Jeg har et par GPS/GSM-sporingsenheter i dag, og batteriet varer i ca en måned. Har riktignok skrudd av kontinuerlig oppdatering så jeg må spørre de per SMS om en posisjon, men alikevel.. Er utrolig hvor lenge et slikt batteri kan vare avhengig av programmeringen. Som BagID selv sier: På kofferten har jeg Tile i dag, men hadde vært kjekt med litt mer presisjon og driftssikkerhet (ikke avhengig av apple/tile-brukere) Apple har jo utvilsomt en fordel i at det er så mange apple-brukere rundt omkring. Hadde virkelig vært flott om alle disse bluetooth-taggene kunne samarbeide..
Det er batteriintensivt. Når bagID skjønner at du er på reise sender den ut stedsoppdatering alle 10 minutter og da holder batteriet i en uke. https://www.bagid.no/produktbeskrivelse#batteritid Men fordelen med denne i mot airtags er at den kan sende stedsoppdateringer uten å være i kontakt med en annen iPhone. Spesielt på flyplasser blir bagasjeanleggene mer og mer automatiserte og i tillegg må du håpe på at en av bagasjehåndtererne har en iPhone, derfor er airtags fint å ha men å spore bagasjen på en flyplass kan bli vanskelig.
Jeg tenker motsatt. Det skal vel mye til å finne en flyplass hvor det aldri er en iPhone som kommer i kontakt med bagasjen, men at det er mange flyplasser med blindspots for GSM. Har ikke fått testet det i praksis enda. Venter fortsatt på jomfruflyturen post covid. Det ene utelukker heller ikke det andre. Airtag kan jo fint supplere baggasjetagen. Apple har også åpnet API-et til sin UWB/sporingsfunksjon så i praksis kan Tile og alle andre bruke iPhone-nettverket til søk. Antar at Google snart kommer med løsning for Android også. Blir bare bedre og bedre dette
Ja, man skulle jo tro det ble bedre, men med erfaring av hvordan Apple sin homekit fungerer (Fibaro lager egne produkter for den serien) så ble jeg veldig skeptisk. https://www.theverge.com/2021/4/7/2...etwork-third-party-vanmoof-belkin-chipolo-uwb Hvis jeg forstår det rett så kan andre produsenter la sine enheter bli funnet av apple sin tjeneste, ved at de lager produkter som er tilpasset apple. Så nei, jeg tror ikke apple vil la Tile-brukere få vite hvor sine Tiles er, med mindre Tile lager egne produkter for Apple. :-( EDIT: fant litt mer info https://techcrunch.com/2021/04/06/a...-third-party-device-program-will-soon-go-live
Det var dette jeg mente. Men jeg tror fortsatt at Tile med sine 30 millioner solgte brikker, og kanskje 10% av dette igjen aktive brukere som søker etter andre Tile-enheter, ville tjent på å tilpasse seg Apple. Da ville de fått en milliard mobiltelefoner til å lete etter brikkene sine. Tror markedet er dødt for Tile i skrivende stund siden sannsynligheten for å finne noe ved hjelp av Tiles nettverk er omtrent ikke-eksisterende. Men de har på enkelte områder bedre brikker, og kan heller konkurrere på det. Og nå sporet vi tråden veldig av
Jeg er glad i ny teknologi, reiseapper og dingser. Men kommer ikke til å prøve eller bruke BagID. Utenfor Europa ser jeg bare alt for mange begrensninger og mulige feil. Den tradisjonelle bag tag har et velkjent design, den er sterk, den kan byttes underveis ved IRROPS av noen lokalt, den har to ekstra barcode-klistremerker, stuere vet hva orange priority tag er og den kan lett printes av den reisende. For meg å gå innom en automat/skranke for å ordne en tag de gangene jeg sender bagasje er null problem og ikke noe jeg tenker må forbedres under innsjekk. Plastlappen forblir derimot ikke undret; IATA og carriers/flyplasser jobber med en ny standard der RFID brukes for tracking. link https://e24.no/norwegian-innfoerer-digital-bagasjelapp Har fått meg et sett AirTags som vil bli testet fortløpende på reise. Se også: https://insideflyer.no/forums/den-ostore-bagasje-tags-tråden
Har visst fått en internasjonal konkurrent som kan brukes på blant annet Lufthansa, Swiss og KLM: https://insideflyer.co.uk/giveaway/...h-designed-to-make-your-life-easier/?ref=2fnh (kan forøvrig vinne 5 stk denne uken på britiske InsideFlyer)
BAGTAG var jo rimeligere, trenger ikke lades, kan festes med bagasjestropp eller skruer, og har ikke GSM/GPS-tracking. Bruksanvisning: https://bagtag.com/media/2021/07/BAGTAG-User-Manual.pdf Enn så lenge, når en er avhengig av å ha carrier-støtte, så er jeg enig i at den gode gamle papirlappen virker best.
