Booke direkte hotell eller bookingside?

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Waku, 22. nov 2015.

  1. Waku

    Waku Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Er ganske ny i bonusverden, så håper dere kan hjelpe meg litt.
    Hvordan bruker dere å booke hotell?
    Gjennom hotellets side eller f.eks hotels.com.

    Ved å benytte hotels.com får man jo både trumfpoeng/ebpoeng og hotels.com rewards.

    Direkte på hotellets side er det vell bonusprogrammet.

    Finner også som oftest billigst rom på bookingsidene.
    Er det noen annen grunn til å booke direkte på hotellsiden?
    Vil man få dårligere rom ved å benytte bookingsider?
     
  2. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Rent generelt bør du prøve å samle mest mulig på en eller to hotellkjeder. Det er en rekke fordeler som opparbeidet status gir: oppgradering av rom, fri frokost, fritt internett, fri adgang til lounge, garantert rom ved fulle hotell, og hurtigere opparbeiding av bonuspoeng. I neste rekke kommer bonusuttak på de beste hotellene rundt i verden som kan gi virkelig flotte opplevelser.
    Masse tråder på dette som diskuterer de forskjellige hotellkjedene og fordelene relativt til hverandre.
    Dette er helt selvfølgelig avhengig av hvor mye frihet du har til å booke på egen hånd. I jobbsammenheng er man ofte låst til ett eller annnet tilfeldig hotell, og da er det hotels.com eller tilsvarende som gjelder. Normalt får man ikke hotellets statusfordeler hvis man går via en slik booking-tjeneste, men 10% bonusopptjening er ikke å forakte heller.
    Så rådet er å fokusere på en hoved-kjede som har bra utvalg i den regionen du reiser, og så kombinere med hotels.com og evt en kjede til hvis du ikke kan samle alt på en kjede.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Et viktig poeng er også budsjett og reisefrekvens.
    Kiev bor mye på hotell og kan opparbeide en fin status.
    Jeg bor så billig jeg kan og booker stort sett alltid via hotels.com. Da får jeg en bonusnatt etter ti netter, i tillegg får jeg kickback på prisen, dog fremover trumf poeng :)
    Blir dårlig med status men har snart hotels.com gold hva nå det er godt for..
     
    kiev liker dette
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Godt poeng. Det hele avhenger av forholdet privat/jobbreising som igjen innvirker på antall dager og hvor mye man er villig til å betale. Jeg har 150-200 reisedøgn i året, og bruker kanskje 1/3 på Hilton, 1/3 på hotels.com, mens resten inngår i messer og andre pakkedealer. Har vel egentlig ikke reist på en privat tur som jeg har betalt fullt ut på mange år, så jeg skal vel være forsiktig å komme med gode råd i den retningen :oops:
    Mht hotels.com gold: tror dette må være det absolutt minst interessante loyalitetsprogrammet som finnes. Går stort sett ut på at de sender enda mer spam, samt at du får 10% rabatt på endel hotell, men da får du ikke hver 11 natt gratis. o_O
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Høres ut som en riktig krem-deal :)

    Har forsøkt å finne ut hva det skal innbære men det har egnetlig ikke kommet noe ut av det, så får vel ta det som det kommer..
    Kommer i alle fall ikke til å ta noen hotel-runs for å få det :)
     
  6. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Ryktene går vel også på at man får bedre rom ved å bestille rett hos hotellet, da de tjener mer på deg ved at de slipper å betale 15-20% til expedia o.l.

    Jeg synes hotels.com sitt program er strålende hvis du bpoker for en gruppe. Du som bestiller får alle nettene registrert på deg, dvs dere er 10 stk som skal på tur og du booker 5 rom i 2 netter, så får du 10 netter på hotels.com rewards

    Hilton som jeg bor mye på, gir kun pong for 2 rom.
     
  7. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,417
    Bonuspoeng:
    93
    Ser den, men av egen erfaring har jeg ikke merket mye til dette. Har faktisk blitt oppgradert et par ganger på bestillinger via hotels.com, og som oftest har hotellet tatt hensyn til min standardforespørsel (som jeg alltid legger inn som kommentar) om "high floor away from elevator". I motsatt fall har jeg booket direkte fra hotell (da som oftest selvstendige hotell utenom kjeder) og endt opp med elendig rom.

