Bergen – Beijing - Bergen med Lufthansa CRJ 700 og A380, Business class

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ruby, 30. sept 2013.

  1. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,784
    Bonuspoeng:
    183
    Her kommer et reisebrev fra ferietur til Beijing med Lufthansa i Business Class

    På Lufthansa sine nettsider kom jeg over til dels meget rimelige billetter i Business Class til flere destinasjoner verden over, jeg koblet raskt at Lufthansa flyr Airbus A380 til en del destinasjoner, etter en rask avklaring på hvor LH bruker disse flyene falt valget på Beijing da jeg trives godt i Asia.
    På Lufthansa sin nettside ble det opplyst at det var full uttelling av bonus poeng men at setevalget måtte foregå ved innsjekk, ble jo litt betenkt da, for jeg lider av den syken av at jeg ønsker selv å velge hvor jeg skal sitte, så jeg kontaktet mitt faste reisebyrå i Egersund.
    Jeg har tidligere foretrukket å benytte reisebyrå dersom prisen ikke er vesentlig høyere, da får en personlig service, noe jeg verdsetter. Fikk rask på plass tilbud på tilsammen 500,- NOK dyrere enn henholdsvis LH's nettside og Travellink, men hun på reisebyrået fikk også booket seter med det samme, så da var valget mitt enkelt.
    Reise rute ble seende slik ut:
    BGO - FRA LH 873, sete 4A og 4D
    FRA - BJS LH 720, sete 15A og 15C
    BJS - FRA LH 721, sete 11A og 11C
    FRA - BGO LH 872, sete 2A og 2D
    [​IMG]
    Avreisen ble denne gang fra byen litt lenger nord, Bergen, årsaken til dette var logistikk tilpasninger ifm barnevakt, avgang ut fra Bergen ble 06:35, dette for å få god tid på utreise, terrassen på T2 i Frankfurt skal besøkes, det skal tas bilder, inntrykk skal inntas, bearbeides og nytes og jeg regnet med at mitt reisefølge også ønsket en lynvisitt inn til Frankfurt by før avgang videre til Beijing som var 17:15.
    Visumsøknader og pass ble sendt avgårde til Visumservice i begynnelsen av mai og kom tilbake allerede etter 6 dager, lynrask service.
    På avreisedagen ankom vi BGO 05:00, tidlig ute som vanlig når jeg skal langt, Selv på dette umenneskelige tidspunkt var der lange køer i innsjekking.
    [​IMG]
    I Business innsjekkingskranken var det kun en passasjer og han var ferdig da vi kom fram, dragen bak disken var ikke noe morgenmenneske, det første hun bemerket var at jeg egentlig skulle ha satt på bagasjetagger selv før jeg kom til henne…, hun glemte å sette på Priority tagger på våre to kofferter, noe jeg ikke fikk med meg før siste koffert startet ferden. Dette turte jeg ikke å nevne det til henne…
    I Sikkerhetskontrollen var det helt fullt, tiltros for dette var vi igjennom på 15 minutter.
    På BGO var der denne morgenen 7 utenriksavganger før 07:00, så vi avventet litt i innenlands terminalen, reisefølget tok seg en halvtimes blund i liggestolene ved vinduene mot nord mens jeg kikket meg lit rundt, før vi ruslet videre mot utenlandsterminalen og taxfree. Vi var akkurat passert kassa i taxfree da boarding ble annonsert fra gate 21a, noe som betydde fjernparkert fly med tilhørende busstur til flyet. Jeg misliker egentlig slike busstransporter.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vell ombord i D-ACPH som er en Canadisk bygget Bombardier CRJ 700 fant jeg plass i sete 4D, siden dette var Business var F setet ledig så toseteren var bare min. Vi rullet ut mot rwy 36 på rutetid, lineup
    [​IMG]
    og av gårde bar det, på denne typen fly hvor motorer henger bak er det er så stille langt framme i cabinen at du hører faktisk dekkstøyen når du kommer opp i litt fart, ganske uvant opplevelse når 9,5 av 10 flyturer er med 737 eller lignende.
    [​IMG]
    Under oppstigning var der en kar lenger bak som hadde fått makk i ræven eller noe sånt, han klarte faktisk ikke sitte i ro i setet sitt, han drev å styrte opp i hylla og skulle hentet noe, han ble bestemt men høflige bedt om å sette seg ned «øyeblikkelig» men trengte flere beskjeder før han lystret, at det går an å være så tomlete i skolten er jo bare helt utrolig.
    Vell i marsjhøyde ble gardin mellom Economy Class og Business Class trukket for, så startet de hyggelige flyvertene servering av drikke, jeg valgte Orange juice og øl (warsteiner)
    [​IMG]
    Jeg har hatt flere flygninger med LH i Business Class og dette er den eneste flighten jeg har opplevd at mandlene ble server i glass, delikat J
    Like etter kom mat som besto av ost, skinke, eggerøre, yoghurt med müsli samt ett varmt rundstykke.
    [​IMG]
    Frokost ble inntatt i rolig tempo sammen med litt kaffe, og deretter ble smulene skylt ned med Warsteineren. Fantastisk start på dagen. Turen ned gikk ellers rolig og greit.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vi landet før rutetid og ble som vanlig parkerte på fjernparkering.
    Da vi ankom terminal 1 gikk vi direkte til togstasjonen på andre siden av veien
    [​IMG]
    og tok toget
    [​IMG]
    I Frankfurt, der gikk vi gatelangs i et par timer før vi slo oss ned på en pub for en øl og ble sittende der i en times tid å kikke før vi tok toget tilbake til FRA.
    [​IMG]
    Det er da noe som er bedre i Norge slo det meg, på turen til og fra Frankfurt by var togmateriellet et gammelt og meget slitent diesel tog med svært lav komfort.
    På FRA tok vi så en runde og kikket i Worldshoppen til LH, flotte kofferter de har der, så gikk vi en tur bort på T2 og uteterrassen, reisefølget hørte ordet «ute» og det gnistret i øynene hennes, hun tenkte nok at hun skulle få røyke seg kraftig opp før turen til Beijing, men for egen vinnings skyld kommenterte jeg ikke noe, en må veie sine ord og røyk ble hun uten ennå en god stund, men berga seg senere i gasskammeret før security.
    Jeg fikk nå slått i hel en time på terrassen, og jeg fikk bla sett LH`s helt nye Boeing 747-8.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Etter dette ble kursen satt mot T1 og gate C16 hvor vi innkvarterte oss på Priority loungen i 2 etg, her fant vi forfriskninger samt litt å spise.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Islending, KristianSk and tommy777 like this.
  2. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,784
    Bonuspoeng:
    183
    D-AIME skulle fly oss til Beijing
    [​IMG]
    Etter en stund fant vi ut at gate var endret til C15, da ble det forflytning bort til tilhørende Priority lounge C14-C15 som også har direkte boarding fra loungen noe som betyr at du slipper å kjempe i køen sammen med 400 andre svette passasjerer.
    [​IMG]
    På gate 14 sto der en 747-400 som hadde Shanghai som destinasjon med avgang 5 minutter etter oss.
    Boarding startet 16:45 og jeg var nr 2 som bordet, fant raskt fram til sete 15A og C.
    Rad 15 er en bra rad på Lufthansa sine A380, her har du en blå gardin bak setene slik at du får litt mer privacy, samtidig er du litt bak i cabinen slik at du får med deg det som skjer framfor i cabinen, så plasseringen var helt topp.
    Etter å ha funnet oss godt til rette i setene tok det en stund før Champagnen kom, det var en Duval Leroy Brut, den var god når den først var i hende og da var det bare å sitte der å nyte stunden, påfyll ble det også tid til.
    [​IMG]
    Det slo meg når jeg satt der at vingeflaten på dette flyet er bare helt enorme, monster vinger.
    Utdeling av meny og påfølgende servering av drikke startet når vi var kommet opp på marsjhøyde.
    Jeg for min del bestilte en gin/tonic og ett glass rød vin, vinen var en «Peter Lehmann Mudflat Shiraz 2006» en Australsk som ikke sto på menyen, den var kjempegod.
    [​IMG]
    Etter 3 runder med servering av drikke kom forretten, Aniseed favored salmon, marinated soy tomato, potato and cucumber salad,Tandoori chickend with couscos, almond and bell pepper cream, mint yoghurt og Raz el hanout and herb salad.
    Det ble servert på et fat med flere rom, ganske flott dandert, meget bra presentert.
    [​IMG]
    Til middag var det 3 retter å velge i, jeg valgte Lufthansa classics, som i Juli var Hungarian Goulash of beef, Summer vegetables and buttered Noodles, det smakte meget bra.
    [​IMG]
    Til dessert ble det ost og mer av den gode rødvinen.
    [​IMG]
    Når det gjelder menyen i seg selv, papirformatet, samt innholdet i denne så synes jeg at Thai i Business har bedre presentasjon i menyene og ikke minst bedre utvalg av mat, presentasjonen av maten var i samme klasse, dvs begge har et forbedringspotensial her.
    Da klokka passerte 20:00 Frankfurt tid begynte betjeningen å stenge ned «butikken», arrivals card ble utdelt, disse ble straks nøye utfylt, jeg har en dårlig opplevelse fra Thailand friskt i minnet, da hadde jeg glemt å fylle ut den ene siden på kortene og med 3 unger på lasset ble det mye svett skriving på 5 kort i immigrasjons kø og det vil jeg ikke oppleve igjen.
    Når klokka var 21:00 FRA tid, var de fleste dypt inne i filmer, musikk eller drømmeland mens jeg satt der å blomstret.....
    [​IMG]
    [​IMG]
    Og rotet gjennom alt som kunne rotes i, dette er jo alltid en spennende aktivitet.
    [​IMG]
    Jeg klarte imidlertid få meg ett par timer med blund jeg også J
    I underkant av 2 timer før ankomst startet morgen ritualet, lys ble forsiktig slått på og servering av drikke og frokost tok til, 2 valg til frokost, hvor valget falt på eggerører, pølse, potet samt rundstykker og syltetøy.
    [​IMG]
    Vi landet på rutetid, sikten på BJS var svært begrenset PGA tåke så det var ikke mye å se før hjulene tok bakken. Etter kort taxi parkerte vi på gate.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Terminal 3 I Beijing er enorm, stor og luftig, rett og slett et fantastisk stykke byggverk.
    [​IMG]
    Turen gjennom passkontroll gikk meget raskt og greit, så bar det videre til togstasjonen.
    [​IMG]
    Toget knytter sammen de 3 bygningene som utgjør Terminal 3 og avstanden med tog er i underkant av 2 kilometer til ankomst/avgangshall/bagasjeutlevering.
    Bagasjen kom ikke raskt på båndet, kanskje pga manglende priority taggs, men da den var kommet, bar det videre gjennom tollen hvor noen ble tatt ut til stikkontroll som innebar skanning av bagasje.
    Vår sjåfør fra hotellets Limousine service sto strategisk plassert rett utenfor med navneplakat og tok i mot oss, det ble førts en lynvisitt i minibank for å hente noe Yuan.
    Bilen vi ble hentet i var bra, en Audi A6L, vann og kluter lå klart i bilen, bra service J
    [​IMG]
    [​IMG]
    Etter innkvartering var det tid for en aldri så liten Cowboy strekk.
    Rommene var helt greie, hver ettermiddag kom betjeningen innom for å sjekke rommet, trekke for gardiner og legge dynen klar for entring av seng.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Vindu til gulvet gir bra utsikt.
     
