Bonusbilletter med Air Newzealand - betalt med SAS Eurobonuspoeng

Tråd i 'Bonushjelp' startet av TorgeirB, 23. febr 2016.

1. TorgeirB

TorgeirB Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei! Hadde en noe irriterende samtale med SAS Eurobonus i dag - hvorpå konsulenten rett og slett bare la på! Ville ikke snakke mer. Saken gjelder følgende - og jeg vil gjerne ha kommentarer fra andre som har opplevd noe lignende.
    Jeg bestilte en billett ZQN-CHC-AKL én vei med bonuspoeng. Først gjorde jeg det med sluttsaldoen jeg hadde med Lufthansa Miles & More. Resultat: Prisen var 12 500 bonuspoeng og 0 kr i skatter.
    Så ringer jeg SAS for å bestille én billett til - samme routing, samme dato for mitt reisefølge. Resultat: 15 000 bonuspoeng og 570 kr i skatter. Den Lufthansa-ansatte kunne direkte fortelle til meg at det ikke kostet noe i skatter og utstedte derfor billett med én gang uten videre problemer. SAS har brukt 1 1/2 dag allerede, og jeg har ikke fått noen bekreftelse - bare sett at poengene er trukket. Da jeg ringte opp igjen i dag for å etterlyse, kunne de fortelle meg om 570 kr i skatter (noe de ikke kunne ved bestilling dagen i forveien), og da jeg begynte å spørre mer spesifikt om hva slags skatter dette var, ble den første jeg snakket med i dag så sur at hun først tilbød meg å avbestille, dersom jeg ikke ville ha den. Og så ble hun enda surere og la rett og slett på.
    Personen jeg så nådde da jeg ringte på igjen, kunne fortelle, at ja - det er kr 570 i skatter. Og etter å ha konferert med en supervisor (med meg på hold), kunne han fortelle meg at dette er skatter som Air Newzealand krever.
    Hva jeg vet om skatter på innenlandsbilletter på New Zealand, så er disse en ren merverdigavgift. Skattekoden er NZ og utgjør 15% av billettverdien. Når man bestiller en bonusbillett, har den 0 verdi - og følgelig er det 0 i merverdiavgift - akkurat som Lufthansa konkluderte.
    Jeg mistenker SAS for å viderebelaste det de ev. selv må betale til andre Star Alliance-selskaper for bonusplassene SAS skaffer sine medlemmer for poeng. Stemmer dette? For hvordan gjør flyselskapene egentlig opp med hverandre for kjøp av bonusbilletter på hverandres ruter?
    Følte meg litt lurt, da jeg tenkte jeg skulle spare kr 1 365,- for en ordinær billett ved å svi av litt poeng, men ender opp med bare å spare ca. kr 800,-.... Det finnes en bedre alternativverdi for disse 15000 bonuspoengene.

2. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Min forståelse er at YQ krevd inn av SAS for en EuroBonus-reise med f. eks. Lufthansa ender opp i SAS´ egen lomme, ikke Lufthansas. Har flere ganger opplevd at SAS faktisk legger YQ på bonusbilletter til selskaper som ikke krever inn dette (ev. et langt lavere beløp enn det SAS forlanger), så mistenker at YQ på Star-awards er en ren inntekt for SAS - kamuflert som en obligatorisk utgift.

Andre kan nok imidlertid gi bedre innsyn i hvordan kompensasjonen mellom selskapene foregår.

3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,138
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ville ikke ha brukt 15000 poeng på en tur jeg kan kjøpe til 1.365,-

Are liker dette
  4. TorgeirB

TorgeirB Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Normalt ikke jeg heller, men poengene forfaller, og har ingen andre planer enn å få brukt dem snarest :)

RoadKing liker dette
  5. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    United og Avianca tar ikke YQ.
    Jeg har en lang reise til sommeren og det kostet meg 2200kr for totalt 11 segment på 2 separate billetter(i tillegg til en drøy bunke poeng..). Dette er 3xSK, 1xTK, 2xBR, 5xUA. De fleste segment i business.
    Dette var så billig at agenten på telefon ikke trodde det var mulig :D

Misterix liker dette
  6. Glean ebg

Glean ebg Medlem

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg endret på en bonusbillett med Asiana da ble jeg trukket avgifter på nytt og de sa jeg ikke ville få igjen avgiftene fra den oprinlige bestillingen ca 400 kr er dette riktig?
    De belastet og endringsgebyr, trodde det var gratis for EBG

7. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Da var du i så fall heldig. Jeg booket en reise med SAS/United som medførte behagelig lave skatter. Da jeg senere ringte inn for å endre, fikk jeg beskjed om at forrige agent hadde "glemt" å legge på YQ for United, så dette kom i tillegg (ca. 1000 NOK). Da jeg poengterte at United ikke har YQ, var svaret at "men det har EuroBonus".

Kansellerte hele reisen, så ble ikke noe problem - men vær obs! Mulig at man må spille agentruletten.

RoadKing liker dette
  8. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Haha. Her tror jeg vel det var agent nr 2 som gjorde en tabbe.
    Bare å ringe på nytt der tenker jeg :D
    Eller be vedkommende kontakte sin supervisor..

9. Are

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Alt er 100% refunderbart og fleksibelt.
    Du må betale endringsgebyr på kr 150 per person for endring.
    Eneste jeg kan se for meg at en annen rute har andre kostnader..?

Dog i noen tilfeller må man bare si takk for hjelpen og ringe opp igjen for å finne en annen agent som kan jobben sin..

Del denne siden