    NB! Har opplevd at hotels.com ikke alltid lister alle romkategorier. Trengte å booke et rom med tre enkeltsenger på en tur i våres, dette var tilgjengelig direkte men ikke via hotels.com.
     
  8. tmolvik

    tmolvik Aktivt Medlem

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    246
    Bonuspoeng:
    43
    Som tidligere ansatt i hotellnæringen så vet jeg at vi prioriterte dem som hadde booket via vår hjemmeside ved rom, men også dersom noen må oppgraderes. Derimot så var vi mer varsomme med å flytte tredjepartsbestillinger ved overbook, men om det fortsatt er slik er jeg usikker på.
     
  9. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Som mange sier, så kommer det an på reising privat og i jobbsammenheng...

    Det finnes vanvittig mange søkemotorer, og jeg mener at jeg totalt sett har spart mer penger på å bruke diverse søkemotorer, enn det man vinner på å være lojal mot 1 eller 2 hotellkjeder. Unntaket er kanskje hvis jeg hadde greid å nå høyeste status og få suite-oppgraderinger (selvom man kan si at det ikke akkurat er gratis-oppgradering hvis du har betalt mer for å opparbeide deg status enn om du hadde brukt hotels.com og lignende...), men gratis frokost veier ihvertfall ikke opp for å booke gjennom 3-part!

    Tror det beste er å følge med på flere søkemotorer samtidig over litt tid, og så snappe opp et bra tilbud! Bestilte f eks. nå The Address Dubai Marina fra Lowcostholidays.com og sparte 5000 kr for 7 dager sammenlignet med hotels.com.

    Noe som har blitt veldig aktuelt nå, er diskusjonen rundt kickback.no vs. viatrumf.no. Igjen må man se på hva som er mest verdt for seg selv - eurobonuspoeng fra viatrumf ved å bestille f eks. på hotels.com, eller 12% i cash tilbake fra kickback.no (fra zleepinghotels.com).
    Og hvis du har A-kortet, kan man bestille gjennom egen portal som innimellom har veldig gode tilbud!

    Tilslutt: De "best price guarantee" på hotellets hjemmeside inneholder ofte helt vanvittig detaljerte vilkår, og jeg har tilgode å få gjennomslag her! Føler de alltid finner et smutthull for å slippe unna ;)
     
  10. Waku

    Waku Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    19
    Bonuspoeng:
    8
    Mye gode svar :D
    Som noen her har nevnt, er det noen som merker forskjell på kvalitet/plassering av rom ved booking på f.eks hotels.com?
     
  11. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis du sammenligner hotels.com eller lignende med direktebooking uten status er det neppe stor forskjell. Det hele avhenger ofte på fargen av kort du har, og selv da er det mye tilfeldigheter og humør på resepsjon som bestemmer. Det hjelper noen ganger å spørre litt hyggelig når man sjekker inn.
    Men grunnregelen er enkel: skal man ha et bra rom må man booke et bra rom. Alt annet er lotteri :)
     
    SASDC8, mariusbb and Are like this.
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,227
    Bonuspoeng:
    293
    Tildligere brukte jeg stort sett bare sider som hotels.com, momondo, booking.com o.l. når jeg booket hoteller og da var det stort sett bare totalprisen som betydde noe for meg. Selvfølgelig var selve hotellet også viktig, men hvilken kjede det tilhørte var helt uvesentlig.
    De siste årene derimot så har jeg nesten utelukkende brukt hotellenes eller kjedenes egne sider for bestilling. Ikke alltid og kun viss jeg har eller ønsker å ha en viss status hos de enkelte hotellene/kjedene, men jeg føler altså at dette gir meg mest tilbake totalt sett.

    Etter en del frem og tilbake og siden jeg nå stort sett reiser privat så har jeg omsider falt ned på Club Carlsson og Marriott/Ritz-Carlton som "mine" kjeder. Jeg er Concierge hos CC og RC Silver (på god vei til Gold etter en challenge) og føler jeg blir anerkjent og får tilstrekkelig tilbake for lojaliteten og for å bestille direkte. Ofte så er prisene også bare marginalt høyere eller de samme som de anerkjente tredjeparts sidene og da er valget enkelt for meg. Men igjen, da har jeg aldri regnet på om dette "lønner seg" og pris er derfor heller ikke det viktigste for meg.