    Islending, KristianSk and Henning like this.
  3. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,784
    Bonuspoeng:
    183
    Lørdag ettermiddag begynte det å regne kraftig, og på nyhetene kunne de melde om at dette var den verste nedbøren på 60 år, vanlig monsun synes nå jeg da med sammenligning mot Thailand, men det var vist mye utover normalen til Beijing å være.
    Fikk sett Silkemarkedet
    Den forbudte by
    [​IMG]
    Jingsha Park som bilde over er tatt ifra, i denne parken kom vi over en liten gruppe kinesere som hadde morgen gymnastikk og en annen gruppe som spilte Yueqin, en slags gitar som lager typiske kinesiske toner, et magisk øyeblikk var det.
    Beihai Park, en helt fantastisk park å vandre rundt i.
    [​IMG]
    [​IMG]
    og Yuyuantan Park, like fantastisk som Beihai Park.
    [​IMG]
    Park og hageanlegg er noe Kineserne er kjempegode på.
    Sommer palasset, som også er et sted som anbefales et besøk.
    [​IMG]
    Ghost street
    [​IMG]
    Wangfujin night marked
    [​IMG]
    Besøkte byen nord for den forbudte by, mange av de særegne Hutongene samt utallige besøk på Wangfujin handlegate…
    I Beijing finnes det mange svære kjøpesentre med merke butikker i haugevis.
    Utenfor hotellet vi bodde på lå der 6-7 bilbutikker i sjiktet luksusbiler.
    Min favoritt: [​IMG]
    Tur til den kinesiske mur ved Mutianyu fredag.
    Bestilte egen tur for å slippe tvangs besøk på markeder og det som verre er, sjåfør og guide hentet oss 07:30 i en sort kinesisk bil med navn "Red flag" greit kjøretøy det.
    Var framme litt før 09:00 og tok to seters kabelbane opp til vakttårn 6
    [​IMG]
    Naturen her er vill, frodig og meget vakker, vi brukte i overkant av 3timer oppe på muren og gikk en distanse på 32 vakttårn.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Etter dette tok vi en bob banen ned til parkeringsplassen.
    Vi droppet besøk til Ming gravene og tok en isteden en tur innom OL arenaene fuglerede og det firkantete basseng greiene som jeg lurer på kalles Kuben.
    Så ble det besøk på lokalt te hus hvor vi fikk forklaring om virkning samt smaksprøver av at stort antall ulike te varianter, meget spennende.
    [​IMG]
    Etter dette ble det lokal lunch på en bra lokal restaurant, fikk to ulike hovedretter og noe fantastisk god kål med hvitløk og soysauce samt grønnsaksuppe.
    Dette ble en ubeskrivelig bra og opplevelsesrik dag for oss.
    [​IMG]
     
