Beste business class

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fridtjof, 07. april 2016.

  1. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    God formiddag!

    Dere som reiser mye foran i bussen: Hvis jeg ikke har poeng nok til å reise på first, men "bare" biz, hvilket selskap i Star Alliance skal jeg velge?

    Reisemål kan være hvor som helst, og jeg skal reise med dama så to seter i bredden ved vinduet er ikke krise.

    Kjør debatt!
     
  2. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Austrian, SAS og Swiss har best biz, etter min mening. Og jeg har prøvd Lufthansa, Austrian, Swiss og SAS i *A. Personlig opplever jeg kabinen til SAS som mer moderne og fresh enn Austrian og Swiss', men om man nå har lyst å prøve noe annet enn Skandinavisk så ville jeg gått for Austrian. Uten tvil.
     
    Larata and Fridtjof like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,702
    Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du får tak i seter, og destinasjonen er ok, ville jeg absolutt tatt SAS når man er sikker på å få ny konfigurasjon.
     
    Fridtjof and braathens safe like this.
  4. Darkcho

    Darkcho Senior Medlem

    Innlegg:
    1,185
    Likes mottatt:
    823
    Bonuspoeng:
    113
    Kun 2 A340 + den innleide som enda ikke er oppgradert. Gode muligheter med andre ord :)

    Anbefaler også SAS i Star Alliance, den nye kabinen er riktig så bra
     
    Fridtjof and braathens safe like this.
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,511
    Likes mottatt:
    6,284
    Bonuspoeng:
    113
    Henger meg på SAS supporten her, selv om jeg ikke har fått testet den selv enda. Men setene ser veldig like ut som de nye American Airlines har, og det synes jeg er beste biz over dammen. Dog ikke Star.

    Så SAS, ja. Sannsynligvis med Swiss på god andreplass.

    Selv om setene ikke er like private så synes jeg også United sin direkterute til NYC er fin. Jeg har brukt den flere ganger og vært veldig fornøyd med service om bord. Gode seter er det også.

    Lufthansa hadde jeg holdt meg unna.
     
    Fridtjof and braathens safe like this.
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,002
    Likes mottatt:
    2,000
    Bonuspoeng:
    113
    SK, LX, TK, UA, Austrian, LH- i den rekkefølgen
    Listen inkluderer ikke LO, da det i skrivende stund ikke er connections til WAW fra OSL.
     
    Fridtjof and braathens safe like this.
  7. SKDAAP

    SKDAAP Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Vet jo ikke hvor mange poeng du har tenkt deg å svi av, men Singapore Airlines og Asiana er mine favoritter. Air New Zealand og Swiss på delt 3.plass.

    SAS nye kabine er veldig fin og fresh. Servicen hos SAS holder desverre ikke nivå med de andre selskapene. Priority boarding som sjelden fungerer, champagne serveres i vannglass, ingen tallerken-servering men maten varmes i/på den tallerken/skål den serveres i. Altså, broccoli og kylling får samme temp og like lang TID i ovnen, sånt blir det ikke bra mat av.
    Føles litt "charter" noen ganger å fly med SAS...
     
    milehigh and Fridtjof like this.
  8. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    198
    Likes mottatt:
    138
    Bonuspoeng:
    43
    Har nok poeng til å fly hvor som helst, så kan i teorien komme meg på F til amerika. Tenkte bare at det kanskje holder med Business for meg som bare har sittet foran èn gang. Dama vil nok heller ikke sette like stor pris på F som meg, så da kan jeg like godt spare noen poeng.
     
    Fnate liker dette
  9. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,702
    Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet ikke hvilke charterselskap du flyr med, men de må jaggu ha en fantastisk premiumklasse :). Det er lenge siden jeg har flydd charter, men likevel...
     
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,511
    Likes mottatt:
    6,284
    Bonuspoeng:
    113
    Sun Trip har noe lignende.



    Sola bada och må bra... Med Sun-Trip varje daaaag
     
    Bdrag68, Baldrick, kiev and 3 others like this.
  11. SKDAAP

    SKDAAP Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Haha....det er mere servicen enn selve kabinen jeg tenker på. På ARN-HKG nå sist tok serveringen 3,5 time, og på spørsmål om det var normalt på SAS Business sier purseren at ja, det var det, ettersom det er en lang flyvning. Lang eller kort reise, skal jeg nå et møte et sted vil jeg gjerne jobbe litt ombord, og det gjøres mye bedre uten tallerken og bestikket i veien. Hos Singapore, Qatar, BA (kun fløyet First), Etihad, ja endda hos AirBerlin, der tilpasses hele servicen den enkeltes behov hvad gjelder tidspunkt for servering, og, ikke minst, varighet for serveringen... Kan det være fordi de har droppet vogn-servering og serverer som på en restaurant?
     
    milehigh and Schlandy like this.
  12. SKDAAP

    SKDAAP Nytt Medlem

    Innlegg:
    16
    Likes mottatt:
    21
    Bonuspoeng:
    3
    Hvis dere er "foodies" kan en tur til Singapore anbefales. I 2016 kommer Michelin også med en egen guide til Singapore, og her blir det nok et ordentlig stjerne-dryss :)
     
    Ursa liker dette
  13. RoadKing

    RoadKing Senior Medlem

    Innlegg:
    2,702
    Likes mottatt:
    2,038
    Bonuspoeng:
    113
    Har opplevd langtekkelig servering hos andre og, BA og Luftwaffe f.eks. Men når det er sagt. 3.5 timer er ganske mye, det har ikke jeg opplevd. Veldig uenig med purser på at det er vanlig.
     