    Jeg har nå også blitt tilbudt Hyatt Platinum etter Twitter "kampanjen" deres og må nå vurdere om dette kanskje er en bedre kjede å satse på enn Mariott/RC. Innspill til dette?
     
    Flemming Poulsen and SASDC8 like this.
  13. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Er i samme båt som Mr @Travellingalf .

    Tidligere benyttet jeg med av tredjepartsbookinger, men etter at jeg oppdaget ulike hotell bonus programmer, og hvordan disse kunne kombineres med opptjening i fly bonus programmer ble det slutt på det.

    Min erfaring er at jeg får bedre service, rom og ikke mist fordeler ved å booke direkte hos hotellkjeden, men nå skal det sies at jeg stort sett er top tier hos de kjedene jeg bor hos så er vel noe farget av det.

    Det enste jeg har booket via hotels.com, expedia etc. de siste 3 årene er opphold på små kvasi hoteller og opphold på noen topp hoteller som ikke har noen form for bonusprogram, og som uansett yter svært god service til alle sine kunder.

    @kiev kommer med noen svært gode tips lengre opp som er greie å tenke igjennom:
    - Hvordan er reisemønsteret ditt? Hvor reiser du og hvor ofte?
    - Fordeling mellom privat jobb?
    - Dersom livet utenfor tredjepartsbookinger passer for deg, velg en eller to kjeder som du samler poeng i. Valget av disse må ses opp mot reisemønster.
     
    Last edited: 26. nov 2015
    kiev and Flemming Poulsen like this.
  14. ingec

    ingec Nytt Medlem

    Innlegg:
    12
    Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg synes dette var enklere før ViaTrumf kom på plass og gjorde så du kunne generere store mengder EB-poeng via Expedia eller Hotels.com. :p Et kort regnestykke (hvis jeg har klart å tolke dette riktig) for 10 netter a 1000 kr (for en Gold Elite i CC):

    Club Carlson:
    • Ca 33 000 Gold Points = halvveis til en gratis overnatting til ca 1000-1200 kr (70 000 poeng)
    • Mulig gratis romoppgradering (lotteri)
    • 2 -for-1 og 4-for-2 deals mulig (men ikke i USA!)
    • 2000 EB-poeng (hvis betalt med Amex platinum)
    • Ut i fra det jeg kan lese kan man også konvertere Goldpoints til EB med en rate på 1 til 10, så potensielt 3 300 EB i stedet for hotellnatt hos CC.
    • Totalt da ca. 5 300 EB

    Hotels.com:
    • 1 gratis natt til verdi av 1000 kr
    • 2000 EB-poeng (hvis betalt med Amex platinum)
    • ca 11 000 EB-poeng for ViaTrumf (8% av 10 000 = 800 x 13,89 = 11 112 EB)
    • Totalt da 13 000 EB

    Umiddelbart virker det som Hotels.com er en del gunstigere. Jeg skal til Chicago i februar og så på prisene på 4 netter hos CC og Hotels.com og sistnevnte var bittelitt billigere. Det overrasker meg at forhåndsrate som de reklamerer med er "20% rabattert" via direktebestilling ikke gir bedre pris. Så vidt jeg forstår må jo hotellene betale Hotels.com provisjon så da burde de jo kunne tilby bedre rates via direktebestilling?

    Hvis konverteringsraten til EB-poeng var litt bedre, evt at du kunne "double dippe", hadde det vært litt mer interessant med direktebestilling.

    Hva vil dere som kan dette bedre enn meg anbefale å gjøre ang. Chicago-turen? Nå har jeg skaffet meg Gold Elite status hos CC men begynner å lure litt på om den egentlig er verdt så voldsomt mye allikevel (spesielt siden 2-for-1 og 4-for-2 ikke gjelder i staten, og jeg skal reise dit en del neste år).
     

Del denne siden