Det var et forferdelig styr i natt etter flygingen fra Accra ble kansellert pga birdstrike rundt kl 21.
Alle ca 150 passasjerene skulle tas gjennom immigration, få hotell osv. Flesteparten snakket ikke engelsk, kun portugisisk, mens flyplasspersonale bare snakket engelsk med sær aksent. Ingen orden på noe som helst.
De splittet opp passasjerer etter hvert som de hadde ett og ett hotellrom klart for hvert reisefølge og vi ble kjørt fra flyplassen til et Best Western-hotell, uten andre medpassasjerer, og uten pass som ennå ikke var ferdig behandlet i immigration. Det ble sagt at passene skulle bli fraktet til hotellet når de var klar. TAP sa at vi måtte være forberedt på at det kunne bli et opphold på et par dager i Ghana.
Det ble mer styr når vi skulle sjekke inn på hotellet uten pass og hotellpersonalet manglet mye vesentlig informasjon og fikk ikke tak i TAP-personalet. Men etter mye diskusjon fikk vi et rom rundt kl 02 om natten. Rommet var helt ok. Men mat-vocherene ble tatt fra oss da vi skulle i hotellbilen, så de så vi ikke noe mer til og fikk derfor heller ikke mat.
Etter en kort natt søvn, så vi i appen i morges at hjemreisen nå er endret til Lisboa i ettermiddag, overnatting i Lisboa, så Air France til Paris, videre med KLM til Amsterdam, så Sola. Heldigvis fremdeles i business.
Vi har egentlig hotell i Brussel i dag, men det går fløyten. Usikker på om og hvordan vi får det refundert. Noen som vet?
Vi fikk oss nå frokost på hotellet. Det var noe spesielt utvalg, men godt.
Prøvde å finne ut i resepsjonen hva som skulle skje og hvor passene våre er, uten at det hjalp særlig. De sa vi skulle bli hentet etter lunsj, kl 12 for transport til flyplassen, men det godtok vi ikke siden avgang skulle være kl 1325, og vi ikke hadde pass en gang. De lovet å sjekke mer. Vi hadde da behov for å få senke blodtrykket og gikk for en god svømme-treningsøkt i bassenget. Det gjorde faktisk veldig godt.
Da vi kom tilbake til resepsjonen 45 minutter senere fikk vi beskjed om at transport til flyplassen er om 30 minutter, altså ikke om 2,5 timer. Typisk. Men det gikk kjapt å ta en dusj og pakke. Og da vi møtte opp i resepsjonen 28 minutter senere, var det både TAP-representant og andre businessklassepassasjerer der.
Frustrasjonen var stor. Men vi fikk forklaring at passene skulle leveres til oss på flyplassen, ombookinger var ok osv. Da så vi at en liten saotomesisk jente (8 år) som reiste alene (heldigvis i business) var der også. Stakkars jente, men det virket som om det var portugisisktalende medpassasjerer som hjalp og tok vare på henne.
Siden har ting egentlig gått veldig greit og vi sitter nå i loungen i Accra og venter på fly som skal ta oss til Lisboa. Visstnok en A330-900neo, som nevnt. Håper turen videre går litt mer smooth
Akkurat nå trøster vi oss med at vi i alle fall har fått et nytt land på lista
Og der landet vår transport videre.
Last edited: 12. nov 2022