Betalt, men ikke fått billetter - hjelp?!

Tråd i 'Reisebrev' startet av Hayq, 10. juni 2016.

  1. Hayq

    Hayq Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Hei

    For en måned siden var jeg på China Eastern Airlines og kjøpe flybilletter. Ser at kortet mitt er blitt belastet men jeg har verken fått noe bekreftelse på mail for kjøpet mitt eller tilsendt flybilletter/e-billetter. Logger meg også inn på China Eastern Airlines hjemmeside (opprettet meg som medlem) og heller ikke der finner jeg noe bevis på reisen jeg bestilte. Har dere noen erfaringer med China Eastern? Hva gjør jeg? Finner ingen kontakt email på hjemmesiden deres, kun lokale numre i Kina. Under internasjonale kontakter har de ingen kontorer i Skandinavia. Tok kontakt med noen av deres engelsk språklige kontorer (usa, england og canada) og fikk svar fra canada at de kun hjelper deres egne lokale kunder. Så hva skal jeg gjøre nå?!
     
  2. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Bestilte du med kredittkort? Isåfall kan du kontakte kredittkortselskapet og si du ikke har fått varen - problem solved. Om ikke vil det uansett være lurt å kontakte bankforvindelse.
     
  3. Hayq

    Hayq Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Betalte med American Express og kontaktet dem 2 dager siden. Fikk svar allerede igår hvor det står at de ikke anser det som tap av gjenstand og dermed ikke dekket av deres forsikring. Har nå sendt en ny mail til dem og ber at de forklare meg hva de definerer som en gjenstand. Skjønner godt at manglende booking bekreftelse ikke er en gjenstand, men manglende flybilletter må være en gjenstand. Venter på svar. Men merkelig at de bare kom med blankt avslag
     
  4. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Dette har ingenting med forsikringen å gjøre. I Norge har du sterke rettigheter om du har betalt med kredittkort og ikke mottatt varen eller blitt lurt på en eller annen måte. Les her for mer info:
    https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/dine-rettigheter-og-plikter-ved-kredittkjop/

    og her:
    http://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/netthandel-misfornoyd/

    Sitat:
    OBS! Ved bruk av kredittkort har du lovfestet rett på pengene tilbake om du ikke får det du har bestilt, uavhengig av i hvilket land selger befinner seg. Enkelte ganger kan selger ha avtale med en annen aktør, som igjen har avtale med kortselskapet, og da gjelder ikke denne retten. Også bruk av debetkort gir deg gode muligheter for å få pengene tilbake. I begge tilfeller må du først klage til selger. Får du ikke gjennomslag hos selger, kan du rette kravet mot banken din, og be dem dekke tapet ditt.
     
    Are and Edvard like this.
  5. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,449
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    Står det ikke ref til PNR eller billettnr på amex utskriften?
     
    John in The Tower liker dette
  6. Hayq

    Hayq Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Dette er hva som står på utskriften fra American Express:
    Dato Titel Rentedato Belastet
    26.04.16 CHINA EASTERN AIRLINES 25.05.2016 3 090,96
    (WSHANGHAI
    2 408,00 CNY Kurs 1,28362

    Her er svaret jeg fikk fra Crawford (er vist dem som behandler slike saker for Amex):

    KJØPS OG INTERNETTFORSIKRING, AMERICAN EXPRESS
    Vårt firma har fått i oppdrag av ditt forsikringsselskap å behandle skadesaken. I den forbindelse har vi gjennomgått de forhold og opplysninger som er av betydning for erstatningsberegningen.

    Av vilkårene følger det at forsikringen omfatter dekning for kjøpsbeskyttelse- og internettforsikring.

    Forsikringsdekning for kjøpsbeskyttelse gir automatisk forsikringsbeskyttelse for butikknye personlige gjenstander som før tapet eller skaden er betalt fullt ut av en forsikret person. Gjenstandene er forsikret i 120 påfølgende dager fra datoen for anskaffelse for tilfelle av tap, tyveri eller skade hvor som helst i verden. Sikrede er også dekket når gjenstanden er kjøpt på internett og ikke er levert til sikrede innen 30 dager fra kjøpsdagen og sikrede ikke kan oppnå erstatning fra tredjepart. Internettforsikringen gjelder ikke for kjøp under kr 500

    Ifølge innsendt dokumentasjon bestilte du en reise på China Eastern Airlines hjemmeside. Etter bestilling av flybillett har du ikke mottatt bekreftelse på reisen med booking/reservasjonsnummer. Du har prøvd å kontakte selskapet, men ingen kan hjelpe deg. Din forsikring omfatter tap, tyveri og skade på gjenstander som er kjøpt med ditt American Express SAS Eurobonus Platinum kort. I dette tilfellet gjelder tapet en reise/flybillett og er ikke å anse som en tapt gjenstand.

    Vi kan dessverre ikke imøtekomme ditt krav om erstatning i dette tilfellet.
    Saken anses med dette for avsluttet.
     
