Bonusfeberen herjer... Hvor bør turen gå sommeren 2019?

Tråd i 'Reisemål' startet av Gullars, 10. aug 2018.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde opprinnelig følgende booking:
    TP C HAU-OSL-LIS-MAD
    AV C MAD-BOG-PTY
    AV C PTY-LHR
    SK C LHR-OSL

    Gjorde det om til følgende da det åpnet seg connections til Nord-Amerika for å slippe å kjøpe separate billetter til Costa Rica, og for bedre posisjonering for LH F - i tilfelle muligheten skulle dukke opp:
    LX C OSL-ZRH-BOS (kan endres til LH F OSL-FRA-BOS)
    CM C BOS-PTY-SJO
    AV C SJO-SAL-IAD
    OS C IAD-VIE-OSL (kan endres til LH F IAD-FRA-OSL)

    Med en dag i Panama på utreisen og en dag i El Salvador på hjemreisen. Grunnet latterlige hotellpriser i Costa Rica rundt nyttår jobber vi parallelt med å se om vi finner mer spiselige destinasjoner rent prismessig, men utover det er vi godt fornøyde med bookingen vi nå har inne :)
     
    kalleballer liker dette
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Du får hive deg på gruppeterapi i Oslo for bonusfeberlidende.. :)

    Bare LH som gjelder i disse tider ja..
    Og eventuelt IAH-PTY med Air China om du finner Lufthansa til/fra IAH.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tror det dummeste er å ikke møte opp :)
     
    Upsaker and Gullars like this.
  4. oalex

    oalex Medlem

    Innlegg:
    93
    Likes mottatt:
    240
    Bonuspoeng:
    33
    Bali er fint det om sommeren, har riktignok hatt en del skyet vær, vind og mer regn i år enn tidligere år når jeg har vært her...

    Vi fløy LH F FRA-SIN for en liten uke siden, kjøpte billetter videre ettersom det ikke var ledig award-billetter SIN - DPS. Tidligere har jeg flydd via BKK og videre til DPS med TG, enkelt og effektivt.
     
    Gullars liker dette
  5. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Kult å høre om Kenya! Har veldig lyst til å dra tid, men tenker at vi da må ha tilstrekkelig form til å klare Kilimanjaro mens vi er der. [/QUOTE]

    Har sjølv vore på Kilimanjaro og fleire andre høge fjell. Ein treng ikkje vere i super-form for og klare det fjellet. Men og gå roooleg tur på 4-5timar. Har vore der med ein på 76år som røykte f.eks.
    Det viktige er og få søvn, og få i seg mat og ikkje minst vatn.
    Det er og mykje medisin som kan hjelpe på ubehageleghetar.

    Det viktigaste visst ein skal dit er og velge rektig rute på fjellet. Machame ruta er ein av dei beste.
    Det er mane useriørse operatørar som vel ruter der det er liten sjans for og nå Afrikas tak.

    Turen til Afrikas tak og Safarien i Ngorongoro krateret er heilt fantastisk.
    Altså om du ikkje vel og besøkje afrikas tal så er Ngorongoro krateret imponerande i seg sjølv, både krateret og dyrelivet.

    Eg syns og at Tanzanierane er eit hyggeleg folkeslag.
     
    Edvard and Gullars like this.
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    «Misjons» virksomhet... jaha ja :rolleyes::D
     
  7. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har vært i Sør-Afrika flere ganger, på forskjellige tider av året, og som nevnt av andre også er det fordeler og ulemper med alle. Viss du reiser når det er sommer der (i vårt vinterhalvår) så er det dyrere og mye turister. Jeg har aldri opplevd at det har vært for varmt når vi har vært der på sommeren, men det er jo klart at i ett så stort land så kan det være store variasjoner. Jeg har også reist i SA når vi har sommer og de har "vinter" og det var også veldig bra. Fremdeles mye turister selvfølgelig, men det var kun helt i nord vi opplevde at det kunne bli skikkelig kaldt om natten og tidlig på morgenen.

    Når det gjelder safari så finnes det jo mange muligheter i SA, men vi har returnert til det samme området flere ganger, nemlig Madikwe helt i nord på grensen til Botswana. Her er det få, men veldig gode steder å bo, og guidene og de andre som jobber der er stort sett lokale. Man gir altså noe tilbake til lokalsamfunnet bare ved å bo der og bruke fasilitetene. Flere av lodgene er også heleid og drevet av lokale. Man kan fly inn til Madikwe fra Johannesburg, men vi har valgt å kjøre selv de gangene vi har vært der.
    Vær obs på at viss du reiser dit når det er "vinter" i SA så bør man ha med seg ekstra klær til de kalde morgenene.

