Bonustur - tok bilde av alle passasjerer før avreise?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 07. mars 2019.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Reiste på en bonustur til usa for litt siden.
    Ved innreise blir det tatt bilde av meg som vanlig. Når jeg så skulle hjem igjen og før boarding så skulle CBP ta bilde av alle før man kunne gå på flyet. Det sto en plakatt i forveien hvor det sto hvorvidt jeg husker at de tar bilder, for å ta dokumentere utreise fra USA. Dette har ikke hvert gjort tidligere når jeg har reist ut av landet.

    Er dette noe nytt?
     
  2. TOAO

    TOAO Nytt Medlem

    Innlegg:
    39
    Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    83
    veeegard liker dette
  3. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har inntrykk av at det blir vanligere og vanligere å ta bilder i forbindelse med vanlig (eller utvidet, for den del) passkontroll nærmest uansett hvor en reiser.
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,518
    Bonuspoeng:
    293
    De sier at dette skal spare tid. Ut i fra hvor lang tid det tar å gå gjennom slusene i videoen, så skjønner jeg ikke at dette er tidsbesparende?

    Men veldig fancy!
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel ikke spesielt nytt? Er det ikke dette som blir benyttet på den automatiske passkontrollen OSL og CPH?
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,895
    Likes mottatt:
    57,518
    Bonuspoeng:
    293
    Er vel omtrent det samme, bare at man her bruker ansiktsgjenkjenning ved boarding, i stedet for boarding pass.
     
    RoadKing liker dette
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,361
    Likes mottatt:
    4,163
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man blir nektet priority boarding av disse automatene så kan man ihvertfall snakke om trynefaktor :-D

    Hastighetsmessig ser det ut til å ta ca like lang tid som en gate-ansatt bruker på å se på passet, se på meg, sjekke passet mot boardingkortet og scanne boardingkortet. Fordelen er så klart at man kan ha flere kameraer enn ansatte uten så mye mer løpende kostnad.

    Men en nøyaktighet på 99% vil si at Lufthansa sin A380 vil gi 5 feil. Uten at det står noe om false positives/false negatives på den siden. Tenk deg kaoset av at den slipper igjennom noen i den troen at det er meg, og så kommer jeg og får beskjed om at jeg allerede har boardet. Da må de prøve å finne "meg" ombord i flyet.. Hadde vært bedre om de lot folk scanne boarding-kortet sitt (eller pass) og matchet det mot ansikt.
     
  8. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,646
    Likes mottatt:
    6,646
    Bonuspoeng:
    183
    Mulig det er enklere/sikrere, men det er ikke fremtidsretta!
     

Del denne siden