Starter et lite minireisebrev fra det som forhåpentligvis blir en fin langhelg i Berlin. Tanken var å starte skriveriet fra loungen før SK4723 skulle fly oss ned. Men så rookie mistake, har glemt pass! FR24 melder om en forsinkelse på 45 min, så jeg har hoppet på flytoget hjem hvor junior er utkommandert til å møte på perrongen. Bestefar skal gjøre QA på at han har med rett dokumenter. Så får en krysse fingrene for at denne turen går bedre enn starten. Kommer vi oss til Berlin blir det mange gode restauranter, og konsert lørdag kveld med Smashing Pumpkins. Oppdateringer kommer fra tid til annen
Junior leverte pass på stasjonen og kom meg over på flytog i motsatt retning fire minutter senere, så da er det nok en gang avreise mot OSL. ETA her 18:09, men tikket akkurat inn den forventede meldingen om flight delay, ny avgangstid 19:10 så dette går supert! Fruen løpende oppdatert der hun sitter å drikker vin i gulloungen så skilsmisse virker også å være unngått.
Tilbake i gull-loungen, og nå smaker det med litt avkjølende drikke! Ny personlig rekord her på flyplassen, fra flytoget ankom til jeg entret loungen. 06:43:15, litt under syv minutter inkludert Security er ikke å forakte! Nå blir det spennende å se hvor mange ganger vi må vise pass underveis.
Ja, var det første jeg tenkte da jeg innså forglemmelsen, men så plutselig er det strengere tider på grunn av EM eller noe, nå er vi uansett sikret adgang
Ble selvsagt spurt om pass omtrent like mange ganger som en gjennomsnittstur med T-banen, men slapp å sitte og svette på flyet for eventualiteter. Fin flytur ned til BER, og ny flyplass i lista. SAS bød på kyllingsalat og assortert drikke underveis. Landet samtidig med solen. Når vi hadde klarert terminalen var det inn i en Uber, 50 EUR for turen inn til byen.
På grunn av fotball EM er hotellprisene i Berlin hinsidige i forhold til hva jeg forventet da jeg kjøpte konsertbillettene. Hotellet jeg bodde på sist jeg var i byen var ikke snauere enn å skulle ha tregangeren det jeg betalte da (riktignok rett før covid, men dog). Endte på Select Hotel The Wall. Her var det nok også tregangeren men da fra et lavere utgangspunkt. Grei innsjekk og fikk et stort rom i første etasje, tilrettelagt for rullestol, med sittedusj og det som trengs om en føler seg skrøpelig etter en tur i byen.
Dessverre hadde min partner in crime, aka fruen, pådratt seg en kjip forkjølelse og på vei ned til BER dertil tilhørende tette øreganger. Så ved ankomst til hotellet gikk hun raskt ned for telling. Et mørkt hotellrom var ikke det som fristet mest (enda) så jeg regrupperte kropp og sjel rask og tuslet ut. Over gaten fant jeg en tapasbar, og der hadde de både øl og mat. Viste seg at Spania spiller mot Italia i fotball. Antar benevnelsen tapas-restaurant betyr at jeg ikke bør være for pizzavennlig om Italia skulle utligne. Enn så lenge har jeg fulgte med nok til at jeg ikke har en anelse om hvem som er hvem på storskjermen de har rigget opp. Men god øl har de her, så går nok bra.
Mon tro om kampen er over? Plutselig var det nesten tomt her og reklame på skjermen. Antar at det beste laget vant, eller at det nest beste laget jukset seg til seier, eller at ingen av de var noe særlig gode slik at de ble enige om å «være enige om at de var uenige» om hvilket mål ballen hørte hjemme i, slo hverandre forarget på skulderen og gikk for å ta seg en øl.
