Bonuspoeng på bonusreiser (Diamant)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av panopaul, 27. aug 2016.

Tags:
  1. panopaul

    panopaul EBD, TBG, CCG, BWP

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Mulig temaet er diskutert før, men klarte ikke finne det ved å søke i forumet her. Men det jeg lurer på er hva som egentlig er dealen med at en av fordelene som diamantmedlem skal få utdelt bonuspoeng på bonusreiser. I oversikten over fordeler på SAS' egne sider står det bl.a følgende:

    "30 % rabatt på ”Beste tilgjengelighet”-bonusreiser med SAS når du bestiller minst 14 dager i forveien. Og på toppen av det hele, du opptjener poeng samtidig".

    Tilbudet, eller "fordelen" om du vil, virker jo i seg selv helt ulogisk; at man skal motta poeng for å bruke poeng. Men er nå en gang det som står der, og jeg har lenge stusset på hva som egentlig er dealen her.

    Sist jeg tok ut en bonusreise, til USA (OSL-LAX t/r), understreket til og med personen i innsjekkingskranken på Gardermoen dette. Men jeg har fortsatt ikke sett noe til poengene, og det er høyst uklart hvilke regler som gjelder når man forsøker å klkke seg videre på "les mer" på sidene med informasjon under "fordeler" på EB-sidene på SAS' nettsider (får i hevrt fall ikke opp noe mer konkret informasjon).

    Er det noen som faktisk har fått poeng på bonusreiser? I så fall, hvordan går man frem for å kreve disse poengene? Og hvor mye poeng er det snakk om?

    Har tatt ut i hvert fall to bonusturer t/r til USA på business etter jeg ble diamant, men som sagt aldri sett noe til denne "fordelen".
     
  2. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Vanlig bonustur får du ingen poeng på, men på Beste tilgjengelighet så får man poeng. Dette er å anse som en vanlig billett som kan delvis eller helt betales med poeng. Baksiden er at det koster en sjukt med poeng, men det kan være nyttig hvis du har veldig mye poeng eller du må reise på en gitt dato, for tilgjengeligheten går fra vanlige bookingklasser.

    Du velger dette når du logger den inn på sas.no, da må du velge mellom poeng (beste pris) eller poeng og penger (beste tilgjengelighet). Antar du har reist på poeng og da får man ingen bonuspoeng for reisen, uansett status.
     
  3. panopaul

    panopaul EBD, TBG, CCG, BWP

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Nettopp. Makes sense. Det var jo også litt oppklarende. Ikke så lett å bli klok på hva som gjelder via SAS' egen oppsummering. Takk for svar.
     
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    På enkelte reiser så er best tilgjengelig ikke så dårlig med diamant rabatt. Et annet alternativ i lav sesongen er å kjøpe seg en go og legge inn bud med poeng. Da får du poeng tilsvarende den nye klassen i saver. Da kan du før du kjøper billetter se om det er mye ledig med expertflyer.
     
  5. panopaul

    panopaul EBD, TBG, CCG, BWP

    Innlegg:
    60
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for godt tips. Skal sjekke det ut neste gang :)
     
  6. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Man kan få dette med "Beste tilgjengelighet", men også ved å delbetale med poeng/penger. Tidligere i år skulle jeg til San Francisco med jobben, hvor samvittigheten ikke tillot meg å bestille business eller Plus. Jeg booket da en fullpris business billett (87 500 poeng hver vei) hvor jobben betalte ca 13' kr (GO pris for de dagene jeg reiste) og jeg betalte litt over 100' EB poeng mener jeg.
    Da fikk jeg tilbake 32500 grunnpoeng, så netto brukte jeg ca 70 000 poeng, mindre enn 2 standby oppgraderinger fra GO til business (2x40 000, før plusgrade, som ikke ville gitt noe ekstra poeng) og det ga hjalp meg på vei med 1/3 av grunnpoengene som trengs for å rekvalifisere til Diamant :)

    (Nå i ettertid har heldigvis sjefen lagt listen når han punget ut 30' for business til USA og mente det var en ok pris som vi kunne ligge på, jeg bare smilte og nikket bekreftende ;-) )
     

Del denne siden