Bahrain, Egypt, Emiratene og Saudi-Arabia stenger luftrommet for Qatar

Tråd i 'Nyheter' startet av Herlov, 05. juni 2017.

  1. phileas

    phileas «Thanks upgrade»

    Innlegg:
    647
    Likes mottatt:
    2,944
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt en natt nå på hotell i Doha og det bærer litt preg av å være litt spesiell stemning. Mye er uavklart, jf dette med avgrensede luftrom. Mye kommer sikkert til å bli nærmere avklart de neste dager men jeg frykter dette kommer til å bli en langvarig konflikt. Det er farlig å leve men ser samtidig ikke noe poeng å utsette meg for mer risiko enn nødvendig. Vi får håpe uansett på at det blir en positiv løsning. Får følge med på nyhetene de neste dager.
     
  2. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Qatar-registrerte passasjer- og cargofly er én ting, men forbudet gjelder selvsagt også andre veien for Emirates, Etihad, Saudia, flydubai, EGYPTAIR, Air Arabia og Gulf Air.

    Den eneste landegrensen inn til landet er stengt, samt bruk av havner i Bahrain, UAE og Saudi, så dette vil raskt bli en krevende situasjon for befolkningen og økonomien.

    Med tanke på flytrafikk så tipper jeg Muscat (MCT) og Oman Air vil få mye å gjøre i tiden som kommer.

    whatson.ae/dubai/2017/06/heres-everything-know-qatar-situation-far

    aljazeera.com/news/2017/qatar-diplomatic-crisis-latest-updates
     
    Last edited: 10. juni 2017
    Henrik and milehigh like this.
  3. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde i underkant av 130k Qmiles selv som utløper i nær framtid. Ikke helt nok til en t/r i C til Sør-Øst Asia for en person og har ikke noe store planer om uttak til destinasjoner i Midt-Østen i nær framtid heller.

    Kjørte over alt til Le Club Accorhotels i går kveld til en konverteringsrate på 4,5 Qmiles pr. Accor-poeng, noe som gir meg 28.000 Accor-poeng. De poengene funker på samme måte som Norwegian Reward og drar av en fastsatt pengesum fra en ordinær hotellbooking.

    28.000 Accor-poeng drar av 560 EUR på hvilken som helst booking. Har Platinum hos Accor og bor der relativt ofte, så litt bedre enn å brenne inn med hele poengsummen. Har ikke undersøkt hvor mye Qmiles som må til for booking med en annen OW-partner, men ser for meg at jeg ikke ender opp i særlig mye mer verdi enn konversjonen jeg gjorde nå.
     
    kiev liker dette
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    God ide.
    Hvordan gjorde du det? Tror jeg så noe om en begrensning på 60.000 poeng for konvertering?
     
  5. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Begrensningen på 60' er for overføring av Qmiles fra person til person. Jeg overførte 28 bolker med 4500 Qmiles. Jeg ser nå i terms&conditions at 100.000 Qmiles er maks som kan konverteres til Accor pr. kalenderår. Jeg fikk ikke opp noe feilmelding når jeg la inn alle bolkene, men mulig alt over 100' vil bli stoppet senere. Alt står mer status Pending fremdeles her.
     
    kiev liker dette
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,203
    Likes mottatt:
    4,233
    Bonuspoeng:
    113
    Takker!
    Enda noen dager igjen. Sier du fra hvis det ikke virker?
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Overfør og book rom fort! :)
     
  8. sondre

    sondre Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    33
    kaijoar liker dette
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jo vært rykter om at Saudi-Arabia også har vært med å støtte diverse grupper så... Men de har mye mer makt og olje så da..... hmm... jaja.....
     
  10. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen er uskyldige der nede. Alle har svin på skogen og en agenda. Det er jo en veldig komplisert situasjon i Midt-Østen, for å si det forsiktig, som går hundrevis av år tilbake i tid. Det er nok veldig få som har det fullstendige bildet. For mannen i gata framstår vel likevel Qatar som noe mer internasjonalt orientert og tilpasset enn Saudi-Arabia.

