BagID, norskutviklet elektronisk bagtag

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Upsaker, 08. nov 2018.

Tags:
  1. Upsaker

    Upsaker Fastboende InsideFlyer Skribent

    Innlegg:
    5,849
    Likes mottatt:
    13,456
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er jo ikke dette akkurat en innovasjon, men norske BagID har utviklet en digital bagasjelapp som du overfører fra smarttelefonen din. I tillegg skal du kunne spore kofferten din.
    https://www.tv2.no/nyheter/10195784/

    Har vi funnet ut hva vi skal leve av etter oljen eller går det like fort over som Rimowa-tagene?
     
  2. sunshine

    sunshine Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    1,107
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er vel ikke dette noe nyhet, da vi holdt på med ett slikt prosjekt for 1-2 år siden. Klistre på RFID lapper på bag på utvalgte flighter, hvor vi da kunne sjekke hvor den befant seg hen og hvor den sist ble scannet. Men det hele rant ut i sanden, ene og alene fordi ingen ville da kostnaden. Var merkelig nok rart å lage bagasjelappper hvor dette var inkludert.

    Nå scanner vi jo alt av bagasje som skal ombord fly, IATA krav (NAS er ikke medlem der). Så nå ligger kodene i bagasjelappen som vi scanner og vi kan finne ut hvor den sist ble scannet og om den kom ombord på rett fly.

    Så det går jo framover i flybransjen, men henger noe år etter og alt er basert på kostnader som ingen selskap har lyst på. Er kostnadsbesparelser i alle ledd hos de fleste selskaper.
     
    phileas, jgroneng and NoLimit like this.
  3. jgroneng

    jgroneng Veteran

    Innlegg:
    4,550
    Likes mottatt:
    13,100
    Bonuspoeng:
    183
  4. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    250
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Rimova sine bagtager fungerer vel fortsatt, men det er litt begrenset ettersom det kun funker med Lufthansa, Swiss og Austrian på utvalgte ruter. De tre har også samarbeid med et firma som heter bagtag som er helt likt som bagID.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    12,228
    Likes mottatt:
    16,613
    Bonuspoeng:
    293
    Rimowa har vel avsluttet dette prosjektet?
    Var det ikke noe stress med batterier etc?
     
  6. JanVidar

    JanVidar Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Hei Folkens,

    Artig at dere viser interesse for oss i bagID!

    bagID GO innehar smarte sensorer og en kommunikasjonsmodul basert på seneste IoT-teknologi (Narrowband) utviklet i lag med Telenor som muliggjør sanntids-sporing, smarte varslinger for hvordan bagasjen din har blitt behandlet og en funksjon som forteller deg når bagasjen er klar til avhenting på bagasjebåndet ved ankomst.

    Du kan i tillegg enkelt skifte den mellom koffertene dine. Les gjerne mer om egenskapene til bagID GO på nettsiden vår.


    -bagID
     
  7. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    737
    Likes mottatt:
    1,127
    Bonuspoeng:
    93
    Kanskje litt på siden, men jeg har merket meg at når jeg reiser med Lufthansa og bagasjen ikke blir lastet (feks med knapp connection) så får jeg SMS med en gang slik at når jeg lander med en link til hvor den er. Man slipper å stå å vente på bagasjebåndet i en halvtime på en bagasje som ikke kommer.

    På andre selskap (SAS i alle fall) så får vi ikke vite noe som helst og må først ta strafferunden ved bagasjebåndet før en må gå på servicedesk hvor de ikke vet noe som helst. Der må en legge inn absolutt all informasjon som kunne tenkes å være relevant og irrelevant manuelt. Får litt sånn inntrykk av at man må oppgi fullstendig tull som bestemors døpte etternavn... ja det er ikke så sprøtt men det føles jo slik når du er stresset for å komme deg dit du skal). Totalt er man heldig om man kommer ut av flyplassen på under en time etter landing.

    Teknologien og dataene er åpenbart tilstede for en mye smartere håndtering fra selskapenes side. Gi meg et online skjema som jeg fyller ut i taxien fra flyplassen om hvor jeg vil ha ettersendt bagasje så er det nok.

    Disse taggene kan gjøre det raskere å levere men når ikke selskapene har ryddet opp på dette første engang så viser det en uvilje som nok er litt drepen på elektroniske bagtags som i og for seg er en smart ide mange har prøvd seg på.
     
    Chrisljo, jonss and chrt like this.
  8. Oddvar

    Oddvar Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    167
    Bonuspoeng:
    43
    Hvor stor er betalingsviljen for et slikt produkt?
    Jeg ser det markedsføres med 40% rabatt for pre-order, men det er likevel i høysete laget for min del foreløpig.
    Håper noen slår til, da jeg liker ideen og ser frem til erfaringer.
     
  9. Oddvar

    Oddvar Medlem

    Innlegg:
    169
    Likes mottatt:
    167
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg svarer meg selv;)
    Den har unødvendige fordyrende funksjoner.
    Hva er det største problemet jeg vil ha løst? Unødvendig hassle og risiko mtp tid ved check-in.
    Jeg ønsker å utnytte dødtiden på flytoget, taxi, buss osv ved å gjøre bagasjen klar for check-in. Allt annet er fordyrende dilldall og utenfor kjerneproduktet.
     
    kaiarne liker dette
  10. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    250
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg hadde egentlig satt en grense på 500kr, men føler at jeg kan strekke meg til 600kr. Problemet mitt er at de kun støtter Widerøe og det gjør produktet ubrukelig for meg. Først når de støtter SAS og Norwegian og helst også Lufthansa Group så blir jeg interessert. Alt av sporing er kult, men det blir igjen en månedsavgift som jeg ikke har lyst til å betale.
     
  11. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Mer enn duppedings osv tenker jeg at det er litt av en ansvarforskyvning.

    Alt det som står i "Roaming pakke", bortsett fra det med kostnader, er noe jeg egentlig betaler flyselskapet dyrt for å styr på selv.
    Jeg ser ikke noe stor behov for en sånn del altså.

    Basic nivå er derimot mer edruelig, med forbehold at det faktisk fungerer og er brukervennlig og mest mulig flyselskap uavhengig
     
  12. JanVidar

    JanVidar Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Først av alt må jeg takke dere for interessen rundt bagID GO, alle innspill og kommentarer tar vi med oss og blir brukt aktivt i utvikling av tjenesten.

    Overordnet så må jeg si at det er svært vanskelig å utvikle en løsning som passer til alle reiser og bruksmønster der ute. Det å reise med innsjekket bagasje kan variere stort, noen eksempel på dette kan være alt i fra musikere og sportsutøvere som reiser med svært verdifult utstyr å gjerne med 200 reisedøgn, - til servicepersonell som jobber innen offshore, fiskeri og shipping sektoren og til de som bare elsker å reise mye på ferie o.l. De første to gruppene vil ha utrolig stor nytte av å ha full kontroll på bagasjen sin i tilfelle det skulle skje noe slik at de kan iverksette tiltak, mens for den reisende på ferie er det kanskje ikke så viktig.

    bagID GO som vi nå lanserer og har utviklet i 3år er i første omgang en svært avansert bagasjetag som virkelig gjør bagasjen smart og ikke bare digital som vi har sett fra Rimowa og DS.
    Noen vil tenke at dette er i overkant, mens andre setter pris på at man leverer et produkt som bare blir smartere med tiden og får på plass flere funksjoner etterhvert. Man kan se for seg at bagID GO slik som på en Tesla (uten sammenligning forøvrig) får OTA oppdateringer med nye funksjoner, for bagID GO kan dette f.eks innebære støtte for å bruke den som en eReader (bok), implementering av forsikringstilbud, salg av priority bagasje osv. Det er også derfor vi har valgt å gjøre alle basis funksjonene gratis og i tillegg ha et abnm. for smartere håndtering hvor det må betales litt, på akkurat samme måte som man må betale for å ringe og bruke internett på mobilen.

    Når det kommer til støtte av flyselskap, er dette litt som høna og egget. Det er nesten umulig å støtte alle flyselskap fra dag 1 og det avhenger også av brukermasse. Det fleste funksjoner (tracking, luggage treatment sensor, baggage on belt notifications, personal Nametag osv. ) er ikke avhengig av noe integrasjon.

    Ønsker du derfor støtte for ditt flyselskap tidlig, anbefaler jeg at du hiver deg rundt den 05.12 og legger igjen en kommentar i bestillingsprosessen eller sender oss en mail på hvilke flyselskap vi skal implementere først. Overordnet kan jeg si at Skandinavia er et prioritert marked for oss.


    bagID appen er integrert mot SITA World tracer (systemet de fleste bruker for tapt bagasje) og man kan derfor i de fleste tilfeller fylle ut dette elektronisk også hos oss.

    Takk for tilbakemeldingen din i forhold til prisnivået Oddvar, vi tar med oss det.

    Er ikke det da fantastisk at det du mener er fordyrende funksjoner totalt sett er mye billigere enn DS bagtag (€89) mot bagID GO (599NOK) som løser de samme utfordringene + mer. :D

    Takk for tilbakemeldingen din Kai Arne,

    I forhold til støtte av flyselskaper henviser jeg deg til svaret lengre opp.
    Det må nødvendigvis ikke være en månedskost, du kan også betale 10kr per reise.
    ref: bagid. com/order

    Takk for tilbakemeldingen,

    Det er derfor vi har valgt å gå for en valgfrihet der. Basis funksjonene vil alltid være gratis også er det opp til deg om du vil betale for de funksjonene som krever roaming.


