Beste kredittkort strategi 2019

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 31. des 2018.

  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Har tenkt litt på denne selv, refunderer Tesla depositum til samme kort eller som bankoverføring? Vurderer en model x og det kan få meg over 300k totalt i år, men hvis jeg avbestiller og plutselig mister de 30k i depositumomsetning er det kjipt
     
  2. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    De refunderes til kortet.
     
  3. SteemingHazard

    SteemingHazard Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    8
    Dette høres veldig interessant ut! Kan du være så snill forklare litt mer for meg hvordan akkurat det funke? Liksom din metode hver måned med Payr og Revolut. Takk
     
  4. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har vurdert å bestille en Full Flex billett langt inn i fremtiden nærmere nyåret om jeg ikke når CT nummer 2 for å flippe streken, så om jeg starter året med negativ telling på CT, så tror jeg at jeg vil generere større trafikk neste år, så da går det uansett :)
     
    Last edited: 01. mai 2019
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Det egentlig slik beskrevet i den posten.

    Legg til samtlige kort i appen. og begynn å belast dem... Paygoo og Trumfvisa er ute av gamet for min del, samt Widerøe kortet er inn... SAS TW låser kontoen din ved for mye Payr og Revolut, skjedd x antall ggr, så bruker ikke lenger til det formålet...

    Bakgrunn for kort og fintech:

    Anb. lese disse trådene:

    https://insideflyer.no/forums/threa...ay-og-andre-slike-tjenester-en-oversikt.9026/
    1 siden holder.

    Ved for mye fritid skum les denne:

    https://insideflyer.no/forums/threads/samletråd-curve-revolut-sas-tw-n26.12369/page-25#post-279927

    Lykke til...:)
     
    Grooo and SteemingHazard like this.
  6. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Planen min for 2019 er som følger:

    SAS MC Premium til absolutt alt og Payr. Enkelt og greit.
     
    joaquinn87 liker dette
  7. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Bare pass på å ha nok kreditt grense på MC`n :) og selvfølgelig å kunne betjene betalingen påfølgende.
     
  8. Braxze

    Braxze Medlem

    Innlegg:
    199
    Likes mottatt:
    72
    Bonuspoeng:
    28
    Hmm... Går vell greit 1 eller 2 ganger, men om dette blir en vane tipper eg kortet blir sperra eller at du mister CT. Risky business;)
     
  9. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    men kansellerte du dem etterpå? hva skjedde da?

    jeg lurer på hva som skjer hvis man reserverer 2 stykk med AmEx og får CT, men kansellere en av bilene etter hvert og når pengene refunderes står man med mindre poeng enn det man må ha til CT.. mister man CT da?
     
  10. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Har ikke kansellert ennå, men time will show.
     
  11. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    men hvis man mister poengene og CT... hva er vitsen med å kjøpe i utgangspunktet?
     
  12. joaquinn87

    joaquinn87 Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Jeg er ganske fersk i gamet. Det vil si jeg har kun brukt norwegian visa og flydd med Norwegian for cash points de siste årene. Fordi det er enkelt og greit. Jeg har ikke brukt Payr, curve eller revolut enda, men skal begynne med det nå.

    Tenker nå å bytte strategi fra billige norwegian long hauls til å gå for 1 CT (hele verden) med star alliance. Jeg har foreløpig kun 38k Eurobonus og medlem status.

    Strategien for 2019 blir som følger:

    - Banke inn 20k på widerøe kortet
    - 30k poeng for å bruke amex classic kortet i sommer (30k innen 15.aug)
    - Har bestilt trumf visa (er det best å bruke dette til alt av mat handling?)
    - Har bestilt Curve kort basic (gratis) for å teste, foreløpig kan jeg kun legge inn norwegian kortet her, så vet ikke helt hva jeg skal bruke det til enda.
    - Har åpnet payr konto, tenker å betale huslån og norwegian kort regning her evt, eller hva er best å bruke for å betale regninger her?
    - Må jeg også bestille sas amex premium og SAS MC premium, eller holder det med en av de?
    - Hva med Shell MC trenger man det? Jeg kjører ikke bil

