Vi ble enige om en kjapp turn around før vi skulle møtes i lobbyen. Ut av hotellet og nedover gaten får vi øye på de lokale lyskryssene. Ganske kule og veldig synlig for bilister. Kom til Skanderbegplassen Det bygges moderne bygg her Vi var på utkikk etter litt kveldsmat, og hadde en vis peiling på hvor vi skulle gå. Satte oss ned for å senke skuldrene etter bussturen, og fikk servert litt nærvesenkende drikke Mat på deling ble det også Bestilte 2 enheter til og det hele kostet oss 456 kr. Sjarmerende brisene fant vi veien hjem. Edit: her satt vi på vært vårt hotellrom for oppdatering av det samme
Jeg er selv født på Balkan, og ler hver gang jeg ser de små varmtvannsberedere henge på badene når vi er nedover. Det skal være en bryter ved siden av lysbryteren for å slå på/av varmtvannsberederen. Det sies man må skru av varmtvannet når en skal dusje. Ellers risikerer du elektrosjokk og kan dø... Husk det gutta.
Ser ut som det blir en bra dag værmessig, utsikten fra rommet Nå er varmtvanns tanken skrudd av etter råd fra @DJasko
God morgen! En god forsikring, men jeg vil tro at det er godt sikret på et hotell. Lite tjuvkoplinger
Det stammer nok fra Jugoslavia tiden (eller Hoxha tiden I Albania), der det var ymse kvalitet på isolering av strøm og slikt. Er hotellet i et eldre bygg, hadde jeg vært forsiktig. Er det av nyere dato, går det nok greit
Jeg vokste opp med samme advarsel på diverse ferieturer til Jugoslavia og landene rundt. Lurer på hvor mange som har dusjet i kaldt vann og hvor mange som faktisk har dødd av strøm i dusjen. Godt å se at forumets utsendte skrur av og ikke tar sjangsen
Litt sightseeing på morgenkvisten. Fontene ute av drift Ny bygning Elv med Albanias høyeste bygg Envar Hoxha sin residens En del av Berlinmuren Mini skyttergrav Trapp til Pyramiden Utsikt fra toppen Sett fra bakkenivå Torvet i dagslys
Dro med taxi ut av sentrum til BunkArt 1 På andre siden av tunnelen fant vi inngangen til bunkeren til Envar Hoxha Plantegning over bunker komplekset Leiligheten til Envar Korridor Foajé Kino/teater Butikken Gymsal
Da er vi på veien igjen Sjåføren Vasko er en hyggelig fyr, så dette går fint. Fiaten er meget mer behagelig enn kjerra vi hadde i går. Fint sted å bygge seg en enebolig
Da har vi passert grensekontrollen ut av Albania Og inn til Montenegro Bare en 30 minutts sjarmøretappe igjen til Podgorica. 3 timers kjøretur med privatsjåfør kostet oss 158€ inkludert kaffe og vann servering.
Vasko bar sekkene for oss til hotellet som ligger i enden av gågaten Sjekket inn på Hotel Hemera Fikk rom i 3.etg
Så fant vi en kinesisk restaurant som ville gi oss både mat og drikke. Vårruller og lokal øl Jeg fikk for General Tso's kylling med brokkoli. Det var nam! @kjeeli gikk for Junatina, som var beef med rødløk i østerssaus. Dritdigg, i følge ham. (Og meg, for vi måtte jo dele litt)