Har lest den der, det er ganske fascinerende hvordan profitt kommer foran sikkerhet.
Det er ikke overraskende. Da ET hadde gått i bakken var det sånn; «vi vet ikke ennå årsaken til styrten, derfor må avvente å sette typen på bakken». Hva skjedde med føre-var-prinsippet!? Det er tydelig at det må et myndighetsorgan inn i bildet som ikke er i «lommen» på produsentene slik at vi får tilbake en gullstandard i flybransjen.
Dette er jo ikke bare Boeing. Turøyulykken er et godt eksempel. Direktøren i Eurocopter, nå Airbus Helicopters, innrømmet på TV at ulykken mest sannsynlig kunne vært unngått hadde man gjort tiltak etter ulykken på britisk sokkel. EASA med ansvar for flysikkerhet i Europa vendte det døve øret til hele veien. Samme med FAA i USA, de ville sammen med Boeing holde 737-Max i luften. Et fly som aldri skulle vært i luften i utgangspunktet.
Last edited: 24. april 2019