Ble nesten nektet å sjekke til Thailand på SAS

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Kaffen, 08. jan 2024.

1. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,010
    Bonuspoeng:
    183
    Meg og en kompis først nektet å sjekke inn på KRS av hen i innsjekkingskranken, og hen sto på sitt, og jeg prøvde å spørre hen om hjelp til å løse folka. Jeg hadde billett ei uke senere til Danang fra Bangkok, slik at alt skulle være ok, men ho var sta, det virket som om hen hadde bestemt seg for at vi ikke skulle på flyet og at hen var villig til å ta smellen for det.

Jeg ringte dermed kundeservice og forklarte situasjonen der, med tilbud om å sende PDF av billetten fra Bangkok til Danang som bevis for at jeg ville slippe inn i landet. Da ba de meg gi telefonen til hen også loste de henne igjennom prosedyren på datamaskinen hun ikke kunne, og etter ett kvarter så fikk hen til slutt hoset opp boardingkortet og sjekket bagasjen igjennom.

Leksen er vel å møte opp i ekstra god tid før på flyplassen, tre timer før, ikke to. Men det gikk så vidt, hadde hen vært ti minutter tregere så hadde det vært over og ut for vår del.

Mitt spørsmål er om noen av dere andre har opplevd det samme med Thailand eller faktisk blitt nektet boarding selv ved fremvisning av gyldig billett videre?

Last edited: 12. jan 2024
    NoLimit liker dette
  2. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    36,003
    Bonuspoeng:
    293
    Null stress de siste gangene, selv når retur/viderereise var med annet selskap og allianse.

3. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,655
    Bonuspoeng:
    93

Hadde du bare en enveis billett og det var derfor de nektet å sjekke deg inn?

4. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,197
    Bonuspoeng:
    183
    Tilbake til hovedpoenget her:
    Er det sånn at man kan bli nektet ombordstigning med enveisbillett? For eksempel hvis man har delt turen i to separate poeng-bestillinger for å ha fleksibilitet på retur og mulighet til å oppgradere? Hvilke land og situasjoner gjelder eventuelt dette?

Kaffen liker dette
  5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,856
    Bonuspoeng:
    183
    Man må kunne vise frem utreise/returbillett for visumfri innreise til Thailand. Det er ikke spesifisert at denne må være på samme booking. Fra Timatic:

"Visitors who are visa exempt but do not hold return/onward tickets
    could be refused entry.”

magnusant and kiev like this.
  6. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,010
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg viste billett med VietJet air ut fra Bangkok til Danang Vietnam, og hun prøvde å nekte meg uansett. Derfor ringte jeg kundeservice og forklarte situasjonen og fikk dem til å snakke sammen. Etter langt og lenge og lengre enn langt så løste det seg, men det bli svidd av en time på prosessen.

Det gikk til slutt, men ser at det kunne gått galt selv om jeg viste billett videre ut av landet her. Håper dette bare er ett engangstilfelle det der og ikke starten på ett nytt møster i SAS for da blir det ett stort problem for en del reisende.

marekz and Jorge like this.
  7. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,856
    Bonuspoeng:
    183
    Godt at det løste seg. Det er vanlig at innsjekkingssystemet gir advarsel som manuelt må overstyres dersom det mangler videreforbindelse ut av landet der hvor dette kreves.

Har selv vært borti dette på OSL ved innsjekking til AKL, der plukket agenten opp telefonen og fikk guiding av en supervisor. Mulig slik hjelp ikke er like tilgjengelig på utestasjoner?

8. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,238
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan forholder man seg best i en slik situasjon?
    Jeg forstår nå at @Kaffen selv har ringt kundeservicen? Men det har skjed meg mer enn en gang at jeg ikke kom gjennom når ting gikk galt. Kan/må man dokumentere at man ble nektet innsjekk? Kan jeg be innsjekkingspersonalet om skriftlig bekreftelse, slik at jeg i det minste har en sjanse til å få billettprisen/poengene tilbake?
    Enn så lenge gikk det alltid bra, men jeg husker fremdeles en situasjon der innsjekkingspersonalet på Værnes innsisterte på at jeg trengte et visum for Armenia (noe som ikke var tilfelle). Heldigvis var han løsningsorientert og tilkalte noe flere folk uten at jeg måte be om det. Siden da har jeg alltid hatt litt ubehag når jeg ankommer flyplassen med en litt mer uvanlig destinasjon/reiserute.

9. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,253
    Bonuspoeng:
    113
    Kanskje ikke helt usannsynlig at SAS har hatt en liten gjennomgang på rutinene etter at de presterte å ta med en dokumentløs russer til statene?

Og om dette faktisk hadde gått så langt at @Kaffen og følge skulle miste flyet så skulle det jo bare mangle at SAS stiller opp med nye billetter.

sutenai liker dette
  10. tom_gunnar

tom_gunnar Medlem

Likes mottatt:
    103
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke hatt problemer med innsjekk til Thailand når jeg har reist. Har reist på enkeltbilletter inn med SAS og ut igjen med Thai og Turkish. Ble aldri spurt de gangene heller.

11. Trent600

Trent600 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    658
    Bonuspoeng:
    93
    Lett å være etterpåklok, men det aller beste er vel å prøve å unngå det i første omgang, så være 100% sikker på at man har sjekket og dobbelsjekket krav fra offisielle kilder, bl.a. Timatic og flyselskapets egne sider og så gjerne skrive dette ut samt ha linker lagret. Pulsen blir jo litt lavere hvis man vet man har rett.

Var en på innsjekk på OSL som ville nekte meg å sjekke inn for tur til USA under pandemien. Jeg visste hva de offisielle kravene var, men han var sikker på at han visste bedre. Jeg sto på mitt og han jobbet og jobbet på dataen og virket mest ivrig på å finne noe som kunne støtte hans tolkning, men måtte til slutt gi seg.

themichael liker dette
  12. Gribb

Gribb Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,088
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg og samboer ble nesten nektet av å sjekke inn, da vi hadde rute KIX-ICN-ADD-OSL, de på skranke spurte om vi har visum for Etiopia. Jeg svarte at vi har transitt og derfor trenger ikke å ha visum. Hun svarte med at vi venter «litt» da de skal ringe konsulentene for å sjekke om det stemmer med det jeg sa. Det tok 1 time og halv før de ga seg og ga oss billettene med egenerklæringsskjema at Asiana frasier sitt ansvar om i tilfelle vi sitter seg fast i Addis Abeba.

Vår reise startet med Asiana og deretter til Ethiopian Airlines, var kanskje derfor hull i kunnskap om transittssystem i Addis Abeba. Men uansett, jeg ringte inn ET sin kundeservice ang om transitt, de svarte med at de fikset et hotellrom med tre måltider inkludert under transitt. Når vi boardet flyet ICN-ADD, da sto de agent med skrevet ut ark A4 klart med voucher på transittvisum, hotellrom og måltider dekket av ET.

Kansai lufthavn har veldig dårlig ventilasjon under hetebølge og var svett når vi fikk printet ut boardingkortet. o_O

13. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,010
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis SAS feilaktig hadde nektet meg boarding i dette tilfellet, hvordan hadde jeg da stilt i forhold til refusjon av billett og EU261/04 kompensasjon på dette da? Hadde jeg hatt en god sak der da?

14. graphite

graphite Medlem

Likes mottatt:
    369
    Bonuspoeng:
    63
    På en bestilling hvor jeg var "administrator" fikk ikke pax sjekket inn på *A-rute som begynte med SAS, pga. at agenter ikke visste hvordan de skulle gjøre det. De hentet en som fant ut av det, men for sent. Da pax ikke kom med flyet, ordnet agenter plass neste dag på KLM. Krevde og fikk utbetalt €600 pr pax iht EU261/2004 av SAS. (Hvilket til en stor del ble spist opp av ringvirkningskostnader.)

milehigh, Kjetil L and themichael like this.
  15. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,238
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg regnet jo nesten med at man har krav på det. Men hvem har bevisbyrden? Av og til er det lett å få erstatning fra SAS i komplekse ting, en annen gang nesten umulig når det gjelder "klokkeklare" saker.

16. graphite

graphite Medlem

Likes mottatt:
    369
    Bonuspoeng:
    63
    Til en viss grad legger man jo nå igjen nok digitale spor til at man kan sannsynliggjøre at man "snakker sant". I ovenstående tilfeller kunne sikkert både @Kaffen og jeg dokumentert at vi hadde nødvendige "papirer", og at vi ankom lufthavnen i god tid. Og da er jo mye gjort.
    Jeg har ikke bedt om dokumentasjon i lignende situasjoner hittil, og har i min begrensede erfaring så langt ikke blitt bestridt på selve hendelsesforløpet. Tvist har vært om andre ting, hvem som har ansvaret og slikt.

milehigh and themichael like this.
  17. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,412
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker på status nå, men sist jeg hadde nesen mot ADD var det ikke lenger mulig med visa on arrival i Eti. Kan ikke huske om dette var et tema under checkin (OSL), men på gate stod det en agent som ville se alles visum. En kar fikk problemer da han ikke hadde visum til Etiopia, men (som 90% av trafikken via ADD) skulle videre og skulle ha visa on arrival i destinasjonslandet.

Dette kunne (pre-gate) agent overhodet ikke være med på, så det ble masse oppstyr. Endte selvsagt med at vedkommende fikk fly, men saken her er at en agent som "had one job", tydeligvis ikke var helt satt inn i jobben.

milehigh liker dette
  18. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,010
    Bonuspoeng:
    183
    Siden dette er ett problem som flere har støtet på, så endrer jeg innholdet på åpnings innlegget slik at det blir mer "politisk korrekt" slik at folk holder seg til tråden på det. Jeg ber derfor at folk får med seg dette, slik at de ikke tror endringen har direkte med reaksjon men mer at poenget av tråden skal komme frem.

Jeg lar dette ligge inne i 24 timer, før jeg retter det første innlegget på tråden:

AirMags, kongenamundsen and NoLimit like this.
  19. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,582
    Bonuspoeng:
    113
    Dette hva????

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    878,054
    Bonuspoeng:
    293
    Han har det med å endre innlegg dersom det passer han …

Shyneno liker dette

Del denne siden