SAS peker på partnerselskap og fraskriver seg ansvar i det de skriver i screenshoten. Ville hengt på telefonen til ET som siste håp.
Ops.. Fort gjort å blingste når man leser bare siste posten siden man er for ofte innom forumet og det alltid bare er en ny post
Dette skremmer meg. Trodde dette skulle være super klart når det er mindre enn 14 dager til avreise. Da må vel de som har utstedt billetten finne alternativ reisevei? Og skulle man få lavere klasse, har man rett på refusjon. Hvis noe annet er tilfelle, tror jeg det er mange fler enn meg som er overrasket?
Hei! Jeg har kontaktet Forbrukerrådet angående lignende sak og de mener at SAS har ansvar. Jeg har ikke fått positivt svar fra SAS enda, men jeg ringer til det ordner seg alternativt legger jeg ut og ber om refusjon av billettene og kompensasjon. Lang ventetid i Transportklagenemnda, men jeg kan vente på avgjørelse der også, jeg. EU 261 3. This Regulation shall not apply to passengers travelling free of charge or at a reduced fare not available directly or indirectly to the public. However, it shall apply to passengers having tickets issued under a frequent flyer programme or other commercial programme by an air carrier or tour operator. Art. 5.1a) sier at jeg har rett til å velge re-routing: 1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall: (a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; Art. 8,1 b) and c) sier at det skal skje så likt som opprinnelige reiserute som mulig, på samme reiseklasse. 1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between: (a) — reimbursement (…) (b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity; or (c) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at a later date at the passenger's convenience, subject to availability of seats. YTTERLIGERE PRESISERING I INTERPRETATIVE GUIDELINES TO EU 261 Kap 4.2 (min markering): 'The air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and re-routing. In the case of connecting flights, the air carrier should simultaneously offer the choice between reimbursement and a return flight to the airport of departure and re-routing. The air carrier has to bear the costs for re-routing or a return flight, and must reimburse the costs for the flight borne by the passenger where the air carrier does not comply with its obligation to offer rerouting or return under comparable transport conditions at the earliest opportunity.' RETTSPRAKSIS I FØLGE CASE 436/21 “Article 2(h) of Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91 must be interpreted as meaning that the concept of a 'connecting flight' covers a transport operation made up of a number of flights operated by separate operating air carriers which do not have a specific legal relationship, where those flights have been combined by a travel agency which has charged an overall price and issued a single ticket for that operation, with the result that a passenger departing from an airport located in the territory of a Member State who suffers a long delay to the arrival at the destination of the last flight may rely on the right to compensation pursuant to Article 7 of that regulation.” SVAR FRA DET NORSKE FORBRUKERRÅDET I MAIL SAS har et ansvar her. De solgte en gjennomgående flyreise til deg på strekningen A til B til C. Det har kommet en ny dom fra EU-domstolen om rettigheter ved flyreise med ulike flyselskap kjøpt som én reise gjennom reisebyrå. Dette kan overføres til din sak. Domstolen har i sin avgjørelse uttalt at det skal forstås som en "connecting flight" altså gjennomgående reise der den er sammensatt av et reisebyrå og passasjeren har betalt en sum og fått en billett for reisen. Det har du, slik jeg forstår det.
Tror jeg skal spare litt på denne til eventuell framtidig bruke, men det blir jo spennende å se hva SAS til syvende og sist svarer. Hadde en lignende case for litt siden, men vi (les: konemor) tok ikke risken på å betale for businessbilletter som vi kanskje ikke fikk refundert. I det tilfellet booket vi om til to andre destinasjoner i USA og måtte betale oss litt ekstra for å komme oss fram, men de slapp jo i grunnen da billig unna...
Her er en oppdatering på denne saken; 2 dager før avreise dukket det opp 2 Biz med ET fra ARN. Jeg ringte SAS og traff en løsningsorientert og hyggelig dansk dame. Saken er at ET starter i OSL og flyr via ARN til Addis Abeba. Det enkleste ville jo være å kunne fly med ET fra OSL til STO med kun en time venting på ARN. Dette var ikke mulig, men vi fikk reist med SAS til ARN og fikk slått ihjel noen timer i Stockholm. Reisen har gått fint i ET Biz som vi ønsket oss. Nå har vi tilbrakt en fantastisk uke på Madagaskar og gleder oss til resten.