Booke reise med reisebyrå

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Salvador, 21. nov 2016.

  1. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Har sett ved flere anledninger at mange her anbefaler å booke reiser via reisebyrå, da de kan finne deals som ikke er så lett å finne selv, booke i andre bookingklasser for mer poeng, etc etc.
    Det jeg lurer på, er hvordan dette fungerer i praksis?
    Jeg husker før i "gamle dager" da vi booket sydenreisene våre via det lokale reisebyrået, men jeg antar at tidene har forandret seg siden den gang. Tipper altså at man ikke trenger å møte opp i person hos de forskjellige aktørene?
    Her er et spesfikt eksempel på en reise funnet via Google Flights, som ikke dukker opp noen andre steder (noe jeg ofte opplever ved Google Flights):

    https://www.google.no/flights/?f=0#...6,KTMDOH0QR647-DOHARN1QR167-ARNBGO1SK899;eo=e

    Nederst er det foreslått å reservere via reisebyrå. Vil jeg da bare "diktere" ruten til dem, på lik linje som når vi booker CT-reise hos SAS? Og hva pleier byråene å ta seg betalt?

    På forhånd takk :)
     
  2. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Booking kan du gjøre via tlf der du oppgid feks dato/fly-nummer og klasse.
    Berg Hansen som vi bruker på jobb tar 300kr for bestilling ;) Så ikke allverdens. Men for en tur OSL-KRS til 399 dobler jo prisen seg. Men om du har en avansert/lang routing kan det for spare seg inn i form av bonuspoeng eller billigere pris osv :)
    Berghansen og flere andre seriøse aktører har døgnåpent om noe skulle skje. koster da ofte et gebyr på 3-500 for gjøre endringer.
     
    Salvador and lMartin like this.
  3. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Hm, trodde servicegebyret til Berg-Hansen var på 125 kr eller er det noe annet enn det som menes her?
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Er litt usikker, ser faktisk at det er slutt på at jeg får gebyr på mine kvitteringer for jobbreiser, og gebyret tas hånd om årlig av bedriften. Så kan ikke si nøyaktig hva det er nå.
     
  5. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,850
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Gebyrene er muligens fremforhandlet i hver enkelt avtale. Tror jeg betaler 70 kr for tiden til Via Egencia på billetter booket selv via nettportal, tlf er en annen historie (langt høyere).
     
  6. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Bergen – Kathmandu

    Google Flights hadde noen rare resultater på det søket, sjekk Skyscanner.

    Vurder også BGO-DEL/DEL-KTM eller BGO-OSL/OSL-KTM
     
    Last edited: 22. nov 2016
  7. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Men da vil altså, Berg Hansen i dette tilfellet, kunne finne slike rare routinger som den jeg la ved som eksempel? Den routingen har jeg ikke funnet noen online noen andre steder. Og man kan spesifisere bookingklasse, og dermed betale litt mer for å få en klasse som gir mer poeng?
     
  8. Salvador

    Salvador Medlem

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    175
    Bonuspoeng:
    43
    Enig i at Google Flights hadde noe rart, men kunne verdt verdi i routingen jeg la ved, siden det så ut til å være SAS Plus på 2 av segmentene.
    Jeg har sjekket routinger fra mange forskjellige destinasjoner, har kommet frem til at de beste mulighetene er fra LHR (Etihad/Qatar) eller CPH (Turkish - billig og positivt siden jeg er EBG, men bookingklasse som ikke gir poeng :oops:). Litt for mange turer allerede planlagt i 2017, til at jeg kan ta meg råd til biz på denne.
    Det er ikke sikkert det blir tur, men hvis det blir er hovedmålet Bhutan. Tilbringe først noen dager i fjellene i og rundt Kathmandu, for så å fly direkte Paro med Bhutan Airlines :)
     
    Edvard liker dette
  9. Enhanced

    Enhanced Nytt Medlem

    Innlegg:
    44
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    18
    Har du prøvd å søke opp den reisen du fant med hjelp av avanserte søk på f.eks. Berg-Hansen eller Widerøe? Der kan du jo typisk spesifisere segment for segment og foretrukket klokkeslett, og sånn sett sette sammen reiseruten steg for steg til akkurat den routingen du har funnet fra før av.

    Widerøe lar deg velge bookingklasse hvis du skriver det inn som kommentar når du bestiller reisen - da sender de tilbake et tilbud med den nye prisen. Har ikke prøvd det på Berg-Hansen, men vil jo tro at de kan være behjelpelig hvis man spør.
     

Del denne siden