    Trenger altså litt hjelp her, hvilke kort bør jeg kutte ut, og hvilket kort er best å bruke i det daglige forbruk for å oppnå CT ticket? Jeg bruker i utgangspunktet 100k i året, så må altså finne en måte å øke forbruket til 150k
     
  13. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Skal du bruke Payr for poeng må du ha SAS MC. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kun ha SAS MC men skaffet meg også SAS Amex Elite som jeg bruker mest mulig på de stedene jeg kan også betaler jeg Amex med SAS MC gjennom Payr.
     
  14. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    749
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    er det noe nytt? jeg finner ingen info om dette!
     
  15. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Kun for nye brukere.
     
  16. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Mener at dette var en kampanje som var målrettet mot de som har hatt Amex fra DNB. Skrevet litt mer om det SAS Amex Q&A tråden
     
  17. joaquinn87

    joaquinn87 Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er det noe vits for meg å gå for Elite, når jeg ikke regner med å klare 2 CT uansett? Skjønner at man får litt raskere poeng ved at man får 20EB per hundre istedet for 15EB, men forsvarer dette 4000kr i året for kortet?
     
  18. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer helt an på din økonomi kontra behovet for EB poeng. Om du regner på det så kan man gjøre en slags objektiv beregning. La oss si at du bruker kortet for 150000 kroner så du akkurat tjener en CT. Med Elite får du 5 EBP mer pr. 100 kroner, dvs. 30000 poeng vs. 22500 for premium, dvs. 7500 poeng ekstra.

    Om du bruker Trumf vekslingskurs for å verdsette de 7500 EBP du får ekstra, altså 1:15, så er de poengene verdt 500 kroner. Det vil si at om du går på KIWI og handler så du tjener opp 500 Trumfkroner så tjener du like mye EBP som å bruke 4000 på AmEx Elite. Det er klart at, litt avhengig av hvor mye frukt og grønt du kjøper og hvor flink du er til å utnytte Trippel Trumf, så skal du handle for et betydelig beløp hos KIWI for å tjene opp 500 Trumfkroner.

    Min egen vurdering er at jeg ikke behøver 2 x CT fordi jeg ikke klarer å tjene opp bonuspoeng nok til å bruke de på en bra måte, så da ser jeg ikke noe poeng i å gå for Elite.

    Det er også et tilleggspoeng at jeg reiser til Diamant i jobben, så jeg behøver ikke de 20.000 statuspoengene heller.
     
    joaquinn87 liker dette
  19. Kenneth82

    Kenneth82 Medlem

    Innlegg:
    153
    Likes mottatt:
    205
    Bonuspoeng:
    43
    Tja, det må neste du vurdere selv. For min del så kommer jeg aldri til å opparbeide meg 1 CT, men jeg har fått det for meg at jeg skal forsøke og få gullkort og da kommer de 20 000 statuspoengene fra Amex + 12 000 fra SAS MC Premium godt med siden jeg foreløpig flyr veldig lite.

    Men nå har jeg blitt vant til å bruke kortet og jeg har funnet ut at en del steder som jeg handler fast tar Amex ,så jeg ser fordelen av og få 20EB fremfor 15EB.
    30EB/100kr på flybilletter hos SAS er jo også attraktivt.

    For meg er de 4000 kr i året i grenseland for hva jeg er villig til å betale og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å si det opp når jeg fikk statuspoengene. Men ettersom jeg faktisk får brukt det en del steder og man nå mister poengopptjeningen med SAS MC på Payr, har jeg tenkt å beholde begge kortene i et år og ta en vurdering på om jeg skal fortsette å ha det eller ikke.
     
  20. joaquinn87

    joaquinn87 Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hva mener du med at man mister poeng opptjeningen på SAS MC i Payr nå? Jeg bestilte jo nettopp SAS MC fordi det var et av de få kortene som fortsatt fungerer i Payr, hvor har du hørt at dette ikke fungerer lenger?
     

Del denne siden