    Islending and KristianSk like this.
  4. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,784
    Bonuspoeng:
    183
    På hjemreisedagen ble det tidlig revelje, opp 05:30. Lett frokost i loungen i 15 eg, før avreise til Beijing int airport. På retur transport gjorde jeg det samme som på turen til hotellet, bestilte transport fra hotellet sin Limousine service, enkelt og effektivt J
    Det var meget stor trafikk på motorveien til flyplassen denne morgenen, jeg hadde sagt at jeg ønsket å være på flyplassen til kl. 07:30, og sjåføren gjorde stor innsats og han var meget løsningsorientert slik at vi skulle ankomme Terminal 3 til planlagt tid, alle veiens felt ble benyttet også service feltet helt mot høyre som ble mye brukt, vi for forbi alt som sto i kø og vi ble sluppet av på Terminal 3 klokken 07:30 «on time».
    [​IMG]
    Passe bra kø på Economy innsjekk og ingen kø på Business.
    [​IMG]
    Avlevering av bagasje som nå plutselig besto av 3 kolli, var gjort raskt unna.
    Må bare skryte av dama bak skranken, utrolig smilende og godt humør på henne.
    Så ble d litt aktivitet med kamera
    [​IMG]
    [​IMG]
    Turen gikk så videre med toget til E gatene. Rakt og greit gjennom både passkontroll og sikkerhetskontroll.
    Så var d å bruke opp Yuan i taxfree, noe som gikk overaskende lett. Parfyme til reisefølget og litt til meg også, du verden så bra.
    [​IMG]
    Etter dette bar det opp i Air China sin Business lounge hvor vi slappet av inntil det nærmet seg boarding.
    [​IMG]
    Boarding var startet da vi ankom gate E9, stor kø på Economy, ingen kø på First og Business, så vi fløt elegant forbi køene og direkte om bord hvor vi fant plass i sete 11 A og C. Her sitter du foran vingen og dette gir bedre sikt på dagflighter.
    Det gikk for lang tid fra vi hadde satt oss ned før Champagnen kom, samme sort som på turen til Beijing.
    [​IMG]
    men 5min før pushback ble glassene samlet inn, så her synes jeg de forhastet seg en smule, med det resultat at jeg måtte styrte ned halve mitt glass og hele reisefølget sitt glass, boblevann kan jo ikke gå til spille.
    Under oppstigning til marsj høyde måtte de 2 ganger be folk om å sette seg, er det virkelig mulig, den sommeren opplevd jeg dette hele 3 ganger.
    Etter nådd marsjhøyde på 36000 fot, startet servering av drikke, igjen 3 runder med drikke før lunch ble servert. Gin-Tonic og vin på meg.
    [​IMG]
    Til Lunch, startet servering av forrett, 3 retter å velge i, etter vi på rad 11 hadde blitt servert var det tomt for et av valgene, det er for dårlig.
    Reisefølget valgte Cajun Chicken with olive Tapamade and mixed pepper sticks.
    [​IMG]
    Jeg valgte Prawns with sweet potato
    [​IMG]
    Til lunch var det ekstra hvit vin utover det som sto i menyen, vi valgte begge sistnevnte som var en Reiseling, disse pleier å være så frisk å sprudlende på smak, akkurat slik som jeg følte meg når jeg satt der å skrev reisebrev på IPAD'en.
    På neste runde - hovedretten var det også 3 retter å velge i.
    Valget falt på Tenderlion for oss begge
    [​IMG]
    Som ble akkompagnert med en Chillensk Don Max Reserva Blend, Vina Errazuriz rød vin
    [​IMG]
    Avslutning med dessert mer rød vin.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Samt kaffe
    [​IMG]
    Å rødvin…
    Her er bilde fra bakre Business Cabin.
    [​IMG]
    Fremre Business cabin
    [​IMG]
    Etter jeg hadde sett filmen "safe house" holdt jeg på å gå inn i drømmeland, men hørte at der var noe på gang, det ble disket til med lett servering av sandwich, kaffe og annet leskende.
    På samme tidspunkt klarnet det opp utenfor og vi kunne se steppene i Russland.
    Da dette var dagflight var blenderne oppe hele veien og betjeningen var meget oppmerksomme, de kom rundt hele tiden med drikke samt for å høre om alt sto bra til med oss.
    1 time og 20 minutt før landing på FRA ble det middag, 2 retter å velge i, kald and eller Sweet & Sour kylling, litt kjedelig mat i denne sammenhengen.
    [​IMG]
    Var begynt å bli tørst så til middag falt valg av drikke på en Warsteiner. Middagen var akkurat ryddet av veien da nedstiging startet.
    Vi landet 20 min før rutetid som var 14:45. Det ble lenge å vente på turen videre til BGO kl: 21:15.
    Turen til BGO gikk på rutetid, 3pax på Business, overbooket fly og noen måtte stå igjen. Maten på denne turen hadde sterkt innslag av fisk og var rett og slett ikke godt.
    [​IMG]
    LH i Business er et bra produkt, men hadde egentlig forventet litt mer stil over måten maten ble presentert på. På grunn av innstillingen til FA, var service bedre på retur flight enn tur flight.
    Den beste mat presentasjonen var som jeg nevnte, forretten på LH 720.
    Setene hos LH i A380 var bedre enn jeg forventet, jeg fant god liggestilling slik som i en stress less.
    Synes forøvrig at plast chassis på setene er 20cm for lavt, dersom dette hadde vert høyere ville det gitt noe mer privacy slik som blant annet setene i Thai sine A345-346.
    Å reise i Business med Asiatisk selskap gir et mer eksotisk preg etter min smak og jeg hadde valgt Asiatisk og til og med Thai før LH selv om Thai kan være litt mer "slurvete" og noe overfladisk på service siden.
    Ellers er Kina og Beijing et sted som er meget verdt et besøk, mye å se og oppleve. Du trenger omkring 7 dager for å få med det meste, da er du sliten av alle inntrykkene.
    For de som liker videoer, så er video er lagt ut påwww.youtube.com/user/ruby1968l/videos
     
