Bonuspoeng på flytoget?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Fridtjof, 06. mai 2015.

  1. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Flere som har fått epost fra SAS med en spørreundersøkelse om hvor mange EB-poeng du trenger for å ta flytoget i stedet for alternativene NBS, Taxi, Buss etc?

    De sender vel ikke ut sånt uten å ha vurdert muligheten?

    Hvor mange poeng skulle du hatt for å bytte fra NSB til Flytoget?

    Kjør debatt!
     
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Tar alltid flytoget (eller bil) jeg, men prisen tatt i betraktning kan man neppe få så mange eurobonuspoeng at jeg hadde brydd meg nevneverdig.

    Forøvrig ikke fått epost.
     
  3. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Med tanke på at de gir 250 poeng Oslo-Svalbard så er det vel ikke så mye å håpe på Oslo S - Gardermoen ;)

    Men siden dette er ekstrapoeng så kaster de vel 2-300 poeng etter deg her, er det ikke noe sånn man får hvis man tar SAS flybussen til Oslo?
     
  4. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Dinside la ut en artikkel om at man får 200 poeng hver vei. Mens på SAS sine sider sier dem 50 til 100 poeng
    Med tanke på at NSB er halv pris i forhold til flytoget må jo satsen settes relativt høyt for at det faktisk skal lønne seg....
     
  5. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Og for de som har månedskort el.l. i hovedstadsområdet så er jo NSB enda bedre prismessig. Etter at NSB kuttet Oslo S-pausen og er oppe i tre ganger pr. time fra sentrum til OSL så synes jeg ofte det er et veldig godt alternativ - særlig i de periodene flytoget pleier å være pakka.
     
  7. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Eg trur i alle fall eg måtte hatt 300 poeng for å vurdere flytoget. Det tek eg kun unntaksvis (viss eg kan rekke eit tidlegare tog vidare frå Oslo S), ellers vert det i alle fall 50 kroner dyrare. Og det er sjølv om eg får studentpris på flytoget.
     
  8. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Det er ihvertfall bonusopptjening på Flybussen :)
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Enig. Etter NSBs ruteomlegging har jeg faktisk helt sluttet å ta flytoget, ikke minst også ettersom NSBs ruter for det aller meste passer veldig godt med mine flytider. Etter å ha endt opp med ståplass ved påstigning Oslo S på en av flytogets avganger fra Drammen, så bestemte jeg meg rett og slett for at nok var nok.
     
  10. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Bruker bare Flytoget jeg og jeg er student - studentrabatten på Flytoget gjør at man ikke sparer så fryktlig mye på NSB. Direktetoget fra OSLO S til Gardermoen er Nice.
     
  11. travellers4fun

    travellers4fun SK EBG/NCC Plat/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Her er noen Oslo-perspektiver:

    Pris:
    Flytoget koster 180 kr og gir ikke lokal-billett i Oslo.
    NSB koster 90 kr og inkluderer lokalreise i Oslo.

    Tid:
    Flytoget som stopper underveis på Lillestrøm bruker 23 minutter.
    NSB (stopper underveis på Lillestrøm) bruker 22 minutter.
    Flytoget som kjører non-stop til Gardermoen bruker 19 minutter.

    Hyppighet:
    Flytoget kjører i hver retning 6 ganger i timen.
    NSB kjører i hver retning 3 ganger i timen (med unntak av dagens grytidlige start og sene avslutning).

    Poengbruk:
    SAS: Ramlösa på en innenriksavgang koster 600 EB-poeng.

    Ut fra denne oversikten ville jeg konkludere at det skulle ta en del tusen EB-poeng å få meg over på Flytoget. Jeg spør meg selv hvilke grunner der finnes til overhodet å bruke Flytoget, og blir for egen del svar skyldig - med eller uten EB-poeng.
    Andre får selvsagt svare for seg selv :)
     
    Ursa, Scandipendler and afirm like this.
  12. Star Flyer

    Star Flyer BFG BF*G

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    132
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er også litt forelsket i NSB om dagen. De nye togene, Flirt (også kalt Type 75), er helt perfekt for passasjerer med mye bagasje. Meget romslig inngangsparti i samtlige vogner - og det er ingen trapp til 'midt-området' i toget. Det vil si at man slipper å bære sine tunge kofferter om bord - man kan bare trille. Plass til sikkert 4-5 barnevogner pr. vogn. Easy!

    Veldig kjipt å komme om bord på Flytoget med mye bagasje - de er jo ikke dimensjonert for mye bagasje. Gleder meg til de får nye togsett.
    Linda B. Silseth har gjort en strålende jobb i Flytoget - spennende at de får ny sjef!
     
  13. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    For en NSB noob, hvem hva hvor?

