Boeing 757-200: Oslo - New York

Tråd i 'Reisebrev' startet av KainBenwi, 29. des 2014.

  1. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Tenkte jeg skulle forsøke meg på et lite reisebrev fra en tur til New York i slutten av november. Det ble en spontantur på økonomiklasse da en kamerat kom over billetter til under 3.000 kroner fra Kristiansand til New York og tilbake. Turen gikk med SAS til Oslo og med United fra Oslo og over dammen. Turen gikk med det beryktede 757-200, som de fleste vet kun har én midtgang. Siden jeg er over 190 centimeter høy hadde jeg reservert meg et sete med midtgangen, med forhåpninger om å kunne strekke ut beina litt i løpet av den ni timer lange turen.

    IMG_5288.JPG

    Normalt ville jeg bestilt et sete ved nødutangen på en slik reise, men siden jeg reiste sammen med tre andre var dette uaktuelt (selv om jeg angrer i ettertid). Reisen bort gikk på dagtid og jeg hadde ingen planer om å sove. Jeg begynte tidlig å se en film, men lyden var såpass dårlig at jeg ga opp etter en halvtime. Siden filmene ikke er tekstet på norsk, var det vanskelig å få med handlingen. ;)

    IMG_5290.JPG

    Matvognen kom og lasagne ble bestilt. Jeg synes maten var veldig god (flymat tatt i betraktning). Mineralvann var gratis, men all alkohol måtte betales for. Prisene var også relativt stive. I alle fall når man var på guttetur og hadde planer om noen øl og litt vin på turen over. Siden man gledet seg til å komme frem til New York gikk de ni timene overraskende greit i det trange flyet. Det ble endel turer til toalettet som var godt for kropp og sjel.
    Ankomst på Newark og inngang til USA gikk overraskende enkelt og raskt. Det var knapt noen kø gjennom immigrasjonen og sikkerhetskontrollen. På min forrige reise til New York landet jeg på JFK, og der var køen enorm. Positivt overrasket, men det gikk så fort gjennom immigrasjonen at en uansett ble stående en stund og vente på bagasjen. o_O

    IMG_5366.JPG

    Var fem dager i New York. Gradene varierte fra -6 til pluss 22. Slet med søvn. Mye besøk på bar. Spesielt pubene Jimmys Corner og Rudys Red ble frekventert. Ble tid til en konsert med Interpol og et besøk i Madison Square Garden og Rangers-kamp. Vant 5-0. Moro. Men noen burde advart om at en trenger pass for å kjøpe øl i MSG. Klarte heldigvis å lure til oss noen.

    IMG_5345.JPG

    Det var tid for hjemreise og det var fire trøtte og slitne karer som gledet seg til å komme hjem. Vi var tidlig ute på Newark, rundt fire timer før, og tiden ble tilbragt i en skitten irsk bar og i en hyggelig vinrestaurant. Hjemturen er rundt to timer kortere enn turen bort, så det ble mindre tid til å sove på flyet. Men å sove skulle uansett vise seg å bli vanskelig.

    SAS sitt fly med avgang to timer før vårt fly var kansellerert, så flyet var naturligvis stappfullt. Da gjorde det ikke saken noe bedre at det ene toalettet fremme i flyet gikk i stykker, så absolutt alle skulle bruke toalettet bak, og jeg satt bare 5 rader fra toalettet. Planen om å sove viste seg fort å være umulig, da folk nærmest ramlet opp i setet mitt gjennom hele turen. I tillegg var det plassert en underholdningsboks under setet foran, så det var minimalt med beinplass å boltre seg på.

    Servicen på flyet var stort sett god, men de var utrolig gjerrige på drikken. Jeg ble fryktelig tørr i halsen og trengte noe vann. Jeg trykket på plingeknappen, noe jeg ikke gjør med mindre det er helt "nødvendig", men ingen av mannskapet la merke til det. Da en av crewet omsider kom forbi fikk jeg stoppet han og spurt om jeg kunne få en flaske vann, fordi jeg verket så i halsen. Det kunne jeg ikke få, men jeg kunne få et lite glass med vann. Det varte ikke mange minuttene før det lille glasset var konsumert og halsen ble tørr igjen.

    Ankomst Gardermoen og ventetid på litt over tre timer før reisen hjem til Kristiansand. Tunge timer når en knapt hadde sovet på x-antall timer, og man lengtet hjem. Da man endelig så sin egen seng som en oase i ørkenen var det bare å slenge seg nedpå. Det tok ikke mange timen etter at jeg hadde fått sovet litt at jeg kjente reiselysten komme tilbake.
     

    Attached Files:

    Last edited: 29. des 2014
    watchaddicted, TommyL, Fnate and 10 others like this.
  2. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Voldsomt store bilder :)
     
    tommy777 liker dette
  3. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for fin rapport!
     
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for en flott førsterapport og velkommen til Bonusfeber!
     
  5. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tilbakemeldinger! :)

    Forstår at man ikke kan be om alt for mye når man betaler en slikk og ingenting for billetten, men jeg hadde ikke hatt noe imot å betale for å få en vannflaske. Det virket dog helt umulig å få en flaske. Anbefaler andre å kjøpe med seg drikke før man går ombord flyet når man flyr med United.;)
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for fin rapport. Fenomenale bilder, for øvrig!!!
     
    KainBenwi liker dette
  7. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Måtte dere ha pass for å kjøpe øl i MSG? Det har jeg aldri vært borti før!
     
  8. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var helt utelukket å få lov til å kjøpe øl hvis man ikke hadde med pass. Alder hadde ingenting å si. Førerkort ble heller ikke godtatt. Fikk heldigvis hjelp av lokalbefolkningen, slik at en kunne nyte litt øl under kampen. Spørs om jeg hadde giddet å sett ferdig kampen hvis ikke. :cool:

    Var forresten på en konsert dagen etterpå, og klok av skade tok jeg med meg passet, og også der måtte man ha pass for å få lov til å kjøpe øl.
     
  9. TommyL

    TommyL Senior Medlem

    Innlegg:
    539
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Snodige greier da, har aldri blitt spurt om det...hmm.
     
  10. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Har stått der som en idiot selv, ingen pass ingen servering, hun var enig i at jeg var over 21 men det kom ikke på tale å selge meg noe som helst :-( prøvde sikkert 10 barer før jeg endelig fikk lurt en til å selge meg øl ;-)
     

Del denne siden