    bern747, Fly med oss, Kjakan and 8 others like this.
  5. pgaa

    pgaa Bygdetulling

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    969
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for strålende LH-rapport. :)
     
  6. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Super rapport :) Fikk virkelig lyst å fly 380 igjen.. Jaja blir ikke denne ferien, så da satser jeg på ferien i marsj.

    Hvordan var catringen ut av BJS sammlignet med FRA?
     
  7. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Tusen takk for en veldig bra rapport!
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fytti katta, det var bare en helt stråååååååålende rapport. Håper vi får mer fra den kanten.
     
  9. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Flott med masse bilder. Virkelig bra.
     
  10. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for et kjempeflott reisebrev!
     
  11. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    flott reisebrev, men lurte på hvilket hotell du var på ?
     
  12. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,784
    Bonuspoeng:
    183
  13. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
  14. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er hva jeg kaller en skikkelig rapport!
     
    Last edited: 16. okt 2014
  15. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,784
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk skal du ha :)
     
  16. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for turen.
     
  17. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,761
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for flott rapport! Så ut som en behagelig reise! :)

    Merker jeg savner tilbake til Beijing, absolutt en by jeg skal tilbake til -- skal bare passe på å ikke reise dit på vinteren igjen når smog-helvetet er på sitt verste.
     
  18. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Suverent skrevet og informativt og fint. Flotte bilder. Her har mange noe å lære :) :) :)
    Takk for titten :D :D
     
    Ruby liker dette
  19. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,784
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for det :)
     
  20. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,933
    Likes mottatt:
    6,784
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for fine ord :)
    Lengter litt tilbake når jeg nå kikker igjennom rapporten...
     

Del denne siden