Fredag morgen i Berlin, Select bød på standard hotellfrokost, kan ingen smart fortelle disse hotellmenneskene at eggerøre laget på eggepulver ikke er menneskemat? Tok en liten tur rundt hotellet etter å ha spist, mye gøy å titte på her. Vurderte en selvkjørende Trabi tur, men usikker på om vi var slanke nok/ ville fått plass alle fire. Og selvsagt Ampelmann: Fant også litt mur:
Våre reisevenner ankom med første Norwegian flight, og trengte derfor kaffe. Etter å ha vekket dem litt tuslet vi rundt hjørnet til Checkpoint Charlie, gadd riktignok ikke stå i kø for å ta bilde foran sandsekkene og knipset heller køen for å ta bilde. Derfra tuslet vi opp til Brandenburger Tor. EM gjorde at det var masse sperringer overalt, så fikk ikke stukket hodet inn i DZ Banks bygning ved siden av for å titte på Frank Gehrys arkitektur. Rakk også en tur gjennom Holocaust Memorial Derfra trasket vi videre mot muren, men ble distrahert av behov for skygge og litt å drikke. Av og til er det viktig å prioritere, så rakk ikke helt frem dit vi skulle denne gangen, men ingen sure miner.
Reisefølget er restaurantconciergen denne gangen, og hadde booket bord for lunch på den italienske restauranten Bocca di Bacco omtrent rett rundt hjørnet for vårt pitstop. Ble en veldig bra lunch med god drikke og pasta som scorer høyt.
Flott tur, dere ser på alle de «riktige» stedene ser jeg! Dere burde tatt en trikketur til https://www.gedaechtniskirche-berlin.de/ … rester av en kirke som ble utbombet og den nye kirken som ligger ved siden av. T-skjorte med Ampelmann kjøper du på flyplassen.
Der har jeg faktisk vært ved en tidligere anledning gjenbesøk er ikke uaktuelt, men må jo huske å spise og drikke når en er på tur også, snart åpner The Curtain Club!
Litt spesielt, utenfor den kirken var det julemarkedet som en varebil kjørte inn i for noen år siden og nå er det betongblokker og sperringer «over alt». Det er minneplater over hver av de drepte.
Restaurant for aftenen var POTS, vegg i vegg fra baren Tartaren var kvelden vinner om man ser bort fra vinene. Signaturrettene, POTS take på kjøttboller var bland og skuffet. Vinkelneren viste seg imidlertid å være en hyggelig fyr med masse kunnskap, han guidet oss til to supre rieslinger. Vår nye venn anbefalte også en vinbar som skulle være helt super, så etter måltidet hoppet vi i en taxi dit. Det viste seg dessverre at stedet var eid av en østerriker, og en haug feirende fotballfolk var alt på plass for å feire at de slo Polen. Allikevel nok plass her tenkte vi, men fikk så beskjed om at stedet var tomme for glass, så vi måtte gå med uforrettet sak.
Lørdag morgen var det ut på tur i regnet. Vi ble møtt i resepsjonen av guide Michelle. canadisk operasangerinne med side hig som guide, masse kunnskap som hun delte underveis. Hun tok oss med på en tretimers spasertur i bohembydelen Kreutzberg, etter et hastig nødkjøp av paraplyer. Mye cool streetart: Kunsten kommer ikke bare i bildeform men også som korkmenn: Gikk forbi dette stedet, kanskje her lokale IF folk henger? Valset forbi det som visstnok var den største punkscenen på 70-80 tallet. Det holdes fortsatt konserter her, så kanskje en annen gang….
Regnet ga seg etterhvert og vi begynte å bli trøtte i bein og strupe. Perfekt tid for en pitstop på den lokale markedshallen. Masse spennende utsalg av mat og snadder, samt streetfood og drikke. Fikk kjøpt oss noen spennende krydderier: Lokalt craftbeer bryggeri: Øl og litt snack:
Turen gikk videre til East Side Gallery, hvor vi tittet på forskjellige kunstverk laget på deler av muren. Og selvsagt det mest berømte: