står i din billett som gjelder på hele reisen (ikke det selskapet som faktisk flyr)
     
  5. theottob

    theottob Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Fløy Las Vegas - Chicago (United) - Cihcago - København (SAS) i sommer. Booket gjennom SAS som EBS. Ved innsjekk i Vegas ville jeg sjekke inn to kolli, men fikk til svar "You're in America now and here you have to pay."

    Endte opp med å ta det ekstra kolliet som håndbagasje.
     
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Dette kranglet litt jeg med SAS på ved reise til USA ved nyttår. Fløy da SK C - LH C - LH F - AC C, og mente da at jeg skulle ha 4 kolli da jeg startet med SAS C og er EBD. Det stod kun tre kolli på billetten, og når jeg sendte e-post til diamantmailen om dette fikk jeg som beskjed om at de hadde endret USA til "most significant carrier" som da var strekket fra Frankfurt til Toronto med LH, og at jeg derfor skulle ha 3 kolli.
     
  7. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    For å finne ut "allowance" så til/fra USA så må du se på hva som står i billetten du fikk (enten i epost/papir-bekreftelse el.), det er det som gjelder og det er "first marketing carrier" som bestemmer hvilke regler som gjelder. De reglene gjelder for hele turen (t/r om den er bestilt i samme omgang).

    Men merk at dette gjelder før man legger på evt. status-fordeler.

    Innenfor Star Alliance så er fordelene harmonisert, og det er kun Star Gold som har et ekstra kolli. De ulike selskapene og programmene har ytterligere fordeler, som normalt kun strekker seg til medlemmer i "eget" program.

    Det har vært mye fram og tilbake på hvordan det skal tolkes, noe skyldes at amerikanske myndigheter og flyselskapene har vært uenige i en del tolkninger, og dermed presentert på en ikke like klar måte.
     
    knuttysnes liker dette
  8. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Det vil vel si at @blystan får 2 kolli ut fra Norge når SAS er første selskap, men kun 1 kolli hjem når UA er første selskap?
     
  9. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Siden det tydeligvis er mye forskjellige tolkninger av reglene så rota jeg til slutt igjennom 3 konsulenter hos SAS før jeg fant noen som kunne svare meg på hvordan reglene tolkes og praktiserer per i dag.
    På utreise så vil jeg få ha med meg 2 kofferter med SAS, men ved transitt i ORD så vil jeg måtte betale united for den ekstra kofferten. I følge United sine sider er dette $35. Men det var ikke sikkert jeg måtte dette da jeg allerede hadde tag på kofferten. Kom litt an på reinsjekkings agenten som tar imot kofferten på ORD.
    På returen så ville jeg måtte betale $35 eller $91 ved CLT alt ettersom hvor vanskelig og opplært agenten til United der var. Men vis jeg måtte betale $91 skulle jeg ta med meg kvitteringa og henvende meg til SAS ved ankomst hjemme for å søke om refundering av alt overskytende dem $35 som United skal ha. Siden dette er penger som overføres SAS og jeg har krav på gratis med mitt EBS.
    Så man må nesten bare se fra tur til tur om man må betale eller får gratis ut og hvor mye man må betale og eventuelt søke refusjon på tur hjem.

    Ikke så lett å vite hvordan man får det på turen, men vet i hvertfall hva som er regelverket selv om det praktiserer gang fra gang. Men blir $35 eller $70 alt ettersom hva slags agenter man får. Og blir det mer refunderer SAS dette.
     
  10. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er vel en t/r reise i samme bestilling. Så da skal det være to kolli ved alle SAS flighter, og 1 kolli ved UA sine.

    I praksis så blir det antageligvis to kolli hele veien på utreise, siden UA sitt personell som driver med reinsjekk av tollklarert bagasje, sjelden bryr seg så mye med å ta betalt (med mindre de har endret dette). På returen skal UA ta betalt et kolli for strekningen som UA flyr, men jeg er nok redd for at United ikke bryr seg om å lære opp personellet sitt om hva slags regler partnerene har, og ønsker å ta betalt for hele strekningen.
     
  11. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Det var eksakt sånn jeg forsto det på henne hos SAS også når jeg endelig traff på noen som viste hva som gjaldt. Heldigvis så har SAS system for å refundere det underopplærte ansatte hos Partnere måtte ta for mye betalt for. Siden dette var et problem dem kjente til.
     
  12. Margrete

    Margrete Medlem

    Innlegg:
    54
    Likes mottatt:
    64
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg hadde reise med SAS og United. På Sas appen står det jeg kan ha 2x32kg både på SAS (her egentlig 4x32kg) og på United flyene , men når jeg skulle sjekke inn hos United på vei hjem så fikk de bare opp 2x23kg på innenriks, mens 2x32kg på neste flight ut av USA. Så jeg endte opp med $200 i overvekt på den ene kofferten. Jeg skulle ønske informasjonen SAS oppgir faktisk stemmer så man slipper problemer i innsjekk. Hva/hvem er beste plassen å ta kontakt med hos SAS om refusjon av disse $200? De har jo gitt meg informasjon om inntil 32kg på alle 3 flightene også hos united
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Når man har flere legs er det billettreglene på «most significant carrier» som setter standarden.
    «Most significant carrier» er den som flyr det lengste strekket. Hvis SAS har solgt deg en reise ORD - EWR - CPH, er det strekningen EWR - OSL som setter standarden for reisen totalt.
    SAS har rett og United agenten feil.
     
    OyvindN liker dette
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293

    Du kan bruke kontaktskjema på SAS sin hjemmeside for klager/refusjon. Legg ved screenshot av info om bagasje vekt/mengde og henvis til regel som @RoadKing nevner. Har du status hos SAS så henvis til denne også og reglene For bagasje som feks gullkunde. Og selvfølgelig kvitteringer / kredittkort print for utgiften.

    Har stått i samme situasjon selv og vært han dusten som ber om manager, men manager var enig med meg da :)

    Men jeg vil tro SAS ber deg ta kontakt med United. United svarer etter min erfaring raskt på telefon. J ville ringt dem og hørt hvor klagen til dem skal sendes.
     
    RoadKing and OyvindN like this.

Del denne siden