Beholde SAS Eurobonus Gull/Lifetime Gold

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Ehaa, 01. juli 2023.

1. Ehaa

Ehaa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

Av forskjellige grunner har jeg det siste året flydd mindre enn normalt. Jeg er nå inne i mitt siste kvalifiseringsår for Lifetime Gold med SAS og har ut oktober på å få samlet nok poeng eller flygninger. Per i dag står jeg med kun snaut 28 000 poeng og 22 flygninger. Slik det ser ut nå ender jeg potensielt opp med 9 flygninger i resten av perioden, men disse er kun korte innenlandsflyninger og vil derfor ikke gi nødvendig med poeng heller.

Hva er beste mulighet til å beholde statusen hos SAS? Jeg har SAS Amex Premium, men hvis jeg har forstått det riktig vil jeg få 20 000 statuspoeng om jeg oppgraderer til SAS Amex Elite. Vil disse i så tilfelle bli gjeldende med en gang og derfor telle i den gjeldende perioden? Slik jeg ser det vil denne økningen i månedspris være mye billigere enn å eventuelt skulle ta f.eks. en mileagerun.

Ellers har jeg også SAS Eurobonus Mastercard Premium, hvis det har noe å si.

Takk for all god hjelp!

Wiolenze liker dette
  2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,734
    Bonuspoeng:
    293
    Amex Elite vil gi det 20k statuspoeng som da vil gi deg EBG. De skal i utgangspunktet komme ganske så raskt, men noen har rapportert om at det tar tid, eller de må mase. Men skaff deg kortet nå, så har du tid til å få inn de 20k poengene.

3. holmen

Likes mottatt:
    64,734
    Bonuspoeng:
    293
    Men husk på at eventuell opptjening mot CT på Amex Premium blir nullet ut om du oppgraderer til Elite. Det er mulig å ha begge kortene samtidig, så kan du beholde Premium til CT er opptjent.

themichael liker dette
  4. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Såfremt du ikke har hatt SAS Amex Elite før, så bør du få statuspoeng mer eller mindre umiddelbart av erfaring selv og hva jeg har sett fra andre her. Om du har hatt før, så virker det som at det vanlige er å få på samme tidspunkt som forrige gang du hadde Elite.
    Pass på eventuell CT-opptjening som nevnt over her.
    Kan jo nedgradere til Premium igjen etter noen mnd. Vil tro du har lite behov for statuspoeng etter at du har klart LTG :)

5. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Vet du (eller noen andre) om det også gjelder dersom man ikke har hatt Amex Elite de siste 12 månedene?
    Antatt jeg har fått statuspoengene i desember for noen år siden, betyr det at jeg må vente 11 måneder dersom jeg for eksempel får ny Elite kort i januar?

CKe liker dette
  6. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Ser ut som det kan være litt forskjellig fra person til person. Det under er klippet fra en annen tråd.
    upload_2023-7-1_23-49-16.png

Brukernavnet and themichael like this.
  7. Ehaa

Ehaa Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for god hjelp! Jeg mottok statuspoengene omtrent med en gang, så dette gikk jo lekende lett. Kan jeg miste poengene når jeg avslutter Elite, eller er det like greit å avslutte med det samme og nedgradere til Premium for å slippe den ekstra utgiften?

8. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Du mister ikke poengene, men i anstendighetens navn kunne du kanskje spandert på et par måneder for å ha fått statuspoeng som ville kostet deg 20.000 kroner å kjøpe hos SAS direkte..

OyvindN, Frode789, mrt and 2 others like this.
  9. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,572
    Bonuspoeng:
    93
    Håper Amex endrer til å utbetale statuspoengene månedlig istedenfor årlig.

Gode tilbud som blir misbrukt har en tendens til å forsvinne, så liker heller ikke at slikt blir promotert her.

