EU261 gjelder alle flyvninger som starter i Europa, så med forbehold om dette ikke gjelder trådstarters hjemreise burde kanselleringen være dekket.
Hva står ET for her? skjønner at det er selskapet som flyr men forstår ikke forkortelsen. Hvordan ville dette spille seg ut på følgende tur? OSL-MUC (SAS) MUC-FRA(LH)FRA-HND(ANA) Si da at muc-fra flyet har surret det til, er det da lh man skal lage et helvette med og ikke sas eller ana?
Ikke helt det samme, men jeg opplevde å bli kansellert ett par mnd før reisen skulle finne sted, C klasse. Snakket med 2-3 forskjellige kundebehandlere fra SAS før jeg kom til en som kunne hjelpe meg og booke om. De to første nektet selvfølgelig da det ikke var flere ledige bonusbilletter og mente jeg selv måtte følge med om det dukket opp nye billetter. Kjedelig at det skal være sånn ved bonus reiser og ødelegger litt av gleden. Mitt tips er ring å mas så forhåpentligvis møter du til slutt en som er villig til å hjelpe deg.
Det skulle ikke være nødvendig å måtte mase og holde på med tidkrevende HUACA. Det er et stort problem med SAS - inkompetanse når det gjelder kundeservice.
Dette tror jeg ikke er inkompetanse. Men en bevisst intern instruks for å spare penger. Risikoen for å tape i nemnd er veid opp mot alt de tjener på kunder som ikke vet bedre eller orker sloss i timesvis på telefon. SÅ vanskelig er ikke denne regelen å forstå.
Jeg har selv hatt den samme opplevelsen. Men heldigvis (?) var det en ren SAS-flyvning som ble kansellert senere enn 14 før avreise. Første agent sa det måtte være ledige bonus-billetter (noe det ikke var). Overtalelse og henvisning til regelverk hjalp ikke. Agent to løste det uten noe spørsmål ..
Dette blir kanskje litt langt å strekke det og kanskje ikke helt samme kategori. Men har faktisk den nevnte turen tidligere. fra-hnd med ANA. de har byttet flytype men selve flyvningen er ikke kanselert. det er dog med en dårligere inredning. Kan jeg da be de om å flytte meg til lhr hvor den flytypen jeg nå originalt hadde booket med er?
@KingC: Kan jeg spørre om det er ET OSL-ADD du skal fly som har blitt kansellert? Jeg har samme rute om noen måneder, og blir bekymret om ET praktiserer kanselleringer så tett på avreise...
Equipment change gir deg ikke rett til å booke om. Dersom poengene eller CT ikke er utløpt kan du endre reisen mot et gebyr å 150 pp.
Men nedgradering av reisrklasse skal gi opp til 75% refusjon av kostnaden for reisen. Vi booket engang ET C til en ekstremt fordelaktig pris BRU-CPT. Ble da flyttet ned til øko og etter litt diskusjon fikk vi tilbake 75% av det vi hadde betalt.
Nå blir dette et herlig sammensurium av problemet til trådstarter @KingC som omhandler kansellering av bonusbilletter, og problemet til @mariusberg89 som omhandler endring av flytype til samme serviceklasse men en annen eldre kabininnredning (ihvertfall fra eldre innlegg). Det ryddigste her er å la tråden omhandle den faktiske problemstillingen om rettigheter ved kansellering tett mot avreise og ombooking til nye billetter, og splitte ut digresjonene om endring av kabininnredning til en helt egen tråd for de som er interessert i det.
Føler med deg! Det er mer enn nervepirrende å komme seg under 14 dager fristen på award, men om det er "fritt vilt" etter det også så er det jo et forferdelig sjansespill! Håper du treffer en eller annen agent som kan hjelpe deg. Hold oss oppdatert
Det ser ikke ut til at det er så lett å treffe på den personen hos SAS som bare fikser dette. De henviser til teksten som står når vi bestiller bonusbilletter.
SAS mener tydeligvis ikke at de har et ansvar for å finne en løsning på problemet. Jeg sitter da igjen med en reise til Madagaskar som stopper i BRU. Problemet er at det ikke finnes 2 ledige bonusbilletter til NOS i Biz . For at vi ikke skal risikere å ikke få reist, har jeg booket den ene billetten som var tilgjengelig i Biz via FRA og en annen booking for samme reise i Eco. (2 forskjellige reservasjoner) Håpet er at det skal dukke opp noe som gjør at vi begge kan reise i Biz, men om det ikke skjer, reiser vi i alle fall i samme fly... Jeg har nå brukt en CT og poeng for å kjøpe en reise i Biz som er delvis kansellert. I tillegg har jeg brukt 54.000 + 99.000 poeng for å sikre (?) at vi får reist. Vil SAS kunne legge disse 2 reservasjonene til den opprinnelige, eller er det ikke mulig med 2 forskjellige klasser i en reservasjon? En annen bekymring som kommer krypende er om ET kansellerer returen mens vi er på Madagaskar, med begrenset tilgang til nett.
Sist jeg var på Madagaskar hadde vi 4G med Telia og 0 kontakt med Telenor ….. på La Reunion var det omvendt