Beholde EBG?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Loffen, 17. juni 2021.

  1. Loffen

    Loffen Nytt Medlem

    Innlegg:
    26
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    28
    Hei,

    Jeg har hatt EBG i noen år nå og har en kvalifiseringsperiode som varer ut Oktober. Jeg er i siste gruppe for vaksinasjon og kan vel ikke regne med å være fullvaksinert før september/oktober.

    Jeg hadde jo et håp når SAS gjorde en extension av status, men det var visst bare for kvalifiseringsperioder ut august. Er det fortsatt håp om videre extension for meg ettersom det ikke akkurat er innafor å fly verden rundt uten vaksine enda eller bør jeg begynne å se på andre alternativer?
    Kan også si at jeg allerede har 20000 statuspoeng fra AMEX og har nettopp skaffet mastercard som skal gi meg 5000 før perioden er over.
     
  2. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,605
    Likes mottatt:
    7,472
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville ikke satset på forlengelse, men kan jo skje.

    SAS har nå en kampanje i April Mai Juni, hvor du kan få 4x status poeng. Det har vært mulig å skaffe seg de poengene du mangler (ca 20 000), for rundt 5000-6000 kr ved å fly innenriks.
     
  3. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er bare synsing for min del. Men de har kjørt 4xpoeng/antall legs kampanje som går ut nå i juni for å hjelpe de som trenger det, og med trafikken på vei oppover så tror jeg dessverre ikke at SAS vil prioritere dette. Du har fortsatt ut juni for å benytte deg av denne kampanjen.
     
  4. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    964
    Likes mottatt:
    5,174
    Bonuspoeng:
    163
    Dog mener jeg, som også nevnt tidligere, at det ville vært ryddig å utvidet for alle ut året, det er ikke slik at programmet har kostet dem veldig mye de siste månedene før verden nå sakte men sikkert begynner å åpne.

    Og det ville vært ryddig å utvidet for de siste fire månedene også.
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,440
    Likes mottatt:
    34,234
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis TS der noe verdi i gull fremover, dvs for reiser neste året og eller gold for life opptjening er det bare å kaste seg rundt å få kjøpt billigst mulig reise som gir nok poengopptjening sammen med kredittkort. Samtidig bør @Loffen vurdere om omsetning på et tredje kredittkort kan gi flere statuspoeng for pengene en milagerun i juni.


    Jeg ville ikke satset på forlengelse. SAS har vært greit generøse, og verden åpner seg opp igjen.

    Også tenker jeg at det er lurt å ta en skikkelig vurdering på nytte kontra kostnad. Med 14 dager igjen å reise er det ikke gitt at det er billige reiser tilgjenegelig som løser utfordringen.
     
    Ombo, drsyk and Eddie47 like this.
  6. Sucellos

    Sucellos Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    33
    Men har det noe å si for "gold for life" dersom TS "har hatt EBG i noen år nå"?

    Jeg er i litt samme situasjon som TS med kvalifikasjonsperiode ut september og har jo håpet SAS skulle utvide en måned eller tre til, men det begynner å se mørkt ut. Slik jeg har forstått det får jeg imidlertid talt okt20-sep21-perioden mot LTG selv om jeg ikke rekvalifiserer, stemmer ikke det? (Har kvalifisert for EBG 8 perioder på rad før det)

    Jeg vil riktignok dumpe ned fra EBG (men pga grace ha EBG-fordeler ut des21), men så vil jeg sikkert rekvalifisere i neste periode igjen rundt april/mai22 og dermed gjøre min tiende EBG-kvalifisering og ha sikret meg LTG (gitt at inneværende periode teller)

    Så for min del er jo spørsmålet er EBG-fordeler verdt 4000,- som et Amex vil koste meg for å skaffe meg de siste statuspoengene og dermed slippe fire-fem måneder blant de statusløse uvaskede masser i starten av 2022, og det er det kanskje ikke siden det jeg skal fly første månedene i 2022 uansett skjer i plus/biz (Nå sitter det sikkert mange her og rister på hodet over en slik vurdering...). Dersom jeg imidlertid har misforstått og jeg IKKE automatisk får talt okt20-sep21-perioden mot LTG på tross av manglende rekvalifisering er det jo en no-brainer å betale og sikre meg rekvalifisering også inneværende periode, så om andre også har tatt en vurdering her eller fått noe skriftlig bekreftet fra SAS er det interessant.
     
  7. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Her har du glemt et viktig poeng. Kvalifisering til LTG må skje 10 påfølgende år. Om du mister et år i mellomtiden vil altså opptjeningen til LTG starte på nytt, og dine 8 kvalifiserende år er null verdt.

    Så for min del ville det vært en no-brainer om AmEx kunne sikret gull en ny periode. Det er det uten tvil verdt
     
  8. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,882
    Likes mottatt:
    5,642
    Bonuspoeng:
    183
    Inneværende periode vil ikke telle dersom du ikke rekvalifserer og SAS ikke forlenger statusen ytterligere.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,035
    Bonuspoeng:
    293
    En mellomting som SAS kunne vurdert, er jo å gi tellende år for LTG, uten at man får forlenget status.
     
    Flyrlavt liker dette
  10. Sucellos

    Sucellos Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    134
    Bonuspoeng:
    33
    Men hva mener da SAS med:
    "Hvordan vil Lifetime Gold-statusen min påvirkes hvis jeg får en fornyelse med medlemsnivåforlengelsen?
    Hvis det nåværende medlemsnivået ditt er Gull eller høyere og du er kvalifisert for fordelen med forlenget medlemsnivå, vil den forrige kvalifiseringsperioden din øke tellingen for påfølgende Lifetime Gold-år, selv om du ikke har oppnådd målene i henhold til EuroBonus-programmets regler for Lifetime Gold."

    (https://www.sas.no/traffic-information/faq-corona-eurobonus/)

    Jeg fikk jo en slik forlengelse som de snakker om i April 2020:
    "Vi setter stor pris på din lojalitet til SAS EuroBonus, og derfor har vi bestemt at vi forlenger ditt nåværende medlemsnivå med 12 måneder*. Forlengelsen skjer automatisk hvis du har opparbeidet deg gjeldende status ved selv å ha tjent opp kvalifiserende poeng eller flyreiser og at kvalifiseringsperioden din avsluttes mellom 31. mars 2020 og 28. februar 2021."

    Jeg sliter jo med å lese dette som noe annet enn at jeg skal få talt sep20-okt21 som +1 i LTG-løpet mitt siden jeg kvalifiserte for egen maskin i sep19-okt20 og de foregående årene, og så må jeg fikse sep21-okt22-kvalifiseringen for egen maskin igjen.
     
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,882
    Likes mottatt:
    5,642
    Bonuspoeng:
    183
    Det SAS skriver her er at perioder hvor man har fått forlenget status teller på LTG, det vil si at din forrige periode ville telt med selv om du ikke hadde kvalifisert på egenhånd.
     
  12. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    964
    Likes mottatt:
    5,174
    Bonuspoeng:
    163
    upload_2021-6-23_13-49-47.png

    upload_2021-6-23_13-50-9.png

    Så finnene gjør tiltak ihvertfall, så SAS burde vurdere å følge etter mener nå jeg.
     
  13. Kaikrist

    Kaikrist Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det er mulig å kjøpe opp til 30000 grunnpoeng for poeng (ratio 10 poeng til 1 grunnpoeng). Siden TS har 25000 statuspoeng allerede koster det bare 200000 poeng å få gull.
     
  14. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,788
    Likes mottatt:
    2,016
    Bonuspoeng:
    113
    Sagt på en annen måte: når du kommer til 1. oktober er du EBS (om en glemmer grace i tre måneder), og dermed bryter du rekken av år med gull, og når du så har opptjent gull igjen begynner på ny runde ift 10 år. Du må all inn med Amex Elite 20K nå og helst en MR nå i juni mens det er 4x om du skal beholde LTG-opptjeningen.
     
    trygveat liker dette
  15. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,069
    Likes mottatt:
    7,690
    Bonuspoeng:
    183
    Litt på siden, den der oversikten over LTG, den er ikke oppdatert med at fjoråret (JUN20-MAI21) kvalifiserer, selv om jeg jo fikk en mail der det tydelig står at alle som har utgang frem til AUG21 (?) teller med i LTG? Bør jeg være bekymret?
     
  16. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Dette ble oppdatert etter at graceperioden hadde gått ut hos meg.
     
  17. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,160
    Likes mottatt:
    21,847
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg startet ny periode 1.Mai og LTG oversikten ble oppdatert i løpet av de siste 14 dagene.
     
  18. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,354
    Likes mottatt:
    4,150
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man har en lang årrekke med gull bak seg så er det definitivt verdt en innsats å kvalifisere for gull. Roma t/r med mellomstopp mandag til tirsdag gir 7500 poeng, med multiplikator 30.000 poeng. For ca 9200 kroner + en overnatting. Hvis man kommer seg inn i Italia da
     
  19. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Gode nyheter for oss som har kvalifiseringsperiode september/oktober! :)

    Skjermbilde 2021-07-06 kl. 21.38.25.png
     
    kaiarne, Oppirumpadi, Rscott and 4 others like this.
  20. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    964
    Likes mottatt:
    5,174
    Bonuspoeng:
    163
    Ja er det det? Merkelig formulert? Eksemplet er med grace tid, så gjelder det for de som har normal opptjening ut oktober nå? Da kunne de vel like gjerne tatt ut året..?

    Misforstå meg rett, positivt, men bare usikker på om jeg leser det rett, mulig sent etter lang dag på jobb syndrom
     

Del denne siden