Brukte Apple AirTag (329kr) på checked bagasje på begge mine flights i går. Kunne (gratis) tracke at kofferten var på fly,på rullebånd,og i luften (med visning av gatenavn og gatenummer som fly passerte når vi fløy over bla Malmø,de skiftet ca hvert sekund). Jeg har fulgt og lest allt om disse hos Apple og sett "alle" youtube video reviews men det er ingen info om at de kan brukes slik. Kort sagt,som å bruke flightradar24, men fly er byttet ut med koffert og man får auto gatenummer og postnummer på steder man flyr over. Jeg var koblet til wi-fi ombord. Uten wi-fi testet jeg ikke. Har "gammel" iPhone 8.
Gleder meg til å teste neste uke på min post covid jomfrutur: 8 legs, 5 flyplasser og 4 stk innsjekket bagasje med hver sin Airtag Men jeg mener @HaraldOslo laget en generell tråd for disse tingene, i stedet for tråden om BagID. Ble den borte? Finner den ikke.
Her er den, del gjerne airtag-erfaringer: https://insideflyer.no/forums/threa...rtag-smart-tag-chipolo-bagid-samletråd.16735/
BagID har fått seg et fint, nytt nettsted: https://www.bagid.com/ Der har vi et eksempel på bytting av bag tag ved IRROPS. Mulig det ville blitt løst av bagasjeeieren via appen, men kan bli mer krevende dersom du f.eks. er i transit ved New Delhi på to PNR og de skal ordne tags. Ser bare mange utfordringer med løsningen.
Nei. Bare hadde Find My appen åpnet,og var på WiFi på fly og Telenor på bakken. Etter hva jeg har hørt og forstått trenger man aldri og sette den i mistet modus for å tracke,men bare vist du vil at de som evt finner den skal kontakte deg via email eller tlf nr som du kan legge inn.
Pussig, for jeg brukte mine på 4 flights i forrige uke og fikk ingen info fra jeg leverte fra meg bagasjen til jeg plukket den opp igjen på bagasjebåndet. Lurer på hvorfor... Var også på WIFI på flyet...
På wide-body er det mer krevende for signalet å komme opp til nærmeste device i kabinen som har, eller vil få Internettforbindelse. Bagasje ligger alltid i kontainer, stablet og det er fabla mye ledninger og stash rundt om.
Virker som om en del har trua på dette; https://folkeinvest.no/kampanje/bagid-as Mest av interesse er kanskje opplysningen om at neste versjon vil kunne integreres med Apple Find My. NB! Er ikke investor selv, og om noen skulle vurdere å investere så les alt nøye
Selv om "alle" i Norge har Iphone, er jo situasjonen at et slikt produkt ikke vil klare seg lenge uten å støtte Android som har 80% markedsandel i verden. Og der er de vel ikke. Tvert i mot virker det som de har bundet seg fast til Apple? Kilde, før noen spør https://www.statista.com/statistics/272307/market-share-forecast-for-smartphone-operating-systems/
Wifi har ingenting å si på en Airtag, de er bare bluetooth enabled. Posisjonen oppdateres ved at en iOS device pinger Airtag (og tilbake), så det er nettverket av iOS enheter som gjør at posisjonen oppdateres. Men du må ha wifi for å bruke Find my device-appen (mulig dette du mener). Vi har fått forsinkede bagasjer så mange ganger at vi også kjøpte Airtags til sommeren for å bruke spesifikt bare til bagasje. Og på vei hjem fra LAX ble bagasjen igjen på CPH (ikke så uforventet, kort mellomlanding) noe som vi kunne følge med på når vi boardet. Gikk rett til bagasjeskranken på SVG og meldet to bagasjer savnet. Han i skranken påstod vi måtte vente til all bagasjen var på båndet selv om vi viste han bagasjen i terminal 3 på CPH for 0 minutter siden.. Den ene ble sendt via OSL til SVG samme dag og den andre direkte fra CPH dagen etter, vi møtte opp og plukket de opp. Så foreløpig vil jeg si at Airtag funker veldig bra.