Beste kredittkort strategi 2019

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 31. des 2018.

  1. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    75
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Hei!

    Ser det er kommet flere kort på markedet, Curve, Revolut, Amex fra SAS, Slutt på Payr + Shell kort. Er litt usikker på den beste måten å bruke de på.

    Noen som vil dele deres strategi for 2019? Min er (men endres vel etterhvert som jeg lærer nye tips og triks) :)

    Curve -
    Amex Premimun for 1 CT reise Star Alliance (Bruke Trumf medlemskort så Amex kort.)
    Revolut -
    SAS Mastercard - flybilletter hos SAS og utenlandskort pga 20 poeng pr 100.
    Shell MC - til det daglige
    Trumf Visa - alle handler hos norgesgruppen
    BN Visa - Kontantuttak i utlandet og flybilletter hos Norwegian.
    Payr - ? usikker hvilket kort
     
  2. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Payr, sas mc inntil 4000 pr 4. døgn, ellers trumf visa, etter det jeg har fått med meg.
     
    Wiolenze liker dette
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    1,847
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er allin på Curve og bruker det overalt hvor det fungerer, Saga MC er backup og det har også fruen et tilleggskort på.

    Jeg har Amex, men avventer bruk til Curve støtter det.

    Jeg kjører bruk primært mot Flying Blue Premium (diversifiserer pga «for mye» Eurobonus), men fordeler også bruk på Saga, VIP, Santander Flexi og Ikano Visa avhengig av bransjebonuser og til SAS MC når det er kampanjer. Målet er ellers å holde seg under 100’ på Saga frem til ny inntjeningsperiode starter på EB til sommeren, deretter kjøre opp til 200’ for maks statuspoeng. Shell MC er nå ubrukt, men nyttig å ha siden det kan gi 15 poeng både på EB og NCC.

    Litt PayR, Revolut og Vipps på siden avhengig av hva som fungerer.
     
    drsyk and Xflipper like this.
  4. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,428
    Likes mottatt:
    29,358
    Bonuspoeng:
    183
    Det viktigste, men helt sikkert det kjedeligste «tipset», er nok å betale ned saldoen til 0 ved forfall.

    Min strategi er 350k på Amex for 2xCT, minst 1 bevegelse på MC premium(Netflix) og så mange regninger som mulig på Payr.

    Ser på muligheten for å legge skattetrekk på Payr, 4000 hver fjerde dag. Ser ut som om det skal gå greit.
     
    drsyk liker dette
  5. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    hvis payr kommer med amexstøtte klarer vi 300k og 2xCT lett.

    et sidespørsmål er om payr teller som omsetning hos dnb, selv om man ikke får poeng. antar nei, men vet jo aldri.

    har ikke satt meg inn i curve og revolut enda, men ser ut til at shell mc blir sagt opp da det ikke lenger har noen hensikt. Får like mange poeng med dnb pb mc. sas mc blir med i 2019 så lenge det gir poeng med payr. Payr blir med så lenge det er mulig å få poeng/omsetning.
     
    Wiolenze liker dette
  6. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    TrumfVisa til det aller meste av regninger via Payr
    SAS Mastercard Premium for Plus/Business til prisen av Go, og 4000,- per 5 dager i Payr. (5, 10, 15, 20, 25, 30 i hver mnd.)
    Shell MC til diverse kjøp i butikk som ikke tar American Express
    American Express Elite for alle kjøp som kan gjøres med kortet.
    Blått Trumfkort hos Shell, Esso og NorgesGruppen.

    TrumfVisa, Shell Mastercard og SAS MasterCard er alle lagt inn i Curve, så jeg bare har med meg AmEx, Curve og det blå Trumfkortet i det daglige.
     
    jonss liker dette
  7. BDUflyer

    BDUflyer Medlem

    Innlegg:
    134
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    Er vel ikke noe stort poeng i å beholde Shell Mastercard når man uansett har SAS MC Premium? Begge gir jo like mye EB-poeng for vanlige kjøp.
     
    SAJblue and Storbaba like this.
  8. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    NB: Flybill. med SAS = Amex Elite som gir 30 EB, gir mer enn SAS MC Premium.
     