    Jeg tar alltid flytoget fra Gardermoen, men ser jo her at det er en hel del å spare på NSB. Er det korrekt at jeg går til venstre rett før nedgangen til flytoget? Hvilken linje er det jeg skal ta for å komme til Oslo S? Har de en fin app som kan vise meg når toget går mens jeg venter på bagasje etc?

    Og ikke minst, kan jeg gjøre kjøp like enkelt som med flytoget?
     
  14. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Når du går mot togene så er NSB er til venstre mens flytoget er til høyre. Spor 3 og 4 helt innerst benyttes til Oslo.
    Du kan både søke etter reiser strekning og kjøpe billett via ruter appen
     
    Darkcho liker dette
  15. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,133
    Likes mottatt:
    7,770
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er også student og har alltid pleid å ta Flytoget, som da ligger på 180 kr tur/retur. Var imidlertid ikke klar over at man kunne hoppe videre med NSB-billett, det er rimelig ålreit.

    For min del fremover blir det avgjørende hvem som gir minst ventetid, siden prisforskjellen er en kopp kaffe. Men det trekker absolutt i NSB sin retning at man kan hoppe videre.
     
  16. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Prisen for flytog for student er samme som prisen for vanlig billlett med NSB.
    Noe som er kjekt å vite for studenter i alderen 25-31.. (er vel der forskjellen mellom NSB og Flytoget er?)

    Det som veier i fordel av Flytoget er mer forutsigbar rute, NSBs ruter går "klumpet" og ikke jenvt fordelt.
    En ting som har slått meg er at Flytoget har et mer sterilt miljø. NSB har mer støy, mer matlukt osv.

    Personlig tror jeg de fleste tar flytoget fordi de ikke vet forskjellen...
     
  17. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tar gjerne Flybussen fra Korsegården (Fredrikstadruta). . Det koster 280,-, tror jeg (eller var det 260,-?) Dyrt, ihvertfall, uten rabattkort. Jeg bruker rabattkortet som fylles med 1500,- og betaler halvparten av vanlig pris pr. tur. Reisen tar omtrent en time. Veldig greit, selv om de hopper over noen timesavganger i de roligere periodene (som det kan virke som om jeg av en eller annen grunn har forkjærlighet for). Da er det greit å ha tilgang til lounge, så man får arbeidet litt.

    Alternativet for samme turen er NSBs vanlige tog, hvor det er bra materiell - veldig effektivt fra Gardermoen til Oslo S. med tanke på håndtering av kofferter. Deretter togbytte til Ski eller Ås. Hele herligheten tar rett under timen, og koster 110,-. Veldig bra alternativ. Jeg bruker det stadig, de gangene hvor det er en time eller to å vente på bussen. Og hvorfor i alle dager skal man ta flytoget? For å spare 4 minutter? Skulle jeg vurdert det, måtte jeg minst fått 500 poeng for det.

    Bil begynner å bli håpløst, om man reiser alene. Parkering er jo blodsugeri, med 540,- kroner for tre dager, bompenger, bensin og fraskrivelse av retten til en konjakk på flyet, så er det ikke særlig attraktivt.
     
    Ursa liker dette
  18. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Skal du kun til Oslo S/National funker NSB brillefint til alle døgnets tider.

    Dersom du skal videre vestover med NSB i ettermiddagsrushet så blir togene noe så inni hampen stappa på Oslo og National. Er jeg sliten etter en lang reise og ankommer OSL i ettermiddagsrushet betaler jeg gladelig ekstra for komforten flytoget byr på (selvom jeg har fribillett hos NSB) ettersom Flytoget ikke tar opp passasjerer underveis, og på den måten blir langt mer komfortabelt enn NSB sine pendlertog.

    Dersom man bare skal til Oslo S eller National har NSB blitt et supert alternativ.

    Internettforbindelsen til NSB opplever jeg forøvrig som mye mer stabil enn Flytoget sitt.

    EB poeng hos NSB anser jeg som ganske usannsynlig. Flytoget kan jo tenkes, men i mitt tilfelle må denne opptjeningen bli ganske så bra til at jeg går helt over til kun å bruke Flytoget:D
     
    Last edited: 07. mai 2015
  19. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Har ikke fått denne spørreundersøkelsen, kanskje du kan legge ut link til den? Så kan vi alle svare hvor mye poeng vi gjerne vil ha ;)
     
  20. Origo

    Origo Senior Medlem

    Innlegg:
    1,247
    Likes mottatt:
    2,712
    Bonuspoeng:
    113
    Gode erfaringer med NSB. Men Lillehammertoget fra Oslo S mellom ca kl16-18 i "ski-sesongen" er ikke ideèlt. Da bruker jeg gjerne flytoget i stedenfor. #SkituppIØra #XLbackpackere
     

Del denne siden