OyvindN, Frode789, Henrik and 11 others like this.
  10. Jan Fredrik

Jan Fredrik Veteran

Likes mottatt:
    1,723
    Bonuspoeng:
    113
    Enig, fungerte fint slik det var med SAS MC tidligere.

Frode789, DanH and Kjetil L like this.
  11. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    4,203
    Bonuspoeng:
    113
    Det var faktisk en veldig god idë! Håper de gjennomfører noe sånt.

12. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113
    ^^en sånn løsning hadde antakeligvis vært enklere for oss kunder å forholde seg til også.

"Når kommer poengene"
    "jeg husker ikke når jeg fikk de i fjor"
    "hjelp!! Jeg har akkurat startet ny periode hos SAS og Amex poengene kom ikke med en gang. Tenk hvis de ikke kommer..."

Kjetil L and jgroneng like this.
  13. FlyMCO

FlyMCO Senior Medlem

Likes mottatt:
    794
    Bonuspoeng:
    93
    Litt av hoved-salgs-slagordet til AMEX-Elite er vel at du alltid er "garantert sølv" status.
    Og det funker bare ved å gi oss 20.000 poeng med en gang.
    Nedgrader med en gang hvist du ikke tjener penger på å ha et Elite kort.
    Du skal alltid "tjene" på å ha et kredittkort. Hvist ikke så er ikke dette hobbyen for deg.
    Å tyne litt penger av AMEX,ofte omtalt som et av "verdens mest kyniske og grådigste" selskap skal du ikke skamme deg over,men være stolt av.

Last edited: 05. juli 2023
    themichael and pongi13 like this.
  14. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,962
    Bonuspoeng:
    293
    Man får ikke nedgradert før det har gått 62 dager.

15. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Låner denne. Trodde jeg var ferdig med Gull/Diamant men siden jeg er på år 6 (Lifetime Gold) vurderer jeg å prøve meg på Gull i denne perioden også. Jeg mangler 7301 statuspoeng eller 18 flygninger og min periode er ut september. Amex Elite fikk jeg poengene fra i januar 2023 så det er ikke mer å hente der.

Har noen tips til en reise i September fra Haugesund/Stavanger/Bergen som kan sanke 7301 poeng i September? ;) Eller er det andre måter å jakte status poeng?

16. mrt

mrt Senior Medlem

Likes mottatt:
    927
    Bonuspoeng:
    113
    DnB Saga med spend på 100000?

Skarven liker dette
  17. geirh

geirh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    18
    Med disse Plus Bio-billettene så vil vel de fleste t/r-billetter ut av Skandinavia med minst en mellomlanding hver vei gi deg nok poeng.

18. holmen

Likes mottatt:
    64,734
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg flyr OSL-SVG-TRD-OSL med Plus Pro Bio, og får 5.586 poeng. Så det bør være greit å finne en rundtur som dette som kan gi enda litt mer poeng.

Skarven liker dette
  19. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror du bør søke Amex Elite AZAP + du bør bestille en Tur Retur GDN med 6 segmenter på SAS Plus Bio med fullflex, altså den dyreste billetten på SAS som redningsplanke i tilfelle poengene fra Amex ikke dukker opp i tide. Hvis du booker SAS Plus Bio fullflex innen 22 September om mulig også er billetten refunderbar, så hvis poengene fra Amex dukker opp innen den datoen, så er det bare å sende billetten inn for refusjon og jobben er gjort.

Hvis du må fly fordi poengene ikke kommer på bok innen da, så må du ta flyvningen og hente de poengene du kan der, også må du kjøpe resten på en eller annen måte, så her ville jeg ha gjort det som gjøres må for å sikre LTG, det er jeg ikke i tvil om her!

Last edited: 05. sept 2023
    Skarven liker dette
  20. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg siterte @Ehaa , det er hans sak innlegget gjelder. @Skarven begynte å snakke sin sak uavhenig av @Ehaa så du må følge med på hvem jeg siterer her slik at du ikke bjeffer opp feil tre her o_O

Skarven liker dette

Del denne siden