  9. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    1,847
    Bonuspoeng:
    113
    Et par poeng, som primært er gyldig hvis det blir vanskeligere å få kredittkort etter gjeldsregisteret:
    1) Shell MC har opptjening i NCC, om ikke viktig i dag, så kan ting endres
    2) Shell MC kan samles som Trumf, som er penger, og mer fleksibelt enn EBp (man da bare 10/100 EBp)
    3) SAS MC kan bli «forbedret»
    4) Trumf kan få andre interessante overføringspartnere (ikke sannsynlig)
     
    drsyk and BDUflyer like this.
  10. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Er det slutt på Shell MC+Payr? Hvorfor det?
     
  11. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    For mye misbruk og «smarte løsninger».
     
    pikarioh, dahlmath, NoLimit and 2 others like this.
  12. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,257
    Likes mottatt:
    22,012
    Bonuspoeng:
    183
    Shell mc gir jo faktisk like mye eb som Dnb Pb mc fra i dag :-(
    Og det uten kostnad. Så Shell mc har faktsik blitt et bedre kort utenom de andre fordelene som pb kortet har.
     
    drsyk and BendikHa like this.
  13. labben

    labben Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Heisann, jeg er nytt medlem.

    Hva menes med "Payr, sas mc inntil 4000 pr 4. døgn," Jeg skjønner Payr delen, men 4k pr 4 døgn???

    Ellers har jeg et tips angående AMEX, jeg ønsker ikke å betale flere tusen i kortavgift for Elite, ei heller premium. Har hatt DNB Platinum frem til nå.
    Men det jeg ser på hjemmesiden til AMEX er at hvis man velger Classic kortet, så får man fremdeles Companion ticket til 100K omsetning , velger man Premium så må man ha 150K omsetning....Go figure! Enkelt valg da
     
  14. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Dessverre gjelder kun denne CT for Europa.
    Så totalt uinteressant for mange.
    Payr er en betalingstjeneste(app) som lar deg betale regninger med kredittkort. I begynnelsen ga nesten alle kort poeng via payR. Mens nå er det veldig få igjen. Et av de er SAS master card.
    På SAS MC er det en begrensning som sier maks 4000 i payr/vips per 4 døgn. Noe som gjør det vanskelig(ere) og bruke. Store regninger kan jo deles opp, men mer styr er det en og betale i nettbanken.
    Velkomen til galskapen :cool:
     
    drsyk, SAJblue and labben like this.
  15. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183

    Hvis du kun ønsker halv pris på reise i Europa er classic det beste valget. Ingen tvil.:)
     
  16. labben

    labben Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Tusen takk for meget raske svar. Jeg var ikke klar over dette med Classic kortet og kun Europa, det er jo "ubrukelig" da ja. Da blir det Amex premium og SAS MC som dekker mye da via Payr. Hvor fant dere denne "klausulen" med Classic kortet?

    Ser noen har nevnt Curve, kanskje kan dette være noe hvis de får Amex support, da kan jo plutselig Elite og ha noe for seg grunnet mer EB poeng kontra Premium

    Og angående Payr, hva med DNB SAGA MC her, kan den belastes mer enn 4K pr 4?
     
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Hva CT til classic kan brukes til står forklart på siden til kortet.
    https://www.americanexpress.com/no/betalingskort/sas-classic/?intlink=no-no-hp-ca-sas-classic


    Rene DnB kort gir ikke poeng på bruk på payr. Har vært slik siden februar.

    Det er vel Trumf Visa som er det eneste kortet som gir poeng/trumf på payr uten strenge begrensninger pr nå. Men spørs hvor lenge det varer da virker å være ett kappløp om og (mis)bruke dette mens muligheten er der
     
    Last edited: 01. jan 2019
    Xflipper liker dette
  18. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Har curve kortet liggende klart til den dagen de begynner med Amex ;) gidder ikke begynne og bruke det før. Men vet det er fleresom bruker det og er veldig fornøyd.
     
    drsyk and labben like this.
  19. labben

    labben Nytt Medlem

    Innlegg:
    6
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1

    Syns jeg leste en plass at dette skulle være på plass snarest (curve + amex). Var en artikkel fra oktober. Er det gratis Curve kortet du har? Enkelt å få?
     
  20. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,121
    Likes mottatt:
    1,847
    Bonuspoeng:
    113
    Det lansert for betabrukere i UK, neste steg er full UK lansering, deretter resten av EEA. Det er nok neppe i Norge før sommeren.
     

Del denne siden