    -BagID AS v/Jan Vidar
     
    Avixlo, Chrisbgg, DanH and 6 others like this.
  13. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Forstå meg rett, jeg påstår ikke at ekstra tjenester ikke er nyttig.
    Jeg bare mener at når IATA implementerer baggage reconciliation systems (noe som er allerede utrullet i Norge så vidt jeg vet) blir en sånn tracking som dere tilbyr mister mye av verdien.
    For det første, kan dette integreres på et senere tidspunkt i flyselskapene sine systemer?
    For det andre, når nivå av lost bags er allerede rask fallende som følge av BRS, hva skal være salg pitch mot sluttbrukere, reisende?

    Jeg ser for meg at dette kunne være en god løsning å tilby til flyselskaper for å imøtekomme IATA kravene.
    Men dere er litt seint ute for det.
     
  14. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    1,631
    Likes mottatt:
    2,392
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan virker dette utenfor Telenors dekningsområde? Er IOT-NB med en form for roaming?
     
  15. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    1,631
    Likes mottatt:
    2,392
    Bonuspoeng:
    113
    Blir litt off-topic, men hvilket system er det flyplassene bruker? Amadeus BRS?

    https://amadeus.com/en/portfolio/airports/brs-airport-baggage-reconciliation-system

    Siden kolliene har unike IDer, så hadde det vært fint om det var et åpent API man kunne spore bagasjen sin via. Så hadde jeg selv sett at kofferten sist ble lastet av flyet i Stockholm men ikke lastet på neste fly.. Noe å ha med i SAS-appen! Følg alle kolli som er på en tur.

    Egentlig er det utrolig overraskende at det er så mye bagasje som ender opp på auksjoner, er det fordi folk ikke merker koffertene med kontaktinfo? Eller prøver ikke flyselskapene/flyplassene hardt nok når de har en koffert uten bagasjelapp?
     
  16. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    383
    Likes mottatt:
    279
    Bonuspoeng:
    63
    Nå er jeg mye inne i det som har med BRS, men vi er i en introduksjonsfase, og jeg ser at det finnes i Europa kanskje 2/3 store tilbydere av sånne løsninger.
    Det er jo mening at etterhvert det skal være lettere tilgjengelig å spore alle stegene der en kolli er registrert.

    Så det er ikke utenkelig at hvis Avinor lar seg pushe litt av IATA og velger å faktisk være drivere at det blir bedre standardiserte løsninger, og at disse kan lettere gjøres transparent mot kunde.

    Så vidt jeg vet har de fleste operatørene i Norge nå scanning ved innsjekk, lasting på flyet og transfert. Klarer Avinor å gi noe rom for ankomst scanning så kan neste steget nemlig være mer standardisering.
     
  17. JanVidar

    JanVidar Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Roaming på LTE-M fungerer akkurat som for 4G roaming. For NB-IOT må det forhandles nye avtaler mellom operatørene. Vi støtter begge teknologier fra start.
     
    Last edited: 29. nov 2018
  18. JanVidar

    JanVidar Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    BRS er noe helt annet enn det vi tilbyr og BRS er per dags dato ikke rullet ut hos alle enda. Det testes fortsatt av bla. SAS meg bekjent. BRS er et system som forteller i hvilken container (om flyet støttes) bagasjen din er lastet i slik at bagasjen enkelt kan lokaliseres om det behøves, den henter i tillegg allerede scannings-informasjon fra backend systemene på flyplass som har vært der i alle år. Nå etter at IATAs 753 resolusjon kom er dette blitt et krav på enkelte plasser. Denne informasjon går derfor inn i BRS systemet. Altså ikke noe særlig nytt og dette systemet har ikke redusert tapt bagasje betydelig.

    Tilbakemeldingene vi har på dette systemet er at det er svært tungvint for bla. ground handlere. Det gir heller ikke noe konkret sporingsinformasjon.

    Med bagID GO er det ingen som trenger å foreta seg noe manuelt for å spore den, det skjer via mobilnettet, GPS, applikasjonen din eller flyselskapets administrasjonspanel. Dette gjør at man får sanntidssporing i høy presisjon også utenfor bagasjehåndteringssystemene.

    Jeg vet ikke hva du definerer som raskt fallende, men fra 2016 til 2017 falt tapt bagasje med 4% fra 24.1Millioner til 23.1Millioner. Det er ikke raskt i mine øyne, men det blir jo mer et definisjonsspørsmål. (Kilde: Sita baggage report)

    Alle våre løsninger er i henhold til IATAs resolusjoner.
     
  19. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    1,631
    Likes mottatt:
    2,392
    Bonuspoeng:
    113
  20. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    440
    Likes mottatt:
    3,059
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er jeg nok ikke i definert målgruppe for dette produktet med mitt reisemønster, men jeg synes satsingen virker kul. Tøft at noen fra Norge kan være en pioner i denne utviklingen. Kanskje skjer utviklingen fort, men slik det fremstår her er ikke dette noe BagID har kommet på over natten.

    Det blir nok en i julegave til meg selv, så får vi se hva produktet har å by på.
     

Del denne siden