  7. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke mye erfaring med dette. men syns uten tvil at Amex skal stille bedre opp. Håper noen andre her inne kan komme med tips som løser saken :)
    Kjedelig sak...
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Jøss... Greit å vite.
     
  9. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Som nevnt ovenfor, det er vel teknisk sett ikke erstatning du skal ha i dette tilfellet? Du ber jo ikke om å få en utbetaling fra Amex, det du ber om er at de ikke lar China Eastern Airlines trekke pengene fra kortet ditt.

    Om du bestiller en TV som blir ødelagt etter fem dager bør du dekkes av forsikringen.

    Om du bestiller en TV fra en nettside som så trekker mer enn avtalt beløp/viser seg å være ren svindel, dør du bli dekket av vanlige kredittkort-regler, og Amex kan da gå til selger å kreve bevis for at kjøp ble foretatt/varen ble levert, og sperre for transaksjonen hvis ikke alt er i orden.

    Det er vel en distinksjon mellom de to skulle jeg tro/håpe? (Jeg håper også at noen kan dette bedre enn meg, for nå ble jeg veldig nysgjerrig... Dette høres rart ut.)
     
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Short answer: Support-bingo. Hvor er billetten fra/til?

    China Eastern Airlines er ikke noe Mikke Mus-selskap. De har over 400 fly, er partner med Delta og jeg har god erfaring på de flightene jeg har vore på.

    MU har en ganske saftig liste med nummer og e-poster, så det er bare å ta runden.

    Copy/Paste på mail + Skype for å ringe fungerer fint.

    [email protected]
    [email protected]
    [email protected]
    [email protected]

    http://uk.ceair.com/muovc/newsite/main/en_GB/Static_pages/Contact.html#
    http://us.ceair.com/muovc/newsite/main/en_US/Static_pages/Contact.html

    etc.

    Du kan også ta kontakt via web form og Facebook.

    Om MU ikke ordner opp så leverer du en innsigelse til Amex og ber om tilbakeføring av beløpet. Dette har ingenting med forsikringen å gjøre. No problem å ordne.
     
    Last edited: 01. des 2017
    tommy777, mhsalv, view and 6 others like this.
  11. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Fantastisk hvor mye god kunnskap som er her blant forumistene!
    Kjempebra!!
    Håper saken løser seg.
     
    Travellingalf liker dette
  12. Hayq

    Hayq Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Reisen er tur/retur Shanghai - Tokyo
    Synes siden til China Eastern Airlines er litt dårlig til å oppgi konkret kontakt informasjon. De har en lang liste over lokale tlf numre, men ingen mail adresser. Under globale kontakter er det ingenting i skandinavia så jeg skrev til de engelsk språklige kontakter.
    Her er svaret jeg fikk fra Vancouver:

    Hello Allan,
    Thank you for contacting us.

    Unfortunately we the Vancouver office can only check orders created on the Canada website ca.ceair.com in CAD dollars. If you purchased elsewhere please kindly contact the relative web support.

    Thank you for choosing China Eastern Airlines!

    Best Regards,
    Caroline Yung
    China Eastern Airlines Co., Ltd.

    Skrev også til LA, NYC og London kontorene, men har ikke fått svar. Så idag ringte jeg til London kontor og der ble jeg oppgitt et tlf nr til for utenlandske kunder. Ringte den ... lang telefonsvarer på kinesisk så hørte jeg til slutt for english press xx. Så kom jeg til en fyr som kunne ikke hjelpe meg så mye og ba meg ringe tilbake på mandag for da var han supervisor tilstedet og kunne kanskje hjelpe. Fikk også en mail adresse for å sende inn kontoutskrift fra Amex som viser at de har belastet kortet mitt.

    Har også sendt svar tilbake til Amex og spurt hvordan de definerer en gjenstand. Skjønner godt at mail bekreftelse på kjøp er ikke en gjenstand, men manglende flybilletter er faktisk en gjenstand.

    Så jeg får se om jeg får litt mer klarhet i alt dette på mandag og takk for alle tilbakemeldingene.
     
  13. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
  14. nick5000

    nick5000 Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    45
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har bestilt en del domestic i kina i det siste og fått beskjed om at de ikke sender ut email confirmations ved domestic flights! Kun sms til kinesiske nummer. Siden du skal til Tokyo så burde du altså ja fått email, men kanskje den ikke kom fram. Jeg ville prøve å ringe Shanghai kontoret.
     
  15. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Sant, og som du sier så bør denne komme i postkassen for billett ex-Shanghai.

    MU site FAQ:

    Q: What is Initerary/the Receipt of E-ticket for Air Transportation?

    Initerary is used as invoice for electronic tickets of domestic flights, and also as the receipt for payment.

    Q: Which airports can't provide me with Initerary/the Receipt of E-ticket for Air Transportation?

    Baotou, Changchun, Changsha, Datong, Fuzhou, Hohhot, Huangshan, Huangyan, Jinjiang, Jiuzhaigou, Lianyungang, Linyi, Liuzhou, Luoyang, Luzhou, Mudanjiang, Nanning, Panzhihua, Sanya,Shantou, Shenyang, Weihai, Wenzhou, Wuyishan, Yibin, Zhangjiajie, Zhoushan, Zhuhai. (Total 28)
     
    Last edited: 11. juni 2016
  16. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Hei. Du forsøker å benytte kjøpsforsikringen her, noe som blir feil. Ring til Amex/DNB og is at du ønsker å reklamere på transaksjonen med grunnlag i ikke levert vare/tjeneste.

    Kan ikke skjønne annet enn at flyselskapet kan fiske opp reisen din på bakgrunn av kredittkortnummer eller etternavn og akutell dato/flightnummer?
     
  17. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Må bare bryte inn her: i 2011 drev jeg intensivt med valuta og råvarehandel og tjente MYE penger på dette. Etterhvert ville jeg trappe ned tidsmessig, så leide inn noen profesjonelle forvaltere til å handle på vegne av meg. Lang historie kort: De hadde ikke de credentials de utga seg for, og jeg mista hele f-ings kontoen som hadde blitt bygget opp 7-8 mnd jevnt og trutt av meg på en EN augustkveld i 2011. Kontoen var 6 figures (i NOK) så dette var et utrolig slag i ansiktet. Takk gud for at det ikke var penger jeg trengte.

    Hadde ved hver eneste transaksjon brukt kredittkort pga. den ekstra beskyttelsen ved å kunne rette kravet til kredittgiver etter først usuksessfullt ha prøvd hos opprinnelig skyldner.
    Lønna til forvalterne fra meg ble også betalt med kredittkort av samme grunn.

    Ble en helsikens oppvask etterpå, reklamerte på ALT, møtte veggen hos de innleide forvalterne som ikke hadde levert sin "vare/tjeneste" som avtalt og betalt for. Gikk deretter rett på kortselskapene Entercard og et til jeg ikke husker. Fikk forbrukerrådet til å se på saken. De henviste meg så til Forbruker Europa. Fikk mange gode råd der også. Ble truet med rettssak på begge kanter, både i landet der forvalterne holdt til og her i Norge. Masse frem og tilbake.

    Så hvis du trenger hjelp til forbrukerrett over landegrenser så skyt avgårde en pm så kan vi se om ikke det blir fart i sagan som vi sier her i sør ;)
     
    RemiWM, thecoldfish, Edin and 3 others like this.
  18. Hayq

    Hayq Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    12
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for alle svar og gode råd.

    Jeg sendte som sagt en mail tilbake til Crawfond og spurte hvordan de defineren en gjenstand. Jeg mente at flybilletter må regnes som gjenstand svaret jeg fikk var følgende:

    Hei,
    Viser til din henvendelse vedrørende skadesak 5031191.
    Du viser til vilkårene ved både kjøps-og internettforsikringen. Ved begge forsikringene gjelder det tap av gjenstand. Ditt tap i dette tilfellet er en reise/flybillett. En reise/flybillett er ikke å anse som en gjenstand. En gjenstand er å definere etter ordlyden som en ting.
    Vi kan dessverre ikke imøtekomme ditt krav i dette tilfellet.
    Med vennlig hilsen / Kind Regards
    Crawford & Company

    Men etter mange tips herfra tok jeg kontakt med Amex direkte og spurte mer om rettigheter ved bruk av kreditkort. Da sa damen at jeg kan reklamere kjøpet og sende en mail til DNB. Hun fortalte at det blir da ikke en forsikringssak som de hadde først informert meg om. Spurte hvorfor ikke crawford informerte om det når jeg tok kontakt?! De kan jo skrive at dette dekkes ikke av vår kort forsikring, men send inn en reklamasjonssak. Dette kunne hun ikke svare på og beklager at jeg ikke har fått vite om det. Synes Amex burde vært flinkere til å informere om slike ting på både deres nettside og på telefon når man ringe. Første gangen jeg kontaktet dem fikk jeg vite om muligheten til å klage det inn til crawford.

    Anyways. Jeg ringte Kina igjen og fikk snakket med en medarbeider igår. Etter mye frem og tilbake klart de å finne bestillingen min i deres system og sendte meg en mail som bekrefter kjøpet. Så nå har jeg endelig fått "billetten" min og det blir selvfølige ingen reklamasjonssak til DNB. Men jeg bestiller nok ikke billetter fra China Eastern Airlines igjen. De gjorde hele prosessen utrolig vanskelig og de er ikke de letteste å kontakte hvis du skulle trenge hjelp.
     
    Last edited: 14. juni 2016
    Edvard, RemiWM, thecoldfish and 5 others like this.
  19. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Godt det løste seg på den enkle måten. Alltid hyggeligst å slippe fuzz :)
     
  20. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Sidespor, men fikk du pengene du investerte tilbake?
     

Del denne siden