Bjørn Kjos på Mammut!

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Herlov, 11. mars 2017.

1. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
  2. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,844
    Bonuspoeng:
    350
    Den boka ække så gæærn, men den er så klart sett fra Kjos sine øyne, så det er "alle andre" som er slemme.

braathens safe liker dette
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Artig bok, men den får ikke Nobelprisen ...
    Bjørn Kjos først ...
    Alle motstandere og snubletråder sett med Bjørns øyne ..

Når det er sagt, er den for flyinteressert vel verdt å lese!

4. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,630
    Bonuspoeng:
    93
    Ble en rimelig kjos bok på undertegnede også i dag. SIkkert uansett artig for oss flyfan. Som reiseglad fikk jeg også med meg India av Joar Hoel Larsen og Verdens land av Gunnar Kagge til 150 spenn stykke. Kanskje et tips til reise litr til andre reiseglade på dette forum som ønsker et godt kjøp . Salget varer til 18 mars

Ps, Vi burde kanskje hatt en egen tråd for gode reiseskildringsbøker på dette forum. En kan finne mye på nett og ikke minst dette forum om verdens reisemål. For meg er det topp å ha en god bok om et land en skal besøke når en har en lang flight foran seg. Reisebøkene til Torbjørn Færøvik spesielt om Asia er glimrende og kan sterkt anbefales til andre på dette forum. Få nordmenn som kan mer om Asia enn denne veteranen av en reiseskildrer. Besøker selv ofte en lokal bokhandel på reiser. Gir meg ofte mye mer enn å shoppe bøker på flyplass.

Kom gjerne med tips til andre gode reisebøker. Da ser jeg litt bort fra lonely planet bøkene mv som er bra, men som jeg føler mer består av alt for mange korte beskrivelser og litt stressende å lese som en bok. I praksis mer en oppslagsbok for de fleste.

Last edited: 11. mars 2017
    Travellingalf liker dette
  5. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    Støtter deg fullt ut når det gjelder Torbjørn Færøvik, hans bøker er svært inspirerende.
    I lignende stil kan nevnes Carsten Jensens to reiseskildringer: "Jeg har sett verden begynne", og "Jeg har sett ett stjerneskudd". Det er ikke mange konkrete backpackertips å hente her, men svært inspirerende møter med folk og kulturer. Skal ikke kimse av det, særlig hvis det er lenge til den neste reisen...

Travellingalf and phileas like this.
  6. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,630
    Bonuspoeng:
    93
    I lignende stil kan nevnes Carsten Jensens to reiseskildringer: "Jeg har sett verden begynne", og "Jeg har sett ett stjerneskudd". Det er ikke mange konkrete backpackertips å hente her, men svært inspirerende møter med folk og kulturer. Skal ikke kimse av det, særlig hvis det er lenge til den neste reisen...[/QUOTE]

Da er Carsten Jensens reiseskildringer bestilt. Takk for tipset @funkenstein. Ser det er noen år siden de er skrevet men historien de dekker er vel egentlig like aktuell for å forstå litt mer av stedene og menneskene han besøker.

7. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Av ulike årsaker har dette verket av B. Kjos blitt liggende, men nå er jeg endelig ferdig med "Høyt og lavt" etter å ha lest ganske effektivt siste halvdel av denne uka. Jeg synes den i høyeste grad var lesverdig, selv om den selvsagt er farget av å være skrevet gjennom Kjos' virkelighetsoppfatning.

Blant høydepunktene for min del var oppstarten av Norwegian samt forhandlingene med Boeing og Airbus. Blant de mindre interessante delene for in del var oppveksten på Sokna og de langdryge kapitlene om USA-tillatelsen. De kunne fint være kortet betraktelig ned.

Ellers er det jo bare å innrømme at Kjos er en svært skarp fyr, som i tillegg har en god porsjon flaks i det meste han gjør i livet. En uslåelig kombinasjon.

Baldrick, afirm and Travellingalf like this.
  8. afirm

afirm Veteran Moderator

Likes mottatt:
    5,846
    Bonuspoeng:
    183
    Kjøpte boka på bakgrunn av denne tråden og las den på ferie i slutten av mars.

Heilt einig i at oppveksten på Sokna kunne vore ein litt mindre del. Hugsar at eg tykte annakvart kapittel var meir interessant. Boka var god lesning, sjølv om eg tykte det var litt mykje bitterheit ovanfor SAS. Men det var mykje interessant om korleis dei bygde opp selskapet og ein del festlege historier, t.d. helikoptertur til Finnmarksvidda.

Boka er absolutt verd å lese.

Baldrick liker dette

Del denne siden