    Det som visstnok skal være en av dråpene som fikk begeret til å renne over for Saudi-Arabia et al var at et stort følge på ca. 25 stk fra kongefamilien i Qatar var på jakt i Irak. Så ble alle kidnappet og holdt for løsepenger av en Al Qaeda-tilknyttet gruppe. Qatar betalte en drøy milliard dollar i løsepenger. Så man kan jo gjette hva den milliarden blir brukt til.
    https://www.dn.no/nyheter/2017/06/06/0548/Utenriks/betalte-milliarder-i-losepenger-utloste-blokade

    Uansett, de idiotene som styrer USA for tiden, som for noen få dager siden tok æren for det som skjedde med Qatar, har nå funnet ut at det ikke tjente deres interesser likevel og ber om at blokaden oppheves ...
    https://www.nrk.no/nyheter/usa-ber-om-slutt-pa-blokaden-1.13553061
     
  11. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    551
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Jøss, dette beginner skikkelig å ligne såpeopera uten sidesteykke. Kan vel kalles for the "House of Cards". Nå mangler det bare kontrareaksjoner fra Qatar sine allierte som kan da blokkere Saudi, Emirates osv. sine fly til å fly over deres airspace. Får bare dårlig smak av hele GCC og deres kamelselskaper.
     
  12. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Tror Qatar er nærmest powerless i dette spillet. Luftrommet til Qatar er knøttlite, faktisk mindre enn vesle Bahrain sitt.
    2017_qatarairmap1_base.jpg
     
    milehigh liker dette
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke enkelt det der nei.
    Men de har vel fått en korridor til Iran av Baharain.
     
    thecoldfish liker dette
  14. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Fly over luftrommet!
     
    thecoldfish liker dette
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Haha..
    Hvor høyt må man da? :D
     
  16. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Uten å sjekke tipper jeg 60-80 tusen fot. Finnes iallfall jagerfly som flyr på grensen til space. Prøvde et engang men kom ikke så høyt.
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det neste spørsmålet er vel om QR sine 777/333 klarer dette.
    Ser jo ut som QR1331 må ta en liten omvei...

    upload_2017-6-13_22-22-11.png
     
    grisefod and milehigh like this.
  18. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Class A luftrom (der normal enroute trafikk er) strekker seg normalt fra FL 180 til FL 600. (18.000 - 60.000 fot). Over dette, altså FL 601 eller tilsvarende 61.000 fot så blir det Class E luftrom, dette er i prinsippet mindre kontrollert men du er fortsatt pliktig til å sende inn en flight plan både for å komme dit og fly der oppe. Så helt ukontrollert er det ikke.

    A330 har en maks operating høyde på 40.000 fot, A350 har 43.100 fot. Det finnes ingen passasjerfly i aktiv tjeneste som kan fly så høyt. Eneste som kunne det en gang i tiden var Concorden
     
    Last edited: 14. juni 2017
    Shyneno, Petter B-C, grisefod and 5 others like this.
  19. infinityandbeyond

    infinityandbeyond Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    13
    Kan komme med førstehåndsinfo da jeg landet i Oslo idag etter å ha reist med Qatar på ruten ZNZ - JRO - DOH - OSL etter de kansellerte min opprinnelige flyvning 21.06 og booket meg og fruen inn på ny avgang 22.06 som også hadde teknisk stopp i Kilimanjaro for å unboarde/boarde passasjerer på vei til DOH.

    Da jeg fikk beskjeden om instillingen tok jeg egentlig det hele med stor ro ettersom Qatar Airways i sin email til meg skrev at kanselleringen er grunnet "technical error" som dekkes av min reiseforsikring. Jeg har mine mistanker om at kanselleringen er et resultat av "alt styret" med Qatar da bla. ruten fra ZNZ - DOH krysser nevnte land som nå har Qatar på sin "no-fly"-liste - men når flyselskapet sier teknisk feil "kan" det jo hende at det faktisk var det også.

    Kan for øvrig melde om en veldig positiv opplevelse med Qatar. Reiste bak gardinen men servicenivået var høyt og i motsetning til f. eks Turkish var flyvertinnene konstant ute med brett med vann, juice, brus under hele turen. Loungen på Doha (Oryx) var helt OK og gjorde jobben mtp. 4t layover. Veldig ren dusj og generelt bra nivå på frokosten som ble servert i loungen. Fikk forresten vite av loungedragen at AMEX Centurion (Sølv, Gull, Platinum) har fri tilgang til loungen med en gjest istedenfor å betale seg inn som vi gjorde.
     
    Last edited: 24. juni 2017
    Edvard, milehigh and Herlov like this.
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    thecoldfish liker dette

Del denne siden