    Ida liker dette
  14. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    2nd that med Lufthansa, på 3 separate occations. Verst var endog Swiss, de brukte virkelig år og dager, og siden de knappest snakket engelsk følte jeg ikke servicen var den beste. Men, det var en enkelthendelse, så man kan jo ikke dømme service ut fra én enkelt event.

    På ARN-HKG-ARN opplevde jeg service i et tempo som var meget passende. Det gikk ganske radig for seg, samtidig som jeg var imponert over hvor mye tid crewet brukte utenom serveringa til å prate med folk (som var interessert i det) om f.eks vin, mat, opplevelser og andre reiserelaterte greier. Både med damer og herrer. Personlig servicenivå langt over hva jeg har opplevd på Lufthansa-group (LH, LX, OS). Men kanskje det var en engangsting, har bare fløyet ruta 1 gang ;)
     
  15. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,183
    Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    113
    Grunnen til at Lufthansa og BA kan ta lang tid, er fordi mange av flyene deres har opp til over dobbelt så mange seter i Business som det f.eks SAS har.

    Jeg har ikke flydd SAS sin nye Business, men setet er jo siste generasjonen av det som Swiss, Austrian mv har hatt en årrekke (og veldig forskjellig fra det American har på sine 77W @Fnate).

    Det de alle har tilfelles (bortsett fra BA) er at du får ett lite høl å putte pedalene inni som av og til er såpass trangt at du mister blodsirkulasjonen :/

    Personlig er ikke setet det eneste som bør ligge til grunn for å velge en business class, servicen og hva som blir servert ombord er også viktig.

    På nattflygninger skal servering og lys være slukket etter 90 minutter, ferdig med det. Dersom noen bruker 3 1/2 time, følger de ikke prosedyre, ferdig med det. På dagflighter kan det jo ta lengre tid siden de aller fleste er våkne, men 3 1/2 time i en businesskabin på 37 mann er helt koko.

    Business i alle selskaper kommer veldig ofte an på crewet, det være seg BA, SK eller LH. SAS gjør ofte merkelige ting som feks. å beholde overhead skjermer på full guffe hele natta så masken må på. Lufthansa sine sjefsdamer digger å sette temperaturen på 40 grader så du våkner i ett basseng av svette. BA har ofte en skikkelig buruglefest i galley i biz og nekter ofte å dra ned gardinene på tomme seter (til og med i F der de kan lukke alle med ett trykk) på ettermiddags/kveldsflighter der man har dagslys til langt på natt.

    Hvem er best? Singapore Airlines -- uten tvil. Skulle jeg brukt mine hardt opptjente poeng på noen, må det være dem.

    Ellers er jeg enig i at Austrian leverer det mest solide produktet i biz av de som er nevnt over. Maten er beyond konge, businesskabinen er liten og intim på 767, de har også en konge kaffemeny ombord. I Star hadde jeg valgt dem over SAS any day. Personlig har jeg ikke noe problem med Lufthansa heller. De har endret menyen sin drastisk, har internet som faktisk fungerer (siden de ikke gir det gratis til halve flyet), de har Espressomaskin og andre etasje på 748 er meget bra og servicen er mye raskere siden de har separat crew der oppe.
     
    Ursa, milehigh, Edvard and 3 others like this.
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,511
    Likes mottatt:
    6,284
    Bonuspoeng:
    113
    Treg servering er en av årsakene til at jeg virkelig misliker BA sin A380. Notorisk 3-4 timer og det er ganske enkelt for lenge. Opp mot 3 timer... ideelt 2.5 burde holde i C. Ellers er ambisjonene til selskapet for høye.
     
  17. Xflipper

    Xflipper Senior Medlem

    Innlegg:
    821
    Likes mottatt:
    348
    Bonuspoeng:
    63
    Ser flere skriver austrian som favoritt her. Hvor er det lett og finne biz award biletter til? :)
     
  18. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    705
    Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    På long haul flighter prøver jeg alltid å velge sete i mini-kabinen i business. For eksempel bak First på Swiss sin A340, bakerst på andre dekk på Lufthansa sin A380 osv. Er som oftest egne crew som serverer disse kabinene, det er milevis forskjell på servicenivå og tid når det kun er to rader kontra ni å servere.
     
    ingie and Insomnia4u like this.
  19. Tore

    Tore Flydiot InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    268
    Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    SAS går før Swiss om det er A340 med Swiss. Begynner å bli bra slitne seter og dårlig IFE. Fløy SAS til og Swiss fra USA i nov/des og er ikke i tvil om at det blir SAS igjen. Allerede til uka faktisk.

    Men til høsten skal jeg prøve Austrian, det frister skikkelig!!
     
  20. Tore

    Tore Flydiot InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    268
    Likes mottatt:
    252
    Bonuspoeng:
    63
    Du rakk å svare samtidig som meg...
    Hadde 5A hjem fra LAX med Swiss i desember og syntes hverken sete eller IFE var noe særlig... God mat og service var det, men alt i alt syntes jeg opplevelsen og komforten var bedre hos SAS.
     

Del denne siden