    Mer info kan du finne her: https://www.madikwereserve.org/

    Jeg har også vært på safari i Kenya og det var også helt fantastisk. Vi fløy da inn til Masai Mara fra Nairobi og bare den flyturen var en opplevelse i seg selv. I Masai Mara kan jeg anbefale "norske" Basecamp Explorer https://www.basecampexplorer.com/kenya/hotels/wilderness-camp/
    Ønsker dere enda en spesiell opplevelse i Kenya når dere likevel er der så kan dere ta turen til øyen Lamu, f.eks. etter at dere har vært på safari. Øya og området rundt er såpass spesiell at den nesten må oppleves for å kunne beskrives, men noe info kan bl.a. finnes på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Lamu

    Nå begynner det å bli mange år siden jeg var der, men øya satte i alle fall såpass mange varige inntrykk på meg at jeg husker det som ett av de mest fascinerende reisemålene jeg har besøkt. Øyas største (og eneste) nattklubb var på den tiden i politistasjonen og de hadde også øyas eneste bil, som var en kombinert politi- og brannbil. Rommet jeg bodde i var en ombygd eselstall og bare det var jo nesten verdt turen i seg selv. Vi landet på Manda Airport, med chartret fly fra Nairobi, og jeg glemmer aldri at vi måtte ha to overflyvninger før mannskapet på bakken hadde fått jaget vekk alle dyrene som hadde slått seg ned på og ved rullebanen. Bagasjen ble fraktet på en eseltrukket vogn ned til ei kai, mens vi passasjerene spaserte etter, og der ble alle stuet ombord i en båt som tok oss det korte strekket over til selve Lamu.
     
    Bolle, Are, RoadKing and 2 others like this.
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Fant noen bilder fra Lamu som jeg gjerne vil dele. Det er tydelig at det er mange år siden for jeg kunne ikke huske at rommet mitt var såpass kummerlig! :)

    Bad/dusj/toalett:

    Lamu bad.jpg
    Soverom:

    Lamu soverom.jpg
    Terminalen på Manda Airport:

    Lamu terminal I.jpg
    Lamu terminal II.jpg
     
    Bolle, Are, Stuttfeiten and 6 others like this.
  9. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
  10. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke umulig. Det var ikke ett tema den gangen siden vi hadde ett ganske stramt program og returnerte til Nairobi etter noen dager.
     
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Synes det virker spennende. Er Somalia mulig å besøke i det hele tatt pr dags dato? Vet mange skriver om at de lander i Djibouti og kjører over grensen på guidet tur. Trygt? :confused:
     
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Hm, si det. Når jeg leser UDs reiseråd om landet så er det ikke noe sted jeg ville ha tatt med familien til i alle fall...

    Somalia - reiseråd
    Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til eller opphold i Sør-, Sentral- og Nordøst-Somalia, og oppfordrer de som allerede er i disse områdene til å forlate området. Utenriksdepartementet fraråder reise eller opphold som ikke er strengt nødvendig til Somaliland.

    Norske myndigheters muligheter til å tilby konsulær bistand er ytterst begrenset ettersom Norge ikke har diplomatisk eller annen konsulær tilstedeværelse i Somalia.
     
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, tenkte mer på en guttetur!! Ser Ethiopian flyr til Hargeisa (Somaliland)

    For å ikke spore helt av trådstarter, turen bør altså vurderes til Somaliland med gutta krutt :cool:
     
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    @Travellingalf: Takk for herlige råd både tilknyttet Sør-Afrika og Kenya. Reisemålene står definitivt høyt på vår liste :)

    Nå ser det imidlertid ut for at vi gjør en justering i årets reiseplaner. Egentlig var planen Boston i påsken (booket) og Australia rundt juletider, men vi jobber nå med å legge Australia-turen til april og skyve Boston til sommeren. Hvis det går i orden tenker jeg vi er godt i mål med planene for sommeren 2019.

    Men kanskje vi skal gå for Afrika rundt juletider da? En error fare med Ethiopian hadde ikke vært feil i så måte :)
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden