Lett skydekke i dag, men fremdeles ikke noe regn. 27 grader i skyggen kl 09 om morgenen og sola er så sterk gjennom skydekket at jeg er sikker på at man kan sole seg og bli brun likevel.
Vi sjekker ut i dag og begynner reisen nordover i kveld. Har fått ordnet sen utsjekk mot 50 euro. Transport til flyplassen er inkludert.
Siden det er siste dag og vi slapper av ved bassenget, tenkte jeg å skrive noen linjer om Sao Tome, hva man kan gjøre osv.
Sao Tome & Principe er to øyer i Guineabukten som ble selvstendig stat i 1975 etter å ha vært portugisisk koloni. Øyene blir også kalt Sjokoladeøyene, siden det var stor eksportør av kakao/cocoa.
Det er den nest minste nasjonen i Afrika med kun ca 200.000 innbyggere. Hovedstaden Sao Tome har visst bare 50.000 innbyggere.
Det skal være demokrati med frie valg. I tiden etter selvstendigheten var det mye opptøyer i landet og inntil for få år siden kunne man risikere å bli robbet på gata som turist. Men myndighetene satser på turisme ettersom eksporten av kakao, som var den primære eksportvaren, har falt. Derfor slår de hardt ned på all kriminalitet mot turister, så alle jeg har snakket med sier det er helt trygt å være turist her. Har heller ikke følt meg utrygg. Heller ingen problem å gå rundt i hovedstaden, selv på kveldstid. Det har vi gjort flere kvelder.
Ved innreise sies det at man må ha gulfebervaksine. Det ble ikke sjekket. Men de var nøye med å sjekke koronasertifikat evt dokumentert koronatest siste 72 timer.
Malaria var et stort problem før, men etter målrettet innsats er det nærmest borte, men det skjer oppblomstring iblant. Vi tok ikke malariamedisin.
Sao Tome er en ekstremt frodig øy, med flott natur som vi gjerne skulle sett mye mer av. Her er blant annet en rekke endemiske fuglearter som ikke finnes andre steder i verden. Det er et variert landskap, med fjell, regnskog, elver og fosser. Det vokser frukt langs veiene overalt. Blant annet er det bananer og mango langs veien rett utenfor hotellet.
Sjøen utenfor er full av fisk, så en stor del av menyene på restaurantene består av lokal sjømat, men det er kjøttretter å velge i også. For min del har jeg aldri spist så mye frukt og fisk i hele mitt liv som her. Her et bilde av dagens frokost.
Må legge til at også kaffi er lokal og smaker fantastisk. Den nasjonale drikken er palmevin som de har på plastdunk. Det har vi ikke prøvd. Det lokale ølet er uten etikett og smaker helt allright.
Blant ting å gjøre vil jeg særlig trekke fram rundturer på øya. Der får man med seg diverse severdigheter og et inntrykk av livet i landsbyene. Det arrangeres turer til sørsiden, nordsiden og indre deler av øya. Man finner kontaktinfo til lokale guider feks på Tripadvisor. Det er mulig å leie bil, men veistandarden er meget dårlig når man kommer utenfor hovedstaden.
Ellers er dykking ganske bra. Det arrangeres snorkelturer, båttur, fisking mm. Og i deler av året skal det være mulig å se skilpadder som legger egg på strendene.
Alle anbefaler en tur til naboøya Principe, men det hadde vi dessverre ikke tid til denne gang.
Det som har vært håpløst her nede er banksystemet. Lokale minibanker kan ikke brukes med europeiske kort. Det finnes en minibank på hotellet vårt som vi fikk tatt ut lokale penger i, men den gikk tom for penger og er ikke fylt på med nye kontanter.
Hotellet vil ha betalt for oppholdet ved innsjekk og de skal akseptere Mastercard og Visa,men de i resepsjonen sier Mastercard ikke fungerer. Og det tok fire dager med forsøk før Visa-kortet ble godkjent av kortterminalen. Det er visst det lokale banksystemet som er fullstendig håpløst.
Så anbefalingen er å ha med mye euro i kontanter. De kan veksles lokalt på gata som gir best kurs, eller brukes i alle butikker og restauranter, så får man lokal dobra tilbake som vekslepenger.
Vi starter hjemturen med TAP i kveld og siden det er nattflyging håper vi på bedre setekonfigurasjon i business enn på veien ned hit. Flyet står nå oppført som A32Q, hva nå enn det er... Returen går via Accra, Lisboa, før Brussel, der vi har over et døgn, så videre til Kastrup og Sola.
